2015-03-11, 00:05
Medlem
Min fråga grundar sig på lösa iakttagelser om att allt här i världen har accelererat sedan låååång tid tillbaka. Såsom att Egypten var stort under typ 3000 år och att "riken" eller vad man ska kalla dem håller kortare och kortare perioder.
Långsökta paralleller kan dras till att exemplevis teknologiska utvecklingen går allt snabbare och snabbare.

Jag har också hört i något föredrag någonstans någon gång att universum, i och med big bang, expanderar snabbare hela tiden.

Cyklar jag?
Citera
2015-03-11, 00:20
Medlem
LegaliseItNows avatar
vad drar du för koppling mellan universums expandering och mänskliga händelser på jorden?
Citera
2015-03-11, 00:26
Medlem
Haha, det är så jävla löst jag vet...
Att allt är ett helt enkelt. Det är liksom det som är hela grejen här. KAN det finnas någon koppling?
Citera
2015-03-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enzymes
Att allt är ett helt enkelt. Det är liksom det som är hela grejen här. KAN det finnas någon koppling?

Ja det gjør det, vi er lagd av de samme grunnstoffene så intelligent liv kan også finnes andre steder i verdensrommet. Og jo mer rommet ekspanderer jo større blir sjansen.
Senast redigerad av 3x3 2015-03-11 kl. 00:33.
Citera
2015-03-11, 00:33
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Vad accelererar exakt? Ingenting är ju stilla i universum och få saker saktar ner (förlorar momentum) ----> acceleration.

Men denna acceleration har ingen koppling till universums expansion iomed Mörk Energi
Citera
2015-03-11, 07:36
Medlem
Ereses avatar
Den huvudsakliga anledningen till att Egyptens guldålder pågick så pass länge är för att det var en av världens första riktiga civilisationer. Det fanns helt enkelt inte mycket att konkurrera med på ett bra jävla tag. Risken att bli erövrade och dylikt var mindre. Så det har mer med sannolikhet att göra än någon slags acceleration.
Citera
2015-03-11, 08:47
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Min fråga grundar sig på lösa iakttagelser om att allt här i världen har accelererat sedan låååång tid tillbaka. Såsom att Egypten var stort under typ 3000 år och att "riken" eller vad man ska kalla dem håller kortare och kortare perioder.
Långsökta paralleller kan dras till att exemplevis teknologiska utvecklingen går allt snabbare och snabbare.

Jag har också hört i något föredrag någonstans någon gång att universum, i och med big bang, expanderar snabbare hela tiden.

Cyklar jag?
Den stora invändningen mot ett samband mellan civilisationernas utveckling och universums accelererande expansion är väl att det handlar om två helt olika tidsrymder. Människans kulturella historia med civilisationer som blomstrat och fallit sträcker sig ju bara 10 000 år bakåt medan den accelererande expansionen av universum startade för fem miljarder år sedan (5 000 000 000 år). Om man vill hitta skruvade kopplingar skulle man kunna hävda att vårt solsystem, med jord och sol etc, bildades ungefär då universum tycks ha fått sig en extra kick där bak och detta skulle kunna förklaras med att universums programmerare insåg att att de måste ändra lite på villkoren så att liv uppstod och därför slängde in lite mörk energi och en utveckling mot intelligent materia tog fart. Men som sagt - det är skruvat
Citera
2015-03-12, 09:00
Medlem
*edit*

nja, ändra mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in