Citat:
Ursprungligen postat av
enzymes
Min fråga grundar sig på lösa iakttagelser om att allt här i världen har accelererat sedan låååång tid tillbaka. Såsom att Egypten var stort under typ 3000 år och att "riken" eller vad man ska kalla dem håller kortare och kortare perioder.
Långsökta paralleller kan dras till att exemplevis teknologiska utvecklingen går allt snabbare och snabbare.
Jag har också hört i något föredrag någonstans någon gång att universum, i och med big bang, expanderar snabbare hela tiden.
Cyklar jag?
Den stora invändningen mot ett samband mellan civilisationernas utveckling och universums accelererande expansion är väl att det handlar om två helt olika tidsrymder. Människans kulturella historia med civilisationer som blomstrat och fallit sträcker sig ju bara 10 000 år bakåt medan den accelererande expansionen av universum startade för fem miljarder år sedan (5 000 000 000 år). Om man vill hitta skruvade kopplingar skulle man kunna hävda att vårt solsystem, med jord och sol etc, bildades ungefär då universum tycks ha fått sig en extra kick där bak och detta skulle kunna förklaras med att universums programmerare insåg att att de måste ändra lite på villkoren så att liv uppstod och därför slängde in lite mörk energi och en utveckling mot intelligent materia tog fart. Men som sagt - det är skruvat