2015-03-11, 00:04
Medlem
Har blancolån skulder på mer än en miljon.

När kronoskallen gjorde sin utredning i slutet av året beslutades följande:

Ingen löneutmätning då jag har mist jobbet och numera har aktivitetsstöd på 11.

Bilen fick jag behålla för att det lånet på bilen var större än bilens värde.

Min bostadsrätt lät de mig behålla för att lånet är på 1,7 miljoner men den var endast värd typ 1,9 då som max.

Nu har plötsligt lägenheterna i mitt område börjat skjutas i höjd. Grannen fick sålt sitt för 2,3 i budgivning. Ingen aning vad som har hänt med marknaden.

Nu blir jag orolig för att de plötsligt ska komma och tvångssälja den. Jag menar om de säljer för 2,2 så kan de ta ut 500 till att betala skulder.

Har hört på ryktesväg att kronoskallen endast gör koll ca en gång per år.

Då har jag tänkt så här:
Jag ger lgh som gåva till min flickvän så behåller jag lånet. Vet ej om det kan gå till på detta viset.

Alternativet är att hon köper lgh av mig och får insatsen som gåva men jag har svårt att tro att hon skulle få så högt lån med tanke på hennes inkomst.

Tredje alternativet är att jag söker redan nu skuldsanering och hoppas på att de låter mig behålla lgh under hela skuldsaneringen.

Jag behöver akuta bra tips.
Hjälp mig hitta en lucka för jag vill verkligen behålla lgh. Man vill jo inte bli hemlös.
Citera
2015-03-11, 00:25
Medlem
bithaxs avatar
Nej det går inte. Du har ju pantsatt lägenheten i banken, så lånet är kopplat till lägenheten.

Det kanske kan fungera dock om hon tar över både lånet och äganderätten.
Senast redigerad av bithax 2015-03-11 kl. 00:29.
Citera
2015-03-11, 00:43
Medlem
Kom precis på en annan sak:
Eftersom lånet är uppdelat i 2 delar dvs 850 000 på varje del.

Kan då min flickvän köpa halva bostaden dvs ta över lånet på 850?
Citera
2015-03-11, 07:27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uareindanger
Har blancolån skulder på mer än en miljon.

När kronoskallen gjorde sin utredning i slutet av året beslutades följande:

Ingen löneutmätning då jag har mist jobbet och numera har aktivitetsstöd på 11.

Bilen fick jag behålla för att det lånet på bilen var större än bilens värde.

Min bostadsrätt lät de mig behålla för att lånet är på 1,7 miljoner men den var endast värd typ 1,9 då som max.

Nu har plötsligt lägenheterna i mitt område börjat skjutas i höjd. Grannen fick sålt sitt för 2,3 i budgivning. Ingen aning vad som har hänt med marknaden.

Nu blir jag orolig för att de plötsligt ska komma och tvångssälja den. Jag menar om de säljer för 2,2 så kan de ta ut 500 till att betala skulder.

Har hört på ryktesväg att kronoskallen endast gör koll ca en gång per år.

Då har jag tänkt så här:
Jag ger lgh som gåva till min flickvän så behåller jag lånet. Vet ej om det kan gå till på detta viset.

Alternativet är att hon köper lgh av mig och får insatsen som gåva men jag har svårt att tro att hon skulle få så högt lån med tanke på hennes inkomst.

Tredje alternativet är att jag söker redan nu skuldsanering och hoppas på att de låter mig behålla lgh under hela skuldsaneringen.

Jag behöver akuta bra tips.
Hjälp mig hitta en lucka för jag vill verkligen behålla lgh. Man vill jo inte bli hemlös.

Skuldsanering kan du glömma, du har skulder som du kommer att anses kunna betala under din livstid, särskilt om Bostadsrätten kan säljas för 500tkr över befintliga lån.

Ge bort lägenheten, behålla lånet kan du glömma av den anledning som föregående talare nämnde: den är pantsatt.

Sälja halva till din sambo kan också bli svårt, efter som KFM då sannolikt kommer att begära återvinning (det vill säga hävda att du gör detta för att försvåra utmätningen). Här gäller omvänd bevisbörda. Om KFM säger att det är på det viset så måste du bevisa att det INTE är på det viset.

Och ja, KFM kan definitivt fatta ett nytt beslut om de anser att marknadsvärdet förändrats så pass mycket. Det är dock en extrem åtgärd att ta en "normalbostad"

Det som hänt med marknaden är de extremt låga räntorna.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-03-11 kl. 07:30.
Citera
2015-03-11, 08:47
Medlem
Goto10s avatar
Du skulle behöva sälja hela bostaden till din sambo. Så länge du äger del i den kan den bli föremål för utmätning (källa https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html).
Att skänka bort den går inte då den är pantsatt (belånad). Ni får prata med banken och kronis om det. Att försöka mygla är nog kört, de kryphålen är garanterat väl tilltäppta.
Citera
2015-03-11, 20:15
Medlem
Förhoppningsvis går väl priserna ner igen efter amorteringskrav. Alla passar på nu att komma in på bostadsmarknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in