2015-03-10, 16:52
Medlem
Hej, Flashbackare!

Angående Registrerings nummer kan man ju smsa till 72-503 exempel:

WEO234 till 72-503 för att få upplysning om vilken ägare samt vad för köp det är osv. Kredit eller kontant.
När man gör detta på en polisbil får man bara upp att bilen tillhör Polismyndigheten och vilket Län.

Min fråga är iaf man hade kunnat få reda på vilken inriktning de olika bilarna har, finns ju massor av olika så som Spanare, Narkotika, Mordutredning och så vidare.. Har sökt en del på google efter några bra sidor men hittar inte så mycket, kanske finns någon som är mer kunnig?

EDIT: Civila polisbilar, såklart!
Senast redigerad av Juiceee 2015-03-10 kl. 17:51.
Citera
2015-03-10, 16:56
Medlem
Bokmasks avatar
Tror du det gynnar Polisen att allmänheten får veta vilken enhet bilarna tillhör?

Sen en personlig fråga till dig. Varför vill du veta detta?
Citera
2015-03-10, 16:59
Medlem
Nej, det finns givetvis inte eftersom bilens enhet/användning inte på något sätt är kopplad till reg nr.
Citera
2015-03-10, 17:00
Medlem
Nej det går inte.

====

apropå polisens regnummer. Är det bara jag som lagt märket till flera av polisbilarna har komiska regnummer. Typ fly123, cop123, bus123, afa123 osv ? Är det personal på fabrikerna som har roligt eller är det bara slumpen?
Citera
2015-03-10, 17:02
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Nej det går inte.

====

apropå polisens regnummer. Är det bara jag som lagt märket till flera av polisbilarna har komiska regnummer. Typ fly123, cop123, bus123, afa123 osv ? Är det personal på fabrikerna som har roligt eller är det bara slumpen?

Sen när börjar fabriker att lotta ut regnummer? Tror du på allvar att personal på en fabrik snickrar ihop numret?
Citera
2015-03-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Sen när börjar fabriker att lotta ut regnummer? Tror du på allvar att personal på en fabrik snickrar ihop numret?

Men jag tänker att om polisen beställer 1 volvo och personalen på fabriken kanske kan skicka vilken bil som helst av alla de 100 tals som kommer ut från bandet under en dag så kanske de väljer bilen med det mest passande regnummret. Det hade jag gjort iaf. Även om det mesta talar för att det är slumpen.

Självklart är det ju så att de får reggnumren tilldelade av trafikverket på något sätt. Men av 100 reggnummer måste ett nummer vara mer passande än andra.
Citera
2015-03-10, 17:12
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Men jag tänker att om polisen beställer 1 volvo och personalen på fabriken kanske kan skicka vilken bil som helst av alla de 100 tals som kommer ut från bandet under en dag så kanske de väljer bilen med det mest passande regnummret. Det hade jag gjort iaf. Även om det mesta talar för att det är slumpen.

Självklart är det ju så att de får reggnumren tilldelade av trafikverket på något sätt. Men av 100 reggnummer måste ett nummer vara mer passande än andra.

Såhär funkar det, de kan inte skicka vilken bil som helst;
https://www.youtube.com/watch?v=fyh2-sQbSHs
Citera
2015-03-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Tror du det gynnar Polisen att allmänheten får veta vilken enhet bilarna tillhör?

Sen en personlig fråga till dig. Varför vill du veta detta?

Viss information är offentlig dvs att allmänheten har rätt att ta del av den, sen att inte alla är medvetna om detta eller till och med vilken information som är för allmänheten är sin sak.
Att de gynnar polisen kanske de inte gör, de har inget val ibland.

Jag tänkte bara att det finns något sätt, vilket det kanske inte gör. Men man vet aldrig..

Svar på din personliga fråga i mindre drag är ifall polisen är ute efter någon, i din familj, släkt, umgänge och du är hemma hos denne men personen i fråga inte är där. Du lyckas se vilket reg nummer de har samtidigt som du undrar vad personen i fråga är misstänkt för, om du vet vart bilen tillhör ex. Narkotika, är det ju inte frågan om en mordutredning precis... Långtänkt. Mer eller mindre något i den stilen, om du förstår vad jag menar.
Citera
2015-03-11, 11:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Eftersom det är brist på registreringsnummer så har nog trafikverket tilldelat polisbilar en del registreringsnummer som annars är "bannlysta" dvs inte längre tilldelas till privatbilar men där det inte gör något om de sitter på en myndighetsbil.
Citera
2015-03-11, 15:02
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juiceee
Min fråga är iaf man hade kunnat få reda på vilken inriktning de olika bilarna har, finns ju massor av olika så som Spanare, Narkotika, Mordutredning och så vidare.. Har sökt en del på google efter några bra sidor men hittar inte så mycket, kanske finns någon som är mer kunnig?
Polisbilarna delas in som A, B, C och D där A är vanliga målade och B är civila (fast fortfarande utryck). C är en vanlig personbil fast med kommunikationsutrustning (A- och B-bilar har förstärkta chassin och polisutrustning) och D är typ spanbilar som inte ska gå att känna igen. Dock osäker på om det framgår via slagning om de är skrivna på polisen.
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2015-03-11 kl. 15:07.
Citera
2015-03-11, 22:41
Medlem
Svanen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Polisbilarna delas in som A, B, C och D där A är vanliga målade och B är civila (fast fortfarande utryck). C är en vanlig personbil fast med kommunikationsutrustning (A- och B-bilar har förstärkta chassin och polisutrustning) och D är typ spanbilar som inte ska gå att känna igen. Dock osäker på om det framgår via slagning om de är skrivna på polisen.

Kan bekräfta att det finns bilar som är skrivna på fiktiva personer för att ej röja identitet på bilen. Dessa används för spaning bland annat, riks- och länskrim har dessa åtminstone.
Citera
2015-03-13, 23:30
Medlem
skuggplutonens avatar
Knarkspan osv använder ofta hyrbilar. Någon några veckor för att sedan byta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in