Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Det där är iofs en särskild problematik som blossar upp just nu, inte bara i Sverige. Det uppstår en kamp om hur psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar blir oerhört känsliga. Ser man till diagnoskriterierna så definieras dom utmärks dom till största delen av brister och problem, men olika intresseorganisationer och samhällsinstitutioner vill i stället att de ska definieras som avvikelser och att man ska se till resurserna. Det där kommer vi få höra mycket mer om.
Ja, det är tråkigt att folk skall blanda in värderingar i helt neutrala beskrivningar. Har man en brist så är det liksom en brist, det går inte att säga något annorlunda. Själv har jag haft social fobi, som jag nu har kommit över, och det definieras som en personlighetsstörning ty det är precis vad det är. Min hjärna hade en biokemisk störning som gjorde att jag inte kunde fungera på det sätt som vore bäst för mig eller som jag ville, min hjärna fungerade suboptimalt. Vad annat skall man säga liksom? Byter vi ut orden kommer de nya orden bara att börja tolkas kränkande istället och vi riskerar att komma till ett samhälle där man inte längre har ord eller beskrivningar för sjukdomar.
Jag är verkligen glad att jag inte är läkare, jag hade aldrig klarat av att inte kränka någon.