2015-03-09, 15:45
Medlem
eagless avatar
Jag har hört mycket om reavinst beskattning. Kan någon vänligen guida mig. Vad jag hört är följande:
*Reavinst skall betalas om man köper sig ett billigare boende.
*Reavinst skall betalas oavsett inköp billigare eller dyrare boende.
*Reavinst skall betalas även om man säljer allt och bor i sin bil, utomlands, hos kompis osv osv
*Reavinst kan skjutas fram.
*Reavinst kan skjutas fram i princip hur länge som helst.
*Reavinst kan undvikas helt
*Varför existerar reavinst? Är den bara en inkomstkälla för staten på redan beskattade pengar?
Kan någon vänligen reda ut begreppen
Tack på förhand
Citera
2015-03-09, 16:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
I princip all inkomst beskattas.
Ordet "rea" är en förkortning av "realisera" och kan gälla för såväl vinst som förlust. "Realisation" torde vara släkt med ordet "realistiskt", dvs typ "verklig". Vinsten/förlusten blir verklig (reell) när du säljer (annars är den bara hypotetisk).

Köper du en bostad så förändras värdet med tiden. Du vet dock inte hur det har gått förrän du säljer den. Får du ut mer för den än vad du köpt den för (och eventuellt rustat den för) så har du gjort vinst, annars förlust (eller plus minus noll).

Man betalar skatt på reavinsten, men man kan få skjuta upp skatten om man köper en ny bostad. På den uppskjutna skatten får man dock betala en avgift/ränta till staten.
Kolla på "uppskovsbelopp" hos Skatteverket.
Citera
2015-03-10, 11:27
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I princip all inkomst beskattas.
Ordet "rea" är en förkortning av "realisera" och kan gälla för såväl vinst som förlust. "Realisation" torde vara släkt med ordet "realistiskt", dvs typ "verklig". Vinsten/förlusten blir verklig (reell) när du säljer (annars är den bara hypotetisk).

Köper du en bostad så förändras värdet med tiden. Du vet dock inte hur det har gått förrän du säljer den. Får du ut mer för den än vad du köpt den för (och eventuellt rustat den för) så har du gjort vinst, annars förlust (eller plus minus noll).

Man betalar skatt på reavinsten, men man kan få skjuta upp skatten om man köper en ny bostad. På den uppskjutna skatten får man dock betala en avgift/ränta till staten.
Kolla på "uppskovsbelopp" hos Skatteverket.

Tack för svaret. Om jag köper billigare bostad så får jag alltså betala skatt på mellanskillnaden. Men om jag betalar exakt lika mycket eller mer för nya boendet så blir det således ej någon skatt.. eller?
Hur mycket procent ligger reavinstskatten på? (jo jag skall kolla uppskovsbelopp sedan)
Citera
2015-03-10, 11:41
Medlem
Nej.

Ha grundförutsättningen att du vid försäljning av en bostad får man betala 22% skatt på den vinst som görs.
Sedan får man börja kolla på uppskov (man flyttar endast fram skatten), som blir möjligt vid köp av ny bostad. Storleken på uppskovet beror på den nya bostadens pris.

På uppskovet betalar man skatt på en framräknad schablonränta.
Citera
2015-03-10, 12:50
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Posa
Nej.

Ha grundförutsättningen att du vid försäljning av en bostad får man betala 22% skatt på den vinst som görs.
Sedan får man börja kolla på uppskov (man flyttar endast fram skatten), som blir möjligt vid köp av ny bostad. Storleken på uppskovet beror på den nya bostadens pris.

På uppskovet betalar man skatt på en framräknad schablonränta.

Tack igen för svar. Jag tolkar utelämnandet av svar på frågeställningen "reavinst om jag köper dyrare" som att reavinst ej då föreligger samt att det är möjligt att framflytta reavinst om man köper billigare men då mot någon form av årlig ränta. Frågan blir ju då hur länge kan man knuffa detta samt.. en punkt jag intresserar mig lite extra. Om jag säljer och ej inhandlar ny fast egendom. Vad händer
Senast redigerad av eagles 2015-03-10 kl. 12:53.
Citera
2015-03-10, 13:04
Medlem
Reavinstskatten blir fortfarande den samma även om du skulle köpa en dyrare fastighet (22% på vinsten). Dock har du möjligheten att göra ett större uppskov.

Om du säljer utan att skaffa något nytt så finns det ingen möjlighet till uppskov och beskattas alltså direkt vid nästa deklaration.

Läs på skatteverkets hemsida så får du "svart på vitt" svar på frågorna.

https://www.skatteverket.se/privat/f...e80009532.html
Citera
2015-03-10, 15:35
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Posa
Reavinstskatten blir fortfarande den samma även om du skulle köpa en dyrare fastighet (22% på vinsten). Dock har du möjligheten att göra ett större uppskov.
(...)

Förlåt en novis men.. detta låter ju högst märkligt. (även om du skulle köpa en dyrare fastighet (22% på vinsten). Jag skall alltså betala 22% på värdeökningen från det jag köpte oavsett pris på eventuell kostnad ny bostad
Citera
2015-03-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Förlåt en novis men.. detta låter ju högst märkligt. (även om du skulle köpa en dyrare fastighet (22% på vinsten). Jag skall alltså betala 22% på värdeökningen från det jag köpte oavsett pris på eventuell kostnad ny bostad

Ja det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in