2015-03-09, 11:16
Medlem
Hej,

När jag gjorde en google sökning på mig själv så upptäckte jag att jag inte längre kan besöka min LinkedIn-profil utan att vara inloggad. I sökresultatet så står det "En beskrivning av det här resultatet är inte tillgänglig på grund av webbplatsens robots.txt" När jag trycker på länken så kommer jag bara till LinkedIns startsida.

Jag har inte ändrat några iställningar på mitt konto så jag förstår inte varför det blivit såhär? Vad kan man göra för att lösa det? Har mejlat LinkedIns kundtjänst och inväntar svar från dem.
Citera
2015-03-09, 13:44
Medlem
.Chloes avatar
https://www.linkedin.com/robots.txt
Citat:
Disallow: /profile*

Din profil börjar alltså https://www.linkedin.com/profile/ och därför får GoogleBot inte crawla den URL'n.
Citera
2015-03-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
https://www.linkedin.com/robots.txt

Din profil börjar alltså https://www.linkedin.com/profile/ och därför får GoogleBot inte crawla den URL'n.

Okej, och hur gör jag om jag vill kringgå det så att man kan besöka profilen genom att googla på mig?
Citera
2015-03-09, 22:55
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
Okej, och hur gör jag om jag vill kringgå det så att man kan besöka profilen genom att googla på mig?
Du skickar ett argt supportmail till linkedin och ber dem ta bort filen robots.txt.

Det kommer troligen inte hjälpa och det finns inget alls du kan göra åt detta.
Citera
2015-03-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Du skickar ett argt supportmail till linkedin och ber dem ta bort filen robots.txt.

Det kommer troligen inte hjälpa och det finns inget alls du kan göra åt detta.

Det gjorde jag men dom skrev att problemet låg hos Google. Och alla vet ju att Google inte är det lättaste förteget att komma i kontakt med.

Förstår inte varför det blivit såhär? Har det någonting med hacking att göra?
Citera
2015-03-10, 13:58
Medlem
Protons avatar
Citat:
Det gjorde jag men dom skrev att problemet låg hos Google. Och alla vet ju att Google inte är det lättaste förteget att komma i kontakt med.

Förstår inte varför det blivit såhär? Har det någonting med hacking att göra?
Inget alls, robots.txt är en väl etablerad teknik för att styra vad sökmotorer kan indexera och vad de ej kan indexera. Det är bara korkat att påstå att "problemet sitter hos google" när det är uppenbart att linkedin själva lagt upp filen och när google följer standard.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Robots_Exclusion_Standard

Hittade nu denna disclaimer hos linkedin i deras robots.txt:
# Notice: If you would like to crawl LinkedIn,
# please email whitelistcrawl@linkedin.com to apply
# for white listing.

vilket skulle kunna förklara att de skyller på google. Det är väl så att google inte brytt sig om att skicka nåt mail dit och be om en whitelisting då.
Senast redigerad av Proton 2015-03-10 kl. 14:01.
Citera
2015-03-10, 14:31
Medlem
Citat:
Inget alls, robots.txt är en väl etablerad teknik för att styra vad sökmotorer kan indexera och vad de ej kan indexera. Det är bara korkat att påstå att "problemet sitter hos google" när det är uppenbart att linkedin själva lagt upp filen och när google följer standard.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Robots_Exclusion_Standard

Hittade nu denna disclaimer hos linkedin i deras robots.txt:
# Notice: If you would like to crawl LinkedIn,
# please email whitelistcrawl@linkedin.com to apply
# for white listing.

vilket skulle kunna förklara att de skyller på google. Det är väl så att google inte brytt sig om att skicka nåt mail dit och be om en whitelisting då.

Kan jag som privatperson skicka ett mail till dem och be om whitelisting eller är det bara Google som kan göra det?
Citera
2015-03-10, 16:33
Medlem
Protons avatar
Citat:
Kan jag som privatperson skicka ett mail till dem och be om whitelisting eller är det bara Google som kan göra det?
Rimligtvis borde det vara google som ber om en whitelistning om de nu har intresse av att indexera dessa sidor.

I och med att de inte verkar vara whitelistade kan man anta att de inte är speciellt intresserade av denna whitelisting, annars borde de ha fixat problemet, som för övrigt alltså inte är deras från början.
Senast redigerad av Proton 2015-03-10 kl. 16:38.
Citera
2015-03-10, 16:56
Medlem
Citat:
Rimligtvis borde det vara google som ber om en whitelistning om de nu har intresse av att indexera dessa sidor.

I och med att de inte verkar vara whitelistade kan man anta att de inte är speciellt intresserade av denna whitelisting, annars borde de ha fixat problemet, som för övrigt alltså inte är deras från början.

Har du någon tänkbar förklaring till att det blev så här helt plötsligt? Jag har som sagt inte ändrat i några inställningar.
Citera
2015-03-10, 20:36
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Har du någon tänkbar förklaring till att det blev så här helt plötsligt? Jag har som sagt inte ändrat i några inställningar.

Det är LINKEDIN som har kontroll över ROBOTS.TXT - ingen annan. Enligt robots.txt tillåter man numera inte någon alls att indexera. Genom att även strypa åtkomst för ej inloggade konton kommer även icke-robot-policy-följare att vara utelåsta. Gnäll på LinkedIn som vill profitera ÄN mer på DIN information.
Citera
2015-03-10, 21:09
Medlem
Protons avatar
Citat:
Som sagt, dina inställningar är irrelevanta, det är linkedin som ändrat i tjänsten.
Citera
2015-03-11, 10:05
Medlem
Jag har skickat ett till brev till deras kundtjänst nu där jag hotat med att avsluta mitt konto om de inte fixar problemet.

Jag fick svaret att de inte hade ett enkelt svar på min fråga och att de skickat vidare ärendet till en annan avdelning. De skulle återkomma med svar så fort som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in