2005-10-26, 15:17
Medlem
Bä$tuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Det där om att skriva på ett kontrakt tycker jag verkar konstigt, det är väl ett krav för att få ta körkort att du inte kör rattfull? Annars hade de ju knappast dragit in körkortet om du gör det?

För att lösa ditt problem tycker jag att man borde vara tvungen att skriva på ett kontrakt om rattonykterhet när man tar sitt körkort.

Egentligen skulle det ju behövas kontrakt för alla möjliga olika sorters brott som inte skadar andra, alltså, de som inte kan ses som självklara, men jag antar att det är på grund av detta som vi faktiskt har lagboken som alla måste följa om de vill undvika straff.

Om vi skulle tillåta rattonykterhet av den enkla anledningen att det inte skadar någon annan, förän olyckan är framme, så borde vi också legalisera alla droger, vapen och andra saker som kan skada.

Bara för att det inte alltid går illa så märks ju ändå en ökad risk för att någonting ska hända. Därför är det olagligt.

Okej, nu har jag sagt en massa irrelevanta grejer men jag orkar inte redigera texten, så ursäkta röran.
Problemet är att du utgår ifrån att staten har rätt att kräva att bilförare har offentliga körkort, vilket är helt fel. De har inte med saken att göra över huvud taget eftersom de fortfarande inte har någon legitim äganderätt till varken bilföraren, bilen eller vägnätet.

Sen skulle det inte alls behöva kontrakt som ersätter förbud mot allt möjligt eftersom väldigt många av dagens förbud är fullständigt onödiga och snarare försämrar människors levnmadsstandard än förbättrar den.

Att även vapen och droger måste ses som legala för att lagen ska kunna vara rättvis är en helt korrekt iakttagelse. Inte heller här ser jag några problem.
Fredrikb82:s exempel med kärnvapen förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna vara ett argument i sammanhanget. Dels är det helt fel att gå från exempel till princip istället för tvärt om eftersom man ändå måste ha en princip att falla tillbaka på för att kunna bedöma exemplet (skillnaden är bara att man riskerar att missa vilken princip som egentligen styr ens åsiktsbildande och därmed har svårare för att kritiskt analysera sitt tänkande) och dels så förstår jag inte varför det skulle vara mera osäkert med kärnvapen i privata händer än i statliga. Redan idag finns det ju exempel på att hela städer utplånats av massförstöreslevapen så att tro att den faran inte skulle finnas bara för att arsenalerna sköts offentligt är ju fullständigt vansinnigt.

Sen håller jag med om HasseHomos invändning mot nattväktarstaten. Våldsmonopolet är helt oförsvarligt och att försvara det samtidigt som man tror på individens frihet är väldigt inkonsekvent.
Citera
2005-10-26, 22:32
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseHomo
Jag har fortfarande aldrig fått ett bra svar på hur näringsfrihet går ihop med ett förbud att starta poliskårer och domstolar i privat regi, men det är väl som folkpartiet; total frihet så länge vi tillåter det...

Du är inte ensam.
Citera
2005-10-27, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LumberJack
Bla, bla bla som värdeliberal anser jag att man har rätt att köra bil påverkad av substanser oavsett hur detta slår mot andra. Mitt val är fritt och det tummar jag aldrig på. Att de kan drabba andra är deras eget val, man behöver inte hålla till efter vägar om man inte kan ta andras idioti!

Varför inte bara avskaffa fängelsen helt, det är ju ändå brottsoffrets fel att han var dum nog att välja att vistas i brottslingens närhet. Kollektivt ansvar för att förebygga sånt är ett brott mot individens frihet!
Citera
2005-10-28, 11:51
Medlem
Bä$tuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnet
Varför inte bara avskaffa fängelsen helt, det är ju ändå brottsoffrets fel att han var dum nog att välja att vistas i brottslingens närhet. Kollektivt ansvar för att förebygga sånt är ett brott mot individens frihet!
Om det var ett försök till ironi misslyckades du kapitalt eftersom det finns en hel del som tycker just så.
Citera
2005-10-30, 14:33
Medlem
bästuz du måste vara den största idioten jag någonsin vart med om.. hur kan du säga att alkohol bara skadar den som dricker det? Det är det dummaste jag hört, varför tror du det finns lagar som säger att man inte får köra full?

Och trots att folk dör i terrordåd så tycker du att vem som helst ska få ha en pistol?

Sedan när du påstår att kärnvapen skulle vara något som alla får ta del i och att du verkligen inte förstår varför det inte skulle vara så... alltså snälla.. du är en snorunge som vägrar växa upp.

Du ger mig ett intryck av att du tycker det är dåligt att folk skjuts på gatan sedan säger du att det ska legaliseras. Det lär ju knappast bli mindre mord då, eller vad tror du?
Citera
2005-10-30, 16:45
Medlem
Tenemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreL
Varför tror du det finns lagar som säger att man inte får köra full?
Varför finns det lagar som säger att man måste ha säkerhetsbälte på sig när man kör? Det är bara en själv som eventuellt kan bli skadad av en bilkrasch. Varför finns det lagar som säger att man inte får använda droger? Det är bara en själv man eventuellt skadar. Det finns hur många lagar som helst som gör det olagligt för folk att utsätta sig själva för fara. Politikerna vill vara våra mammor och inte låta oss vara myndiga och fatta våra egna beslut.
Citera
2005-10-30, 17:50
Medlem
sp3tts avatar
Problemet är väl att om man är rattfull och kör på någon drabbar det inte bara en själv.
Citera
2005-10-30, 18:51
Medlem
HasseHomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Problemet är väl att om man är rattfull och kör på någon drabbar det inte bara en själv.

På vilket sätt drabbas du mer om jag kör på dig när jag är packad än när jag är nykter?
Citera
2005-10-30, 18:55
Medlem
sp3tts avatar
Sannolikheten är betydligt högre.
Citera
2005-10-30, 19:01
Medlem
Gudruns avatar
Jag har kört bil onykter. Han som körde var aspackad och vi höll hela tiden på att fara ner i diket. Så för att slippa gå x antal mil mitt i natten tog jag över körningen. Absolut inget jag är stolt över.
Jag tycker att det borde bli hårdare straff för rattfylla MEN oxå terapihjälp.
Citera
2005-10-30, 20:30
Medlem
Runka i Motvinds avatar
Rattfylleri skall klassas som förberedelse till mord alternativt stämplign till mord. Det är ett dödligt vapen i handen på fel människor och det är förjävligt att man kan köra ihjäl 2 personer och 2 år senare ha kortet tillbaka och kan således utsätta allmänheten för livsfara igen.

Hjärndöda människor kör bil rattfulla!
Citera
2005-10-31, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenemy
Varför finns det lagar som säger att man måste ha säkerhetsbälte på sig när man kör? Det är bara en själv som eventuellt kan bli skadad av en bilkrasch. Varför finns det lagar som säger att man inte får använda droger? Det är bara en själv man eventuellt skadar. Det finns hur många lagar som helst som gör det olagligt för folk att utsätta sig själva för fara. Politikerna vill vara våra mammor och inte låta oss vara myndiga och fatta våra egna beslut.

Vi pratade dock inte om bilbälte, vi talade om att köra rattfull. En jävla skillnad..
Droger är väl upp till var och en så länge det inte går ut över någon annan, däremot förstör dem flesta sitt liv.. iofs derars val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in