2015-03-08, 20:34
Medlem
Frodo64s avatar
Jag brukade få Strattera utskrivet när jag fortfarande gick i skolan men jag slutade med det efter ett par månader då jag blev otroligt trött och känslokall, ungefär som en jävla zombie.

Jag har alltid haft svårt att koncentrera mig och jag måste alltid fiffla med händer eller liknande.
Jag går alltså inte i skolan längre och jobbar nu istället, det är just därför som jag skulle vilja få någon slags medicin utskriven igen så att jag lättare kan arbeta.

Går det att få det igen? Nu menar jag inte att få Strattera utskrivet igen då jag hellre är utan men jag har läst en hel del om Concerta och Ritalin, går det nu alltså att få något av dessa två läkemedel utskrivet?
Citera
2015-03-08, 21:36
Medlem
Loquitas avatar
Borde väl inte vara något problem? Ring den läkaren du hade alt. gå till någon annan, glöm inte att ta med dig papper på att du har diagnosen bara!
Citera
2015-03-08, 22:35
Medlem
lithionits avatar
har du gjort en neuropsykiatrisk utredning? Det är själva förutsättningen för att du ska kunna få en diagnos för att sedan en psykiatriker kan förskriva någon centralstimulerande medicin.

Så tyvärr kan du inte bara gå till vårdcentralen och t.ex. be om concerta :P Husläkare brukar dessutom inte ha licens för att skriva ut CS.
Citera
2015-03-08, 23:11
Medlem
Frodo64s avatar
Citat:
har du gjort en neuropsykiatrisk utredning? Det är själva förutsättningen för att du ska kunna få en diagnos för att sedan en psykiatriker kan förskriva någon centralstimulerande medicin.
Inte en aning då detta var länge sedan jag fick Strattera från första början.
Jag gick på BUP hos en psykiatriker, ja.

Alltså skulle det då funka att ta kontakt med en psykiatriker som då kan skriva ut någon sorts medicin till mig? Med tanke på att jag då har haft en psykiatriker som gjort det tidigare.
Citera
2015-03-09, 02:14
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64
Inte en aning då detta var länge sedan jag fick Strattera från första början.
Jag gick på BUP hos en psykiatriker, ja.

Alltså skulle det då funka att ta kontakt med en psykiatriker som då kan skriva ut någon sorts medicin till mig? Med tanke på att jag då har haft en psykiatriker som gjort det tidigare.

Ja, om du har diagnosen. Jag har mina papper hemma om det skulle bli problem med nåt. Har du diagnosen på papper, eller var det nån läkare som typ sa "här testa de här pillrena"?
Citera
2015-03-09, 15:27
Medlem
Frodo64s avatar
Citat:
Ja, om du har diagnosen. Jag har mina papper hemma om det skulle bli problem med nåt. Har du diagnosen på papper, eller var det nån läkare som typ sa "här testa de här pillrena"?

Nej, jag har ingen diagnos hemma. Jag fick göra några tester kommer jag ihåg, rita och skriva. Betyder det alltså att jag inte får det utskrivet igen utan att göra nya tester?
Citera
2015-03-09, 16:43
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64
Nej, jag har ingen diagnos hemma. Jag fick göra några tester kommer jag ihåg, rita och skriva. Betyder det alltså att jag inte får det utskrivet igen utan att göra nya tester?

Du skulle kunna kontakta den bup-mottagning som du gick hos och be om journalen eller fråga. Utan en dokumenterad diagnos kommer du inte att få någon medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in