• 1
  • 2
2015-03-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Jag har alltså ökat mitt kapital med 0,9% på två års tid? Det känns inte som att det är rätt form av sparande för mig då jag vill att mina pengar ska växa lite snabbare eftersom det är ett kortare sparande på ca 3 år. Kanske i framtiden som buffertkonto utifall att jag skulle behöva köpa ny kyl/frys, oväntade skador på bilen osv.

Då borde det väl vara mycket mer lönsamt att hålla koll på vanliga fonders utveckling och leta fram 2-3st "säkra" fonder som går sakta framåt? Jag har lyckats bra med detta på mitt premiepensionskonto då jag gått + 14% i snitt per år.

Du tänker helt tvärt om här. Det är just för att det är ett kortare sparande på 3 år som du bör ta konto eller räntefond. Ju kortare sparande desto mindre risk och därmed avkastning kan man ta på sig.
Citera
2015-03-08, 19:12
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Du tänker helt tvärt om här. Det är just för att det är ett kortare sparande på 3 år som du bör ta konto eller räntefond. Ju kortare sparande desto mindre risk och därmed avkastning kan man ta på sig.

Typiskt svenskt, inte våga ta risker. Ska jag behöva begränsa mig själv med planerna jag har för att det är för stor risk att spara i fonder kortsiktigt där jag om jag har tur och med lite skicklighet kan öka mitt kapital med 15-20% istället för futtiga 0,9%?
Citera
2015-03-08, 19:16
Medlem
Citat:
Typiskt svenskt, inte våga ta risker. Ska jag behöva begränsa mig själv med planerna jag har för att det är för stor risk att spara i fonder kortsiktigt där jag om jag har tur och med lite skicklighet kan öka mitt kapital med 15-20% istället för futtiga 0,9%?

Extremt dålig ton som dök upp nu helt plötsligt. Ja du gör som du vill men tillåt mig att tvivla på investeringsskickligheten hos någon som inte kopplar enkel ränteberäkning.
Citera
2015-03-08, 19:21
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Extremt dålig ton som dök upp nu helt plötsligt. Ja du gör som du vill men tillåt mig att tvivla på investeringsskickligheten hos någon som inte kopplar enkel ränteberäkning.

Ränteberäkning har aldrig varit något jag behövt kunna då jag aldrig tidigare har haft tillräckligt bra betalt för att kunna spara något. Nu har jag ett jobb där jag får bra med pengar över i slutet av varje månad så jag äntligen har möjlighet att påbörja ett sparande.
Citera
2015-03-09, 02:39
Medlem
Citat:

Du bör begränsa dina (tidiga) drömmar om du inte vill se dem kraschade på grund av för höga risker. Better safe than sorry.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in