2015-03-07, 21:38
Bannlyst
Tja, jag vet att trimm på moppe är olagligt och KAN leda till indragen körkort och shit ''ENLIGT LAGEN''
men om jag då kör trimmad moped urpluggad med större munstycke som går typ högst 65-70, vad är det som troligen kommer hända om jag stannar till polisen och de frågar om jag har trimmad moppe och jag erkänner?
Citera
2015-03-07, 21:41
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grebyn99
Tja, jag vet att trimm på moppe är olagligt och KAN leda till indragen körkort och shit ''ENLIGT LAGEN''
men om jag då kör trimmad moped urpluggad med större munstycke som går typ högst 65-70, vad är det som troligen kommer hända om jag stannar till polisen och de frågar om jag har trimmad moppe och jag erkänner?

Wiki, copypaste:

Här följer några exempel på bötesbelopp från år 2010, men dessa kan ändras i en rättegång beroende på olika omständigheter:
Olovlig körning (trimmad moped) – dagsböter men lägst 1500 kronor.
Köra laglig moped utan förarbevis – 1800 kronor.
Skruva bort nummerplåten eller göra den svår att avläsa genom felaktig placering (t.ex.under bakskärmen) – 1500 kronor
Köra utan fungerande lysen i mörkret – 500 kronor.
Köra utan fastsatt hjälm – föraren får 1500 kronor och passagerare 1500 eller 2500 om det är ett barn.
Skjutsa på en moped som inte är gjord för det – 500 kronor för både förare och passagerare.

Alltså MINST 1500 kronor...
Citera
2015-03-07, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Wiki, copypaste:

Här följer några exempel på bötesbelopp från år 2010, men dessa kan ändras i en rättegång beroende på olika omständigheter:
Olovlig körning (trimmad moped) – dagsböter men lägst 1500 kronor.
Köra laglig moped utan förarbevis – 1800 kronor.
Skruva bort nummerplåten eller göra den svår att avläsa genom felaktig placering (t.ex.under bakskärmen) – 1500 kronor
Köra utan fungerande lysen i mörkret – 500 kronor.
Köra utan fastsatt hjälm – föraren får 1500 kronor och passagerare 1500 eller 2500 om det är ett barn.
Skjutsa på en moped som inte är gjord för det – 500 kronor för både förare och passagerare.

Alltså MINST 1500 kronor...
Tack!
Citera
2015-03-07, 23:55
Medlem
puttens avatar
Olovlig körning. Räcker med att byta ett drev på hojen så är den olaglig. Lämpet/lappen ryker OM man inte har ngn A/A1/A2-behörighet samt Böter.

Skulle man mot förmodan ha A-behörighet av någon form (ej AM) så blir det bara framförande av oregat fordon = Böter
Citera
2015-03-08, 12:34
Medlem
tzjs avatar
Motorcyklar och mopeder --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2015-03-09, 12:15
Medlem
orvarens avatar
Fråga ditt försäkringsbolag hur de ställer sig till utbetalning vid ev. olycka..

"Jobbigt.."

JA,men gör det,för det kan skilja sig från "inte en jävla spänn"=Betala ALLT själv,skadade fordon,t.o.m personskador osv,osv. Till att viss ersättning kan utgå..
Citera
2015-03-09, 12:26
Medlem
Har du tur och är trevlig och medger ditt misstag så släpper dom dig med en varning om att dom inte vill se dig ränna runt i 70 blås igen

Blir det något lär du få böter på 1500:- ungefär och dom går väl till dina föräldrar om du är 15år
Sedan får du rulla hem mopeden såvida dom inte är extra jävliga och vill provköra den och köra sönder den

JA det är konstaterat att poliser är helt inavlade på att växla förutom dom som faktiskt har yrket som mc polis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in