2015-03-07, 15:47
Medlem
Coyotezes avatar
Så goddagens! Har rätt nyligen flyttat hemifrån, bor i Stockholm så med tanke på de hutlösa kötiderna fick det bli ett boende i andrahand i en uthyrningsdel. Rätt litet på 25 kvadrat, men då egen ingång, eget badrum och en tjock betongvägg emellan mig och hyresvärden.
Det enda problemet är dörren emellan oss. Den är visserligen rätt ljudisolerad, har gummilister och är overall en robust, tjock dörr. Ibland om jag står i mitt pentry så kan jag höra dem på andra sidan. Inte mycket man tänker på, men lite paranoid blir man ju.

Iallafall, jag fick det klart för mig att så länge jag inte gör någon extrem omrenovering i lägenheten så får jag göra och möblera hur jag vill. Tills vidare har jag ställt en byrå och en anslagstavla för dörren och hängt en filt. Minimal effekt.

Finns det något ytterligare sätt man kan blockera ut ljud på? Funderar på om man skaffar ljudisoleringsplattor från typ Biltema och fäster upp på väggen?
Citera
2015-03-07, 15:54
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ett tjockt täcke för dörren. Ganska vanligt att folk sätter täcken för ytterdörren i lägenheter för att minska trapphus ljud.
Citera
2015-03-07, 16:02
Medlem
Lite beroende på hur det ser ut så skulle jag placera upp isolering mot dörren och sedan en skiva bakom så man bygger in dörren. Då borde allt ljud försvinna
Citera
2015-03-07, 16:22
Medlem
Coyotezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ett tjockt täcke för dörren. Ganska vanligt att folk sätter täcken för ytterdörren i lägenheter för att minska trapphus ljud.

Bra tänkt! Kan behöva inköpa nytt duntäcke då.

Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Lite beroende på hur det ser ut så skulle jag placera upp isolering mot dörren och sedan en skiva bakom så man bygger in dörren. Då borde allt ljud försvinna

Ser ut såhär just nu: http://i.imgur.com/GsxjxoV.png (Don't mind the guns )
Som sagt så får jag inte utföra någon större omrenovering, så att spika in en skiva i dörrkarmen är nog inte ett val, tyvärr!
Citera
2015-03-07, 16:41
Medlem
Three-Gringoss avatar
Jag skulle bygga en "plugg" som passar i dörrkarmen med markskivor. Klä den sedan med något dekorativt tyg, för att förhindra att skivorna "dammar" in i rummet. Kanske man får skruva ihop någon enkel ram med 45x45 reglar som passar precis i dörrkarmen och som du fixerar med små träkilar, markskivorna sätter du sedan i ramen. För att få tätt runt ramen mot dörrkarmen kan man ta tex rörisolering i skumgummi och fästa utanpå ramen.

http://www.bauhaus.se/markskiva-stenull-50-2-88m.html
Citera
2015-03-07, 18:03
Medlem
Köp ljudisolering, sätt in det i dörrkarmen och dra fast en större skiva utanpå dörrkarmen som du drar gummilist runt så ska du se att det blir tyst
Några skruvar i väggen lär de inte klaga på att du lägger, det blir ju lugnare åt deras håll samtidigt också.
Citera
2015-03-07, 18:08
Medlem
tjockballes avatar
Jag brukar isolera stationära datorer med äggkartonger.
Ljuddämpningen är rejäl.

Det blir väl inte så snyggt med äggkartonger på dörren, men vill du ha något billigt men oerhört effektivt, så är detta grejen. Lätt att sätta upp, lätt att ta bort.

Föreslår att du börjar med vanlig bananlådekartong.
Eller om du har kvar kartong från möbler.
Skär till ett antal plattor så att de täcker dörrens yta.
De kan tom spilla över (utom undertill såklart) om dörren öppnas inåt.
Du kan limma ihop plattorna så att de bildar en stor enhet.
Prova att denna stora kartongplatta passar bra på dörren.
Du behöver antingen ett antal spikar eller dubbelhäftande tejp för att hänga upp.

Nästa steg, limma fast äggkartonger över kartongen.
Gör du fel är det enkelt att kassera och skära till nya bitar.

Om du är nöjd kan du låta det vara som det är.
Vid flytt kan du lätt kassera isoleringen, eller ta med till nästa adress.

Om det fortfarande låter, vilket är osannolikt, kan du lägga på ett lager till.
Citera
2015-03-07, 18:16
Medlem
tjockballes avatar
Såg först nu att du inte fick spika i dörren.

Lösningen på det problemet är att hitta några billiga U-profiler på byggvaruhus.
Dessa trär du på dörrens överkant. De får inte vara för tjocka och hindra dörrens funktion.
Plast är bättre än plåt.

Du kan tom tillverka egna sådana av lite överbliven plåt.

Ena sidan (den inre) av profilen limmas fast vid kartongen.
Nu kan hela enheten hängas på dörren utan spik.

Nedantill kan liknande profil användas för att ljudisoleringen inte ska fladdra vid dörröppning och stängning.
Citera
2015-03-07, 18:20
Medlem
Evaristos avatar
Köp en bokhylla typ Billy som passar i dörrhålet. Köp samtidigt en tung bäddmadrass och häng på baksidan av hyllan, och passa sedan in anordningen mot dörren.
Citera
2015-03-08, 00:11
Medlem
Coyotezes avatar
Känslan när man inser att man stavat "ljudisolering" fel i titeln

Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Såg först nu att du inte fick spika i dörren.

Lösningen på det problemet är att hitta några billiga U-profiler på byggvaruhus.
Dessa trär du på dörrens överkant. De får inte vara för tjocka och hindra dörrens funktion.
Plast är bättre än plåt.

Du kan tom tillverka egna sådana av lite överbliven plåt.

Ena sidan (den inre) av profilen limmas fast vid kartongen.
Nu kan hela enheten hängas på dörren utan spik.

Nedantill kan liknande profil användas för att ljudisoleringen inte ska fladdra vid dörröppning och stängning.

Detta skulle nog kunna funka. Dörren kommer aldrig öppnas därav att den är blockerad just nu. Ska snacka med hyresvärden imorgon och se vad vi kan komma fram till!

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Köp en bokhylla typ Billy som passar i dörrhålet. Köp samtidigt en tung bäddmadrass och häng på baksidan av hyllan, och passa sedan in anordningen mot dörren.

Det här skulle nog också kunna funka! Dock är det inte mycket till dörrhål. Dörren är i samma "nivå" som väggen så att säga. Listerna är det enda som sticker ut, iallafall på min sida.
Citera
2015-03-08, 01:54
Medlem
Coyotezes avatar
Funderar på det där med att använda en madrass - dörren är cirka 70cm bred. Om man sätter upp skummadrass som är 90x200 eller så, och sätter upp en bokhylla mot detta, skulle det kunna funka som isolering?
Citera
2015-03-08, 02:46
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22

Det har jag aldrig sett någon göra faktiskt, men det har säkert effekt. Dock måste det se väldigt tråkigt ut.

Mvh
AsburyPerk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här