2015-03-07, 13:20
Medlem
Lyzzas avatar
Ramlade över en film som fick mig att haja till. Trodde muslimerna i Jerusalem ansåg att deras moske på tempelberget var helig men nej de vänder röven åt mosken och vandaliserar den då och då.

https://www.youtube.com/watch?v=xU9CauJP4Pg

Vad säger ni ska mosken rivas och ersättas av ett tempel?
Citera
2015-03-07, 13:43
Medlem
Anklagares avatar
Med den logiken bör vi även riva Peterskyrkan i Vatikanstaten då det finns italienare som inte högaktar den.
Citera
2015-03-07, 15:05
Bannlyst
Kanske hela Jerusalem borde rivas. Det skulle få många konflikter att upphöra.
Citera
2015-03-07, 15:08
Medlem
Anklagares avatar
Ja tänk bara på all vrede som skulle försvinna då det då skulle finnas parkeringsplatser till alla!
Citera
2015-03-07, 19:34
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Ramlade över en film som fick mig att haja till. Trodde muslimerna i Jerusalem ansåg att deras moske på tempelberget var helig men nej de vänder röven åt mosken och vandaliserar den då och då.

Det är ju något förbryllande att en sådan puritansk religion som sunni-islam ska anse att det finns heliga byggnader eller platser. Hela världen är rimligen guden Allahs tempel. Därav kritiken mot shia-islams helgongravar etc.

Tempelberget är ju vidare perifert jämför med Kaba. Men det handlar nog mer om makt än det handlar om teologi.
Citera
2015-03-07, 19:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Ja tänk bara på all vrede som skulle försvinna då det då skulle finnas parkeringsplatser till alla!
Den var faktiskt riktigt rolig.
Citera
2015-03-10, 02:45
Medlem
Jag klickade på länken i förväntan att jag skulle se palestinier vandalisera en moské som trådtiteln säger, istället ser jag ett dåligt redigerat bild-montage med orelevanta kommentarer av uppladdaren.
Citera
2015-03-11, 15:13
Medlem
Lyzzas avatar
Kollade lite på Klippdomen och den var från början en kyrka. Så det är väl bara att byta å sätta ett kors på toppen.

"Pressburg visar att Klippdomen faktiskt byggdes som en kyrka och blev moské först när man börjat tala om Muhammed som en person, en profet och grundare av en ny religion – hela sex decennier efter att han skulle ha levat."

http://www.d-intl.com/2013/12/15/34961/
Citera
2015-03-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Kollade lite på Klippdomen och den var från början en kyrka. Så det är väl bara att byta å sätta ett kors på toppen.

"Pressburg visar att Klippdomen faktiskt byggdes som en kyrka och blev moské först när man börjat tala om Muhammed som en person, en profet och grundare av en ny religion – hela sex decennier efter att han skulle ha levat."

http://www.d-intl.com/2013/12/15/34961/

Det krävs nog en hel del innan pressburghypotesen betraktas som trovärdig av någon slags forskarvärld... Samma kan då sägas om allt som står i hans bok.

Se lite inlägg här och vidare: (FB) islam, koranen och Pressburghypotesen

Men det finns revisionistteorier kring allt. De brukar leva tills dess att de blir såpass stora att "riktiga" forskare tar sig mödan att såga dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in