2015-03-07, 11:11
Medlem
Hej!

När jag startar upp min MacBook Prococh går in i akrivitetshanteraren så ser jag att ca 3,8 av mitt 4 GB ram minne är upptaget. En enorm lista varav Task Kernel tar upp cirka 350-400 Mb.

Är det bästa sättet att spara alla musikfiler, filmer och dokument på en extern hårddisk och rensa, dvs installera om operatovsystemet på MacBook Pro? Den är väldigt seg att starta och det tar oerhört lång tid att öppna program såsom Word, pages, Keynote, PowerPoint etc...
Citera
2015-03-08, 06:13
Medlem
Astraliss avatar
Det är bra att allt RAM används. Allt minne är inte i själva verket upptaget utan cachat. När du stänger ett program så ligger delar av det kvar i RAM-minnet för att det ska gå snabbare att starta det senare. Detta är inaktivt RAM så när ett program faktiskt behöver mer minne så frigörs det på riktigt.

Cachning av RAM gjordes inte i Windows XP (om jag minns rätt) så det jag beskrev ovan kanske känns intuitivt. Jag tror att Windows Vista började med detta. Windows 7 och uppåt använder det definitivt. Jag vet inte hur länge OS X har gjort det men minst 4 år (jag har bara erfarenhet av Snow Leopard och nyare).

Jag har 8 GB RAM i min MacBook och det minnet är alltid fyllt även när jag inte har några program igång.

Jag hade samma problem som dig med att program tog otroligt lång tid att starta. Det tog mig ca. 10 sekunder att tabba mellan Safari till Skype. Då hade jag en mekanisk hårddisk och 4 GB RAM. Jag har nu en SSD och 8 GB RAM. Innan jag bestämde mig för att köpa detta så provade jag att formatera laptopen men det blev inte bättre. Det ska nämnas att jag bara hade dessa problem i Yosemite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in