Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Men jösses, vill du missförstå med flit? För att en fil eller mapp ska finnas i "molnet" så måste den först ha funnits på någon enhet. Självklart behöver man inte springa nånstans och ladda ner filer under ett föredrag, allt som ligger i molnet ligger även på alla dina enheter. Ett tryck på "sync"-knappen i valfri filhanterare på iPad / iPhone, sen är det klart, om man nu inte har autosync påslaget. Folk använder ju iPads under föredrag och presentationer hela tiden, så bevisligen funkar det alldeles utmärkt. Och det går fint att skapa mappar på en iOS-enhet med hjälp av tex. GoodReader.
Givetvis måste jag ha skapat mappen på en enhet och den enheten måste vara en dator. Det går vad jag vet inte att skapa mappar för dokument på iPad eller iPhone. Där får iOS pisk av ex Android.
Så vitt jag vet kan jag heller inte ladda ner en mapp med olika filtyper som jag skapat på min dator från molnet till min iPad.
Jag köper alltså Appleprodukter som är betydligt dyrare än produkter från andra tillverkare för att behöva betala för program som gör det som produkter från andra tillverkare klarar utan extra köp. jag ser inte det som en utveckling som är bra för Apples kunder.
Jag ser heller inte varför det skulle vara bra att betala varenda månad för lagringsutrymme i ett moln när jag för en i slutändan lägre engångskostnad kan köpa betydligt mer lagringsutrymme på en bärbar extern disk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Inte för att det på nåt sätt hör till topic, men jag blir lite nyfiken: klarar du dig alltså helt utan molntjänster? Använder du inte nån typ av tjänst som baseras på streaming (dom kan ju se vilken musik- och filmsmak du har om du kör tex. Spotify och Netflix)? Hur tar du backup på dina mobila enheter? Kopplar dom med kabel till datorn? Använder du inte Dropbox? Microsoft satsar hårt på sin egen molntjänst OneDrive, som lär bli mer och mer integrerad i deras produkter. Du kommer aldrig att använda den då?
Nej, jag använder inga molntjänster. Använder i stort sett bara min dator. Säkerhetskopierar datorn på extern hårddisk. Innevarande och nästa veckas möten och tider har jag i huvudet och kan kolla på datorn om det behövs. Har för visso både iPad och iPhone men de kommer inte att ersättas med liknande produkter. Här finns mycket pengar att spara. Som jag ser det har Apple med flit skapat iOS så att jag är tvungen att köpa extra program till produkter som redan från början är så dyra att de borde klara av det jag begär.
Musik spelar jag på vinyl därför att det är mycket bättre ljud. Det är på grund av att det digitala ljudet är så dåligt som det görs så mycket skitmusik idag. Lyssnar du på RAP så är det skit samma vad du spelar upp det på det låter lika dant. Nu talar jag om kvalitet ljude inte själva musikstilen även om den är kass. Film tittar jag på högst någon gång i månaden och då på BIO eller TV.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Så, till topic, som var Apples presentation häromdagen: Klockan kommer jag inte att köpa så länge den bara är en förlängning av telefonen. Men framtiden lär utvisa vad man kommer att kunna nyttja den till. Apple tycker uppenbarligen att det är en viktig produkt att få ut nu, även om den inte kommer sälja som smör till en början.
Apple släpper en klocka som måste laddas varje dygn och lägger energi på en app som har koll på din hälsa så att försäkringsbolagen i förlängningen kan ha full koll på dig och neka eller fördyra dina försäkringar.
Jag kan bara se det som skitprodukter som endast idioter köper. Tillför inte ett skit för mig. Här skulle de lagt energi på att förbättra redan befintliga program inte fler program.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Även om presentationen var dedikerad Apple Watch och den nya MacBook, så blev jag lite besviken över att det inte hände nåt med AppleTV. En ny modell med möjlighet till AppStore hade varit nåt. Eller är prissänkningen ett sätt att sälja ut de sista gamla innan det kommer en ny?
Ja det händer inte mycket på Apple som jag har nytta av. Vad gäller Apple-TV är det nu nästan 900 dagar sedan det kom en ny modell. Förra bytet skedde efter ungefär 550 dagar. Apple säger att de inte har en ny modell på gång. Vi får se hur det blir. jag är dock personligen helt ointresserad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Och när kommer nya modeller av iMac? Det är snart två år sen det hände nåt där, förutom den dyra retinan som knappast är till för gemene man. Bort med Fusion Drive och in med SSD över hela produktlinjen åtminstone.
Ja iMac börjar bli larvigt dyra om man ser till de med högre prestanda. Där försöker man som jag ser det få kunden att bli orolig över att köpa en dator som inte hänger med i framtiden. När de nu limmar fast allt så att man inte ens kan uppgradera ramminne, batteri eller hårddisk själv så är det lätta att köpa för dyra prylar.
Det har nu gått så långt att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att köpa Appleprylar för att de håller längre än andra tillverkares prylar. För några år sedan betalade jag lätt lite extra för att jag visste att jag fick prylar som höll och fungerade. Nu kan jag köpa två bärbara till ett lägre pris än en från Apple. Detta blir extra tydligt då äldre Appleprylar inte klarar allt i nyare programvara.
Du var inne på prissänkning på Apple-TV. De har ju på låtsas sänkt priset på Mac-mini under 2014. Vad de gjorde var att det tog bort den fyrkärniga processorn och petade i en tvåkärnig som gav sämre prestanda.
Jag har älskat mina Appleprylar och alltid ansett att de varit av bättre kvalitet än andra tillverkares. Under det senaste halvåret har jag dock börjat sett mig om efter annat. Det senaste eventet fick mig absolut inte att ändra på den saken.