2015-03-08, 10:35
Medlem
Danska lär ju vara ganska lätt och kul att lära sig, men är faktiskt svårare än man tror. Många tycker att danska "inte räknas" utan mer är en annan dialekt, men danska skiljer sig faktiskt en del från svenskan. Danska är lätt att läsa, och en dansk och en svensk som pratar med varandra kan ofta förstå varandra ganska väl just eftersom att båda i en sådan situation anstränger sig för att prata mer artikulerat, men lyssna på hur danskar pratar vardagligt med andra danskar så förstår man nästan ingenting.

Om jag skulle lära mig ett språk bara på skoj, skulle jag nog försöka lära mig danska
Citera
2015-03-08, 20:16
Medlem
Bultmans avatar
Näst efter norska och danska tror jag afrikaans är det lättaste språket för en svensk att lära sig. Jag kan det språket själv och grammatiken är väldigt enkelt med minimalt med böjningsformer och språket innehåller även förhållandevis få ord. Det är dessutom ett språk som är nära besläktat med svenska vilket till stor del underlättar när man ska lära sig det.
Senast redigerad av Bultman 2015-03-08 kl. 20:51.
Citera
2015-03-08, 21:02
Medlem
Spanska, italienska, franska och esperanto
Citera
2015-03-08, 21:07
Medlem
Objektivt sett bör det vara ett språk som ligger relativt nära ens egna och som använder samma alfabet.
Senast redigerad av Anders-Lundgren 2015-03-08 kl. 21:10.
Citera
2015-03-08, 21:14
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Tänkte lära mig något nytt språk, tips på vilket som är lättast att lära sig? fördelar/nackdelar med språket? Inte engelska då.

Är du svensk? Norska är givet. Det är egentligen mest ett eget språk på papperet.

Om man är svensk är det ingen större vits att lära sig ett lätt språk, eftersom alla språk som duger någonting till ute i stora världen är mer avancerade än de nordiska språken, isländskan undantagen, men den duger å andra sidan bara på Island och ligger någonstans mellan tyska och latin i svårighetsgrad.

Fast jag antar att du frågade utan att tänka först. Tyska är det närmsta större språk som du kan lära dig. Det talas av drygt 100 miljoner människor i Europa och av ungefär 25 miljoner människor till i USA, Afrika och Sydamerika. Efter det kommer alla de romanska språken. De är svårare vad gäller ordförråd och uttal men i vissa fall lättare än tyska grammatiskt utom vad gäller verben i princip.
Senast redigerad av Frawjon 2015-03-08 kl. 21:25.
Citera
2015-03-08, 21:15
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Objektivt sett bör det vara ett språk som ligger relativt nära ens egna och som använder samma alfabet.

Norska, danska, färöiska i den ordningen är nog de enklaste men samtidigt har de väldigt få talare. Tyska är som sagt det absolut lättaste som verkligen är ett betydande språk.
Citera
2015-03-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetalSlayer99
Spanska, italienska, franska och esperanto
Nej. No no no. Passé simple, konjunktiv och en massa annat ofog.

Spanska är lätt på nybörjarnivå.
Citera
2015-03-09, 20:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
För en svensk är det tyska om man bortser från norska och danska.

Jag håller inte riktigt med om det. Problemet med tyskan är att svenskan till vokabulären närmast är att betrakta som en lågtysk dialekt. Dock har betydelsen av många av orden ändrats sedan medeltiden. När du lär dig tyska - som svensk - tvingas du därför lära dig en massa ord som betyder nästan men inte riktigt samma sak som på svenska. Svårt att hålla reda på.

Då är det ofta lättare att lära sig ett språk med helt nya ord.
Citera
2015-03-09, 20:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
för alla västerlänningar antar jag att du menar?

Nej, även icke-européer bör ha lättare för att lära sig ett helt regelbundet språk. Alla naturliga språk är ju oregelbundna på något sätt. Det torde därför vara lättare för en Japan att lära sig esperanto än polska eller franska. För att inte tala om hebréiska.
Citera
2015-03-09, 22:28
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, även icke-européer bör ha lättare för att lära sig ett helt regelbundet språk. Alla naturliga språk är ju oregelbundna på något sätt. Det torde därför vara lättare för en Japan att lära sig esperanto än polska eller franska. För att inte tala om hebréiska.

Ja, men det lär vara lättare för en japan att lära sig koreanska än esperanto eftersom koreanska står japanska mycket närmare (släktskapet är visserligen omtvistat, men likheterna mellan språken är riktigt stora)
Citera
2015-03-09, 22:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ja, men det lär vara lättare för en japan att lära sig koreanska än esperanto eftersom koreanska står japanska mycket närmare (släktskapet är visserligen omtvistat, men likheterna mellan språken är riktigt stora)

Koreanska och Japanska har en liknande struktur, men som du säger så är släktskapet fortfarande omtvistat. Men visst, det är alltid lättare att lära sig ett besläktat språk eller i vart fall ett språk med liknande struktur.

Men nu gällde frågan om det är lättare för japanen att lära sig esperanto än polska, och det vill jag nog hävda, särskilt med tanke på de polska räkneorden.
Citera
2015-03-10, 06:59
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Men nu gällde frågan om det är lättare för japanen att lära sig esperanto än polska, och det vill jag nog hävda, särskilt med tanke på de polska räkneorden.

Nej? Frågan rörde lättaste språket att lära sig, inte lättaste europeiska språket att lära sig, varpå du svarade att esperanto är lätt för alla. Själv har jag dock svårt att tro att esperanto skulle vara, relativt mer närliggande språk, lätt för en talare av ett språk från helt andra språkgrupper...

Eller okej, TS efterfrågar ett lätt språk för sig själv att lära så då kan man ju dra slutsatsen att esperanto vore lätt för honom, eftersom han åtminstone talar svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in