2015-03-06, 15:47
Medlem
Hej! Jag har bestämt mig för att söka in till ett tekniskt basår för att få behörighet att plugga till ingenjör senare. Det roligaste vore att få komma in på KTH då jag har en stark kärlek till Stockholm.
Men eftersom jag inte placerat mig i bostadsköer förrän nu så ser det antagligen inte ljust ut för mig...
Har placerat mig i bostadsköer i stockholm och göteborg för nuvarande. Hur stor är chansen att man kan komma över en egen lägenhet (etta) inför hösten tror ni?
Har ni förslag på andra trevliga städer man kan plugga ett basår i, där man kanske har lite bättre odds att få en lägenhet?

Tacksam för svar!
Citera
2015-03-06, 16:29
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaihelv
Hej! Jag har bestämt mig för att söka in till ett tekniskt basår för att få behörighet att plugga till ingenjör senare. Det roligaste vore att få komma in på KTH då jag har en stark kärlek till Stockholm.
Men eftersom jag inte placerat mig i bostadsköer förrän nu så ser det antagligen inte ljust ut för mig...
Har placerat mig i bostadsköer i stockholm och göteborg för nuvarande. Hur stor är chansen att man kan komma över en egen lägenhet (etta) inför hösten tror ni?
Har ni förslag på andra trevliga städer man kan plugga ett basår i, där man kanske har lite bättre odds att få en lägenhet?

Tacksam för svar!

Ifall du står i SSSB's bostadskö så kan du stå i 90 dagar (tror jag) utan att vara medlem i någon studentkår.
Så det, och Stockholmsbostäder osv så tror jag det är ganska kört att få tag på en etta med kök i Sthlm till hösten när det kommer till förstahandskontrakt.

Andrahand är lite mer gambling, det beror på hur frenetiskt du söker. Du har definitivt chans att få husrum i Sthlm, men förstahand är väldigt svårt i din position.
Citera
2015-03-06, 17:34
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:

Tacksam för svar!
Skit i Stockholm, passa på att se landet. Kör Skövde eller Sundsvall i stället. Båda är trevliga städer.
Citera
2015-03-06, 17:50
Medlem
henduriks avatar
Citat:

Tacksam för svar!
Etta kan du nog glömma, men ett korridorsrum genom SSSB ska inte vara några problem om du redan står i kön.
Citera
2015-03-07, 13:44
Medlem
Vissa skolor har ju bostadsgaranti, för har du ställt dig i kö nu kommer du aldrig att hinna få något drägligt boende. Så satsa på en utav institutionerna som har bostadsgaranti.
Citera
2015-03-07, 14:35
Medlem
StarSuckers avatar
Ifall jag inte missminner mig så har Södertälje bostadsgaranti för studenter, och KTH har basår i Södertälje. Det brukade i.a.f ha det.

Det kan vara en idé ifall du vill studera på KTH, att gå basåret där och samla på dig ett helt år av ködagar tills du söker in på Valhalla (eller ifall du vill gå kvar i Södertälje, eller Kista eller Haninge)
Citera
2015-03-07, 16:51
Medlem
Axells avatar
Nu gissar jag att KTH har garantiplats till deras utbildningar om man läser deras basår och förstår om du vill åt dem. Annars kan man väl göra basår på annan skola och söka in med resultatet från det året till KTH sen? Vet iallafall om en kille som förvisso körde basåret på KTH och började civing i Linköping efter. Visst, vill du till Stockholm så är det klart du ska dit men var bara ett råd om du ville hinna samla på dig mer ködagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in