2015-03-06, 13:42
Bannlyst
Finns det ett samband mellan språk och matematik, eller är matematik mycket svårare? Jag kunde ingen formalia gällande skrift, innan jag läste en akademisk bok skriven av en filosof. Plockade direkt upp mönstret bakom interpunktion och alla regler som följer. Det räckte med en sida för min del. Grammatik kunde jag inte heller.

Kan något liknande göras med matematik? Eller är språk verkligen så pass mycket enklare?

Vad tror ni, rent generellt?
Citera
2015-03-06, 14:13
Medlem
logitas avatar
Det borde vara lättare, eftersom regelverket är tydligare för matematik än för språk.

Svårigheten att lära sig matematik på egen hand ligger främst i att man inte har någon att fråga när man stöter på problem.
Citera
2015-03-06, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av logita

Svårigheten att lära sig matematik på egen hand ligger främst i att man inte har någon att fråga när man stöter på problem.

Google?

Jag älskar matematik, fysik och filosofi. Måste upp till D-nivå i matematik. Jag tänker inte skola om mig. Matematiska institutionen utesluter inte att acceptera mig (senare) om jag motiverar det skriftligt
Senast redigerad av Spacetime. 2015-03-06 kl. 14:59.
Citera
2015-03-06, 17:56
Medlem
Jag har alltid haft lätt för matematik. Jag tycker även att grammatik är intressant. Jag gillar nog att analysera strukturer, se mönster och förstå regler. Kanske har du en liknande "läggning".
Citera
2015-03-06, 19:05
Medlem
De hänger nog ihop och har med intresse och suget efter kunskap att göra. Jag skrev brev vid 4 års ålder, började programmera vid 10 och hade hemmapluggat klart gymnasiematematiken innan högstadiet var slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in