Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Den låg runt 40:- i januari och till ungefär mitten av februari. Sedan sjönk den till ca 7 i mitten av mars, bl.a. efter att ledningen varnat för konkurs.
Sedan kom norska staten med vad jag uppfattade som ett "halvlöfte" om att dom skulle rädda Norwegian. Då, runt 20e mars åkte aktien upp till drygt 10:-.
Sedan har den dalat långsamt igen och är nu på ca 8:-.
SEBs riktkurs på 1:- låter ju inte så uppmuntrande...
Vissa brancher kommer IMO att lida länge av corona-eländet. Dit hör resor, flyg och hotell och restaurang.
I bästa fall börjar det mesta fungera om en månad eller så, men resor kommer att gå trögt ytterligare minst ett halvår, kanske ett år.
Finansiell styrka är vad som krävs i en sådan situation för att överleva. Det har inte Norwegian. Hur mycket stöd kan man förvänta från Norska staten och vilka kommer villkoren att vara?
Allt mina funderingar och IMHO.
PS. Lägg till att Norwegian storsatsat på Boeing 737 MAX. En modell som många kommer att undvika att flyga med.
–
Funderade på köpa men skrämmande läge nu
https://finansavisen.no/nyheter/luft...r-redningsplan
"Dersom Norwegian oppnår det selskapet ønsker, antyder et regnestykke utført av KWC at dagens aksjonærer kan ende opp med en samlet eierandel på under 0,04 prosent.
Dagens obligasjonseiere kan sitte igjen med 12,76 prosent etter full konvertering, og dagens leasingselskaper vil bli den store majoritetseieren med 87,21 prosent av selskapet."
Vad jag förstår så vill de konvetera sina lån till aktier, med en enorm utspädning som följd.
Vet inte om SAS är i så mycket bättre position egentligen.
Vet inte hur man ska värdera och tänka hur många akiter de behöver emitera, men 1 kr känns inte billig
" Hvis all denne gjelden konverteres til 0,1 krone per aksje vil dagens aksjonærer sitte igjen med 0,04 prosent av selskapet.
Hvis man kun konverterer obligasjonsgjelden, så vil aksjonærene sitte igjen med 0,29 prosent i verste fall.
Legger man til grunn en konverteringskurs på 1 kroner per aksje, samt regner med at Norwegian bare må konvertere nok obligasjonsgjeld til å dekke den egenkapitalen de vil trenge i tillegg til en emisjon på 500 millioner kroner, så vil dagens aksjonærer sitte med 6,84 prosent."
1 kr är lite som ett best-case?