2015-03-06, 03:12
Medlem
Hej

Jag tänkte få lite råd på vilket sätt som är mest effektivt för att öka sitt meritvärde? just nu tror jag att jag har ca 13 och den utbildning jag har som mål att komma in på har haft ett medelvärde på 16.30 meritpoäng de senaste 2 åren.

Vad jag har förstått får man inte läsa upp ämnen på campus längre, om man inte har icke godkänt sedan gymnasiet vilket jag inte har. Jag sitter med G och VG'n sedan gymnasiet och vill nu öka betygen i dessa ämnen, vad gör man?
Citera
2015-03-06, 10:51
Medlem
Kivikss avatar
Du gör en prövning i de ämnen du vill höja.
http://asovux.se/index.php?option=co...d=55&Itemid=58
Citera
2015-03-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiviks
Du gör en prövning i de ämnen du vill höja.
http://asovux.se/index.php?option=co...d=55&Itemid=58

Tog och läste lite om det och vad jag kan se så ska man studera helt på egen hand för att sedan göra provet. Vem var geniet bakom den idén? Hur ska man kunna lära sig något när ingen kan förklara principen och gå igenom moment man inte känner igen överhuvudtaget?

Om man vill lära sig ett annat språk ska man göra på samma sätt då också, sitta och gissa vad orden betyder för att sedan göra ett prov på de?
Citera
2015-03-07, 19:21
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michailo
Tog och läste lite om det och vad jag kan se så ska man studera helt på egen hand för att sedan göra provet. Vem var geniet bakom den idén? Hur ska man kunna lära sig något när ingen kan förklara principen och gå igenom moment man inte känner igen överhuvudtaget?

Om man vill lära sig ett annat språk ska man göra på samma sätt då också, sitta och gissa vad orden betyder för att sedan göra ett prov på de?

Så ser alternativen ut idag - antingen höjer man sina betyg via prövningar eller så gör man högskoleprovet. Man också göra både och om man är hurtig

Om du är godkänd i de ämnena som du behöver vara godkänd i så kan du kanske lika gärna satsa på högskoleprovet, fast det beror ju på vad som krävs för att komma in via HP.
Citera
2015-03-09, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Så ser alternativen ut idag - antingen höjer man sina betyg via prövningar eller så gör man högskoleprovet. Man också göra både och om man är hurtig

Om du är godkänd i de ämnena som du behöver vara godkänd i så kan du kanske lika gärna satsa på högskoleprovet, fast det beror ju på vad som krävs för att komma in via HP.

Jo de är sant att ja kan satsa på HP men jag skulle föredra att bara läsa de 2 kurserna som jag har G då jag redan har litteraturen och eftersom det var 2 ämnen jag hade problem med under gymnasiet, vilket nog skulle löna sig att lägga mer krut på det än på "allt" inför HP

dock så fick jag en liten funderare till uträckningen av meritvärdet, finns det någon gräns för hur många ämnen man ska räkna med?

Jag har 31 kurser från gymnasiet + 1 till som jag läst på campus, räknar man med alla när man räknar ut meritvärdet? Och räknar man både Eng A och B eller bara B t.ex?

Hade för mig att man bara räknar 17 kurser gällande meritvärdet?
Citera
2015-03-09, 02:59
Bannlyst
Har du litteraturen läser du den. Pärm till pärm, och lär dig allt utantill. Det täcker kursen, så att ha en lärare som förklarar allt som står i boken är inte alltid nödvändigt.

Har ingen erfarenhet av att pröva, med syfte i att höja betygen, men är det inte så att du hamnar i BII i så fall om du är i BI nu? Värt att tänka på och ha med i sin kalkyl...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in