Citat:
Ursprungligen postat av
voXt
Ja, det går att bygga muskler samtidigt som man går ner i fett.
Det har fungerat utmärkt för mig att bränna fett på gymet. Enligt fatsecret(en app) så bränner jag 700kcal på 1 timmes styrketräning och jag utövar det 1-2 timmar 6 dagar i veckan så det blir en hel del kalorier brända på gymet. Jag vet inte exakt hur de räknar för det låter mycket, men det verkar stämma. Att ett träningspass skulle bränna 150-350 kcal som vissa verkar påstå verkar helt orimligt enligt min mening. Visst skiljer det sig rätt mycket beroende på hur mycket vikter man lyfter. Desto mer massa man flyttar, desto mer energi går det ju åt. Så flyttar du 1 ton på ett träningspass eller 20 så skiljer det sig såklart åt i förbrukningen.
Att konditionsträna är absolut inte nödvändigt.. Något som däremot är viktigt om du ska hålla vikten/gå ner och samtidigt bli starkare är att du har bra koll på proteinsyntesen. Du kan googla på vad som stimulerar proteinsyntesen, kort och gott:
- Ligg på MINST 2g kolh/kg och 2g protein/kg. Detta är A och O. Äter du för lite holhydrater eller protein så får du en negativ proteinsyntes (muskler bryts ner).
- Ligg på kalorier +-0. Räkna ut din energiförbrukning och energiintag.
- Träna anabolt, dvs tunga lyft. Det stimulerar proteinsyntesen.
- Läs på mer om proteinsyntes..
Om du märker att du blir starkare men står stilla i vikt så har du antagligen bränt fett och ersatt det med muskler. Då är det bara att köra på. Att sikta på nedgång kan vara att ta sig vatten över huvudet men går om man får i sig rätt ingredienser för att hålla proteinsyntesen positiv samtidigt som man ligger på ett kaloriunderskott.
Massor av rena faktafel här.
Först och främst - kolhydrater har ingen direkt påverkan på proteinsyntes - däremot kan det påverka energibalansen (kcal in vs ut) vilket i sin tur har påverkan på proteinsyntes..
Äter du mindre än du gör av med kommer din muskelförbränning överstiga din muskelinlagring och du förlorar muskelmassa.
Och tvärtom, äter du mer än du gör av med kommer muskelinlagringen vara högre än muskelförbränningen.
Nummer två, du kan inte gå upp i muskler samtidigt som du går ned i fettmassa, då båda avgörs av positiv vs negativ energibalans, ät mer än du gör av med och du går upp i båda, ät mindre än du gör av med och du går ned i båda.
Nummer tre, styrka och muskelmassa är inte direkt länkat, då du kan öka i styrka medan du förlorar muskelmassa, viktigt att hålla styrka och muskelhypertrofi skilda då det är helt olika saker.
Så för att svara på TS fråga:
Du kan inte gå upp i muskler och ned i fett.
Det du kan göra, och bör göra, är att försöka gå upp såpass mycket som möjligt i muskler och lägga på dig så lite fett som möjligt.
Detta åstadkommer du t.ex. genom att äta ordentligt med protein & träna (detta höjer din muskelinlagring)
Ha ett fokus, vill du öka eller minska?
Vill du minska lägger du dig på ett energiunderskott och fortsätter träna & hålla proteinintag för att fortsätta att stimulera muskelinlagringen för att behålla så mycket muskler som möjligt.
För att simplifiera allting:
Fyra processer pågår i kroppen dygnet runt, muskelinlagring, muskelförbränning, fettinlagring och fettförbränning.
Detta resulterar i vad man kan kalla muskelbalans (muskelinlagring - muskelförbränning) och fettbalans (fettinlagring - fettförbränning).
Båda avgörs till fullo av din energibalans, är den negativ kommer även båda dessa balanser vara negativa, är den positiv är båda positiva.
Det enda vi kan göra är att försöka hålla muskelinlagringen så hög som möjligt, muskelförbränningen så låg som möjligt medan vi försöker hålla fettförbränning hög och fettinlagring låg.
Hur väl du än lyckas kommer det aldrig bli en positiv muskelbalans och en negativ fettbalans.
Så bestäm dig - bulk eller deff, sen kör du så gott du kan på det spår du valt.
Lyssna inte på tomtarna som skriver "det man vill höra" om att om du bara tränar cardio på rätt sätt så går det.
De har ingen koll.