2015-03-06, 08:43
Medlem
Continental Ops avatar
Beror lite på vad man vill ha, jag skulle säga att det handlar om att välja mellan Östersund, sundsvall och nånstans i Norrbotten (har inte bott i västerbotten men har åkt i umeå och fick inga vidare vibbar)

Innan klimatet började gå åt helvete for real sista två åren var nog östersund min solklara favvis, stort sammanhängande varierat kuperat system som går att nå till fots på flera ställen, närhet till fjällen, mer nederbörd än vid kusten. Nackdel dåligt väder på sommaren

Sundsvall är oxå bra men där bör man ha bil då spåren är mer utspridda, sundsvall är dock en bättre sommarstad då terrängen är mer kuperad vilket underlättar backträning osv. Finare väder på sommaren.

De två ovannämnda är de två stora skidstäderna, här kan man hitta likasinnade.

Norrbotten är lite knepigare, här finns inte längdåkningstradition på samma sätt som i de ovan nämnda. Man får räkna med dumlantisar som kör med skoter och går med sina familjer i spåren osv Luleå lär vara minst trista stället att bo på men har i princip bara en mil och en femma samt två enkelriktade hund och promenadspår som är väldigt flacka och egentligen bara ett kortare mer kuperat spår. Boden, Kiruna och Gällivare lär vara snösäkrare och har mer kuperat men där vill man nog inte bo. Pite har jag inte åkt i. Norrbotten funkar om man är beredd att köra bil. Det man bör känna till häruppe är de finska orterna Ylläs och Levi.

Fortsätter klimatförändringen eskalera som den gjort de två sista vintrarna skulle jag nog ändå kolla på norrbotten.
Citera
2015-03-06, 15:58
Medlem
Starobrnos avatar
Det här med att bo i Ö-sund eller Sundsvall eller Mora är vad några av våra landslagsess gör, delvis för spåren men kanske ännu mer för att där finns offensiva klubbar med stålar, vallateam etc.
Ts är rimligen en vanlig motionär, och då finns det gott om mindre/större orter med elljusspår. Kolla snökartan http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup och norra Dalarna eller Norrlands inland är det realistiska valet. Sen ska man hitta en balans mellan att det finns snö, men helst inte beckmörker och -30.
Citera
2015-03-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Östersund marknadsför sig som "vinterstaden" och har bra och centralt belägna spår. Det är också en medelstor svensk stad med ett större utbud än motsvarande orter.

Torsby har också centralt belägna spår, men med riktigt tuffa banor. Kanske lite för tuffa om du inte är en mycket duktig åkare. Torsby är inte helt snösäkert, men har ju skidtunneln där du kan åka nästan hela året.

Malung är en mycket trevlig plats. Fina längdspår och centralt belägna. Närhet till Sälen om du vill åka utför eller parta. Både Torsby och Malung har relativt nära till Långberget där du oftast har helt fantastiska spår i en underbar omgivning.
Låter nice! Vad skulle du rekomendera?
Malung verkar ju riktigt fint, men är det tuffa spår där också?
Citera
2015-03-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Det här med att bo i Ö-sund eller Sundsvall eller Mora är vad några av våra landslagsess gör, delvis för spåren men kanske ännu mer för att där finns offensiva klubbar med stålar, vallateam etc.
Ts är rimligen en vanlig motionär, och då finns det gott om mindre/större orter med elljusspår. Kolla snökartan http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup och norra Dalarna eller Norrlands inland är det realistiska valet. Sen ska man hitta en balans mellan att det finns snö, men helst inte beckmörker och -30.
Jag är inte intresserad av snö året runt, men bara de snöar på vintern så man kan åka. Jag vill verkligen satsa på skidåkning, tror inte jag kommer bli elit åkare, men kanske köra tävlingar och sånt.
Citera
2015-03-06, 22:07
Medlem
ekerilars avatar
.
Senast redigerad av ekerilar 2015-03-06 kl. 22:11.
Citera
2015-03-06, 22:10
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avtb
Låter nice! Vad skulle du rekomendera?
Malung verkar ju riktigt fint, men är det tuffa spår där också?

Nej! Inte så farligt, mycket stakåkning över myrar. Det gillar jag som är stor, stark och älskar att staka.

Fina och välpreparerade spår och som grädde på moset Skinnarloppet.
Citera
2015-03-06, 22:20
Medlem
Citat:
Nej! Inte så farligt, mycket stakåkning över myrar. Det gillar jag som är stor, stark och älskar att staka.

Fina och välpreparerade spår och som grädde på moset Skinnarloppet.
Om man skulle välja mellan Östersund och malung, vad är bäst?
Vilka spår(klassiska eller skate) är valigast i östersund och malung?
Citera
2015-03-06, 22:51
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avtb
Om man skulle välja mellan Östersund och malung, vad är bäst?
Vilka spår(klassiska eller skate) är valigast i östersund och malung?

Jag har ingen personlig erfarenhet av spåren i Östersund, bara hört från vänner. Malung har finfina klassiska spår.
Citera
2015-03-07, 00:04
Medlem
Citat:
Jag har ingen personlig erfarenhet av spåren i Östersund, bara hört från vänner. Malung har finfina klassiska spår.
Svårt val, men problemet med östersund är att det ligger lååångt upp i sverige, just nu bor jag i södra sverige. Så det är långa avstånd.
Citera
2015-03-07, 02:08
Medlem
Holgersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Stina kommer från Malung, var hon bor nu vet jag inte...

Det finns belysta spår i Östersund ja.

Hon bor just i Östersund. Det gör även Teodor Peterson, Anna och Emil, Ida Ingemarsdotter, Sofia Bleckur, Emma Wikén, Daniel Richardsson, Anders Södergren, Oscar Quicklund, Jesper Modin m.fl. Charlotte Kalla och Johan Olsson har tidigare varit bosatta i staden men är numera utflyttade till kusinstaden Sundsvall. Mathias Fredriksson är bosatt i Östersund sedan många år. Vad vill jag säga? Det är en stad väldigt tät med längdprofiler. I Sverige lär Östersund vara tämligen svårslaget sett till förhållanden och förutsättningar. Nationellt vintersportcentrum finns i staden, t. ex. Dessutom nära till fjäll och natur. Man har en egen flygplats och ligger mitt i landet, så pass långt upp i Sverige att klimatförutsättningarna ska vara tillräckliga men samtidigt bara en timme i flyg ner till huvudstaden. Sundsvall är ett fint alternativ, inte samma närheten till fjällvärlden dock. Falun satsar och vill bli ett bättre alternativ än vad man är idag. Den stora nackdelen med det området är så klart klimatet, även om vintrarna bitvis kan vara helt ok.
Citera
2015-03-07, 17:50
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson
Hon bor just i Östersund. Det gör även Teodor Peterson, Anna och Emil, Ida Ingemarsdotter, Sofia Bleckur, Emma Wikén, Daniel Richardsson, Anders Södergren, Oscar Quicklund, Jesper Modin m.fl. Charlotte Kalla och Johan Olsson har tidigare varit bosatta i staden men är numera utflyttade till kusinstaden Sundsvall. Mathias Fredriksson är bosatt i Östersund sedan många år. Vad vill jag säga? Det är en stad väldigt tät med längdprofiler. I Sverige lär Östersund vara tämligen svårslaget sett till förhållanden och förutsättningar. Nationellt vintersportcentrum finns i staden, t. ex. Dessutom nära till fjäll och natur. Man har en egen flygplats och ligger mitt i landet, så pass långt upp i Sverige att klimatförutsättningarna ska vara tillräckliga men samtidigt bara en timme i flyg ner till huvudstaden. Sundsvall är ett fint alternativ, inte samma närheten till fjällvärlden dock. Falun satsar och vill bli ett bättre alternativ än vad man är idag. Den stora nackdelen med det området är så klart klimatet, även om vintrarna bitvis kan vara helt ok.
Jo det är ju ingen jävla slump att dom där snubbarna väljer ösd. I en optimal värld utan klimatförändringar är ösd det solklara valet imho. Lägger man ihop ÖSK tävlingsspår + motionsspår + spikbodarna, odensala samt alla förbindelsespår så blir det väl tio mil lätt typ och det är rätt lite luft oxå med spår som överlappar.

Sen är närheten till fjällen och funäsdalssystemet viktig eftersom man på sikt behöver förlänga säsongen och variera åkningen, det är nödvändigt för att vårda sitt intresse.

Jag skulle se det så att man ska kolla på var eliten väljer att bo när de slutat tävla på elitnivå och där väljer mkt folk Ösd. Kalla, Hellner mfl. som är på elitnivå åker runt hela världen iaf och en vecka i seiser alm ingår gratis i paketet liksom och pengarna räcker till kanadaresor efter tävlingssäsongen.

Tyvärr är det nog så att mkt talar för att vintrarna kommer försämras rätt snabbt nu de kommande åren, när en isbit börjar smälta går det bara fortare och fortare.
Citera
2015-03-20, 21:00
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Beror lite på vad man vill ha, jag skulle säga att det handlar om att välja mellan Östersund, sundsvall och nånstans i Norrbotten (har inte bott i västerbotten men har åkt i umeå och fick inga vidare vibbar)

Innan klimatet började gå åt helvete for real sista två åren var nog östersund min solklara favvis, stort sammanhängande varierat kuperat system som går att nå till fots på flera ställen, närhet till fjällen, mer nederbörd än vid kusten. Nackdel dåligt väder på sommaren

Sundsvall är oxå bra men där bör man ha bil då spåren är mer utspridda, sundsvall är dock en bättre sommarstad då terrängen är mer kuperad vilket underlättar backträning osv. Finare väder på sommaren.

De två ovannämnda är de två stora skidstäderna, här kan man hitta likasinnade.

Norrbotten är lite knepigare, här finns inte längdåkningstradition på samma sätt som i de ovan nämnda. Man får räkna med dumlantisar som kör med skoter och går med sina familjer i spåren osv Luleå lär vara minst trista stället att bo på men har i princip bara en mil och en femma samt två enkelriktade hund och promenadspår som är väldigt flacka och egentligen bara ett kortare mer kuperat spår. Boden, Kiruna och Gällivare lär vara snösäkrare och har mer kuperat men där vill man nog inte bo. Pite har jag inte åkt i. Norrbotten funkar om man är beredd att köra bil. Det man bör känna till häruppe är de finska orterna Ylläs och Levi.

Fortsätter klimatförändringen eskalera som den gjort de två sista vintrarna skulle jag nog ändå kolla på norrbotten.

Luleå konstsnöspår och även ett elitspår som har fallhöjd som motsvarar ett världscupspår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in