2015-03-05, 22:11
Medlem
Ajaxxs avatar
Det har sedan cirka ett r pgtt ngot som kan betecknas som ett "Game Engine" -krig dr framfr allt giganten inom Indieutveckling, Unity3D, och mer AAA orienterade Epic, med Unreal Engine, brstat upp sig.

Detta har resulterat i att veckan som varit kan betecknas som magisk fr oss spelutvecklare. Veckan brjade med att Epic annonserade att fulla versionen av Unreal Engine 4 blev "gratis" att anvnda mot en avgift p 5% p all frsljning av spel.

Unity3D kontrade och annonserade Unity3D 5, vilket lgger dem ungefr p samma niv som UE4 nr det gller grafik. De annonserade ven "Personal Edition" vilket betyder att Unity3D 5 r helt gratis, ingen royalty p frsljning upp till $100.000, d man mste kpa "Pro"-versionen fr typ $1.500 alternativt $75/m. Lyckas man med $100.000 har man nog rd.

Detta r helt fantastiskt d vi nu har tillgng till tv av de absolut bsta "Game Engines" "gratis".

Ni hittar mer information hr:

Unity 3D: http://unity3d.com
Unreal Engine 4: https://www.unrealengine.com

Om man inte r en van utvecklare och vill testa finns det frdelar med bda produkterna, t ex:

Unity3D
- Mnga Tutorial
- C#, JavaScript och Boo = relativ enkla sprk att lra och programmera med hg produktivitet
- Mycket bra, verlgsen enligt mig, 2D och mobil utvecklingsmilj
- Stabil
- Bra community
- Arbetar p att bli bttre p att komma nrmare anvndarna
- Mnga plattformar

Unreal Engine 4:
- Mnga Tutorial
- Anvnds av mnga AAA
- Epic anvnder denna motor i sin egen spelutveckling
- BluePrint = ett visuellt scripsystem vilket ger hg produktivitet. I vrigt r det C++ som gller vilket r ganska komplicerat
- Anses ha bttre high-end grafik dock r skillnaden inte s stor lngre med Unity3D v5
- Mnga och snabba releaser, inte alltid stabilt men bra
- Mycket bra community med bra respons och nrhet till anvndarna
- mm.

Var medveten om att vilken spelmotor som r bst r som en religon dr den ena sidan tycker den motor som de anvnder har massor med frdelar ver den andra. I verkligheten r det mer personligt vad man vljer. Jag hoppade ver till UE4, som d kndes mer kompetent och, innan denna vecka kostade $12/m, men tergr nu till Unity3D 5 Personal Edition d jag fokuserar p 2D och mobila plattformar samt att jag gillar Unity bttre d jag r mer van med den. Dessutom r jag betydligt mer produktiv med C# n C++, har inte arbetat mycket med BluePrint, men det beror p vad man tycker sjlv.

Hur det n r finns nu mjligheten fr de som verkligen vill anvnda mycket hgkvalitativa och fantastiska produkter och kanske lra sig att utveckla allt frn enkla till vldigt komplicerade spel av olika slag.

Ta chansen och bli en ny Notch nu, ladda ned och brja utveckla
Senast redigerad av Ajaxx 2015-03-05 kl. 22:53.
Citera
2015-03-05, 23:07
Medlem
H1ONEs avatar
Den verkliga revolutionen inom TV-spel r micro-transactions det vet vi alla. Det r dr de riktigt stora pengarna finns. Spel motorn r fr micro-transactions vad Mayblene Eye-liner r fr horer.

Maybe shes born with it, maybe its maybelene.
Citera
2015-03-05, 23:15
Medlem
kastabollens avatar
Vad bra d kan man sparka alla programmerare.
Citera
2015-03-05, 23:39
Medlem
De flesta framgngsfulla simpla indiespelen nufrtiden skapas ju i just ngon form av game maker trots allt har jag lst. S r man bara ute efter att bli "nsta Notch" s kan man ju bara ladda ner en game maker och brja skapa spel och hoppas p att de blir knda. D snackar jag frsts om simplare indiespel. Vldigt frustruerande, d programmeringen r det roliga egentligen. Fast tyvrr s mycket arbete fr bara simplare saker att programmera sjlv

Angende att Unity och Unreal engine r gratis numera dock r ju vldigt coolt. Har aldrig haft ran att utveckla i dem. Hur lng tid tar det att lra sig att skapa ngot vettigt i dem? Skulle vara intressant att veta, d jag kanske ger det ett frsk beroende p tidsinvesteringen som krvs.

nskar frsts att samma mjligheter fanns fr 10-12 r sedan nr jag sjlv var som mest aktiv inom spelutveckling och utveckling. D var det praktiskt taget egna spelmotorer som gllde ven vid simpla skitspel, fyfan vad avundsjuk jag blir p dagens utvecklare

r du en hobbyutvecklare eller jobbar du med det Ajaxx?
Citera
2015-05-06, 15:11
Medlem
Joakwims avatar
Tror knappast att detta leder till ngon revolution. Serisa spelutvecklare kpte redan licens fr spelmotorerna. Och ens d blev spelen inte srskilt vlpolerade (ta Rust som exempel). Spel i permanent alpha-stadie kommer skert att ka.

Det kan skert komma fler story-drivna guldkorn. Men ngra nya minecrafts r ju hgst osannolikt. Mina personliga erfarenheter med spel som byggs p frdiga spelmotorer r att de inte blir srskilt bra nr fretaget som ligger bakom inte redan r ett vletablerat fretag med mnga titlar bakom sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in