2015-03-05, 21:19
Medlem
peerons avatar
Tjooo FB!

Är mitt uppe i lägenhetsletande. Har hittat en riktigt fin lägenhet som verkligen är speciell, kan verkligen se mig själv bo där. Utgångspriset låg på 2 395 000, accepterat pris! Kikade på den i måndags första gången, det var mäklarens andra visning på lägenheten och det hade inte varit så många intresserade, så allt såg hoppfullt ut. Dagen efter (tisdags) tog jag med en förälder (som är med och finansierar) och vi tyckte båda om den och ville gå vidare, men vi ville dubbelkolla bokalkylen och finansieringen med banken och bad om att få återkomma på torsdag förmiddag. Det skulle gå bra enligt mäklaren men han ville ändå att vi skulle försöka ge besked ännu tidigare om det gick, eftersom det redan var två budgivare med i leken, en som lagt ett bud på utropspriset och en som typ 30k över det.

Och ja, idag är det ju torsdag - så vi hörde av oss och sa att vi fortfarande är intresserade. Då säger mäklaren att säljaren börjat bråka och att det angivna accepterade priset "inte alls duger" och hon "ska ha inte ha ett öre under 2,5 miljoner som accepterat pris" (hon vill då att den ska stiga rejält över den summan). Båda de andra budgivarna hoppade då av så vi är de enda med i leken. Eftersom det plötsligt rörde sig om lite mer pengar sa vi att vi måste klura ut pengafrågan lite mer (vi kommer behöva dela upp lånet och arbeta runt lite). Mäklaren accepterade det.

Meeeeen... för några timmar sedan fick jag plötsligt ett sms om att säljaren vill att vi ger besked redan imorgon förmiddag. Det hela känns jävligt skumt. Jag vill verkligen ha den här lägenheten men det känns orimligt att höja utgångspriset på det sättet ett bra tag efter att den kommit ut på marknaden och när mäklaren verkligen försäkrat alla intresserade om att utgångspriset är vad det är, inte högre.

Hur ska jag gå tillväga nu? Vill inte gå miste om den - det är verkligen drömbostaden, men det rör sig ju ändå om en rejäl höjning. Okej om den gått upp så mycket i en budgivning, men nu är vi de enda spekulanterna och jag förstår inte varför de har så jävla bråttom.
Citera
2015-03-05, 21:23
Medlem
Jag skulle sagt att jag lägger det ursprungliga accepterade priset. Går det inte för sig så får det vara.
Lika väl som att mäklaren/säljaren kan pressa dig, kan du pressa tillbaka.

Allt handlar om vad DU tycker bostaden är värd. Använd enbart deras värdering/prissättning som riktlinjer. Om du inte tycker den är värd 2.5, betala då inte det. Tro mig, det är aldrig värt att "till varje pris" vinna en lägenhetsbudgivning, du kommer bara ångra dig i efterhand.
Citera
2015-03-05, 21:25
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quexx
Jag skulle sagt att jag lägger det ursprungliga accepterade priset. Går det inte för sig så får det vara.
Lika väl som att mäklaren/säljaren kan pressa dig, kan du pressa tillbaka.

Allt handlar om vad DU tycker bostaden är värd. Använd enbart deras värdering/prissättning som riktlinjer. Om du inte tycker den är värd 2.5, betala då inte det. Tro mig, det är aldrig värt att "till varje pris" vinna en lägenhetsbudgivning, du kommer bara ångra dig i efterhand.

Värd och värd... Svårt att sätta ett pris på det. Jag vill ju göra ett bra köp och förvänta mig att få åtminstone det jag betalat tillbaka vid en vidareförsäljning, kommer ju inte bo i den här staden hela mitt liv direkt (pluggar i fem år till). Jag kan tänka mig att betala 2,5 men inte på det här sättet, känns liksom ohederligt på något sätt.
Citera
2015-03-05, 21:26
Medlem
Antivalents avatar
Från mäklarsamfundet
http://www.maklarsamfundet.se/ny-uppfoljning-av-accepterat-pris-oroar-lockpriser-daligt-alla

Citat:
FAKTA OM ACCEPTERAT PRIS: Accepterat pris innebär att priset som anges i bostadsannonsen utgår från mäklarens värdering av bostaden och ligger på en nivå som säljaren är villig att acceptera som försäljningspris. Om flera bud finns kan dock budgivning förekomma och priset bli högre. Även om Accepterat pris är angett råder enligt lag alltid fri prövningsrätt för säljaren, vilket innebär att denne har rätt att själv välja om bostaden ska säljas, till vem och till vilket pris.

Att mäklaren skyndar på affären får en ju att höja på ögonbrynen. Jag tycker att du ska avvakta, vill de sälja kommer de att lägga upp den för försäljning igen och vet att de inte får 2,5 eller mer för den.
Citera
2015-03-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peeron
Hur ska jag gå tillväga nu? Vill inte gå miste om den - det är verkligen drömbostaden, men det rör sig ju ändå om en rejäl höjning. Okej om den gått upp så mycket i en budgivning, men nu är vi de enda spekulanterna och jag förstår inte varför de har så jävla bråttom.
Låter som ett klassiskt säljknep: "tidsbegränsat erbjudande".

Om du verkligen vill ha den får du svälja din stolthet och betala, men ett betydligt mer tillfredsställande alternativ vore nog en hälsnings av arten: "OK, då får vi tacka för oss! Hör av dig om säljaren är intresserad av vårt ursprungliga bud. Adjö!"
Citera
2015-03-05, 21:28
Medlem
svengörans avatar
Ge ett bud på 2 395 000kr och säg att om dom inte tar det så drar du dig ur.
Var helt iskall när du säger att det är ditt absolut sista bud, Minsta velande från din sida och dom kommer inte acceptera ditt bud.

Om dom inte tar ditt bud så kommer väl lägenheten ut på en ny visning och då är det bara att hänga med på en ny budgivning om du så gärna vill ha den.
Citera
2015-03-05, 21:29
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Från mäklarsamfundet
http://www.maklarsamfundet.se/ny-uppfoljning-av-accepterat-pris-oroar-lockpriser-daligt-alla

Att mäklaren skyndar på affären får en ju att höja på ögonbrynen. Jag tycker att du ska avvakta, vill de sälja kommer de att lägga upp den för försäljning igen och vet att de inte får 2,5 eller mer för den.

Tack för länken! Bra läsning. Ska ha det i åtanke. Råkar du veta om det är tillåtet att "dra tillbaka" ett utropspris på det sätt mäklaren har gjort nu? Jag har verkligen svårt att se att han på fullaste allvar inte förklarade tydligt för henne vad accepterat pris innebär eller att han missuppfattade hur mycket hon ville ha för den.

Känns ju lame att de pressar sina enda spekulanter vid det här läget, de vet ju att vi vill ha den, men vi kan ju lika bra hoppa av (även om jag verkligen in i det sista hoppas att vi får den).
Citera
2015-03-05, 21:37
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Känns ju lame att de pressar sina enda spekulanter vid det här läget, de vet ju att vi vill ha den, men vi kan ju lika bra hoppa av (även om jag verkligen in i det sista hoppas att vi får den).

Visa inte att du vill ha den, Vill man köpa något till bra pris är det pokerface som gäller.
Att springa runt på en visning och säga saker som å vad underbar utsikt och vilket fantastiskt vardagsrum är ord som kostar dig tusentals kronor att säga.

Säg att du tittar på andra objekt men är beredd att ge utgångsbudet men inte mer ifall säljaren skulle acceptera det.
Citera
2015-03-05, 21:39
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Tack för länken! Bra läsning. Ska ha det i åtanke. Råkar du veta om det är tillåtet att "dra tillbaka" ett utropspris på det sätt mäklaren har gjort nu? Jag har verkligen svårt att se att han på fullaste allvar inte förklarade tydligt för henne vad accepterat pris innebär eller att han missuppfattade hur mycket hon ville ha för den.

Som jag quotade så är det upp till säljaren vilket pris och till vem de ska sälja. De har sista ordet, även om mäklaren anser annat. Det är inte som en vara på konsum där det som står på prislappen är det som gäller, tyvärr.
Citera
2015-03-05, 21:42
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Som jag quotade så är det upp till säljaren vilket pris och till vem de ska sälja. De har sista ordet, även om mäklaren anser annat. Det är inte som en vara på konsum där det som står på prislappen är det som gäller, tyvärr.

Ja, så mycket förstår jag också. Jag syftade på att ändra ett accepterat pris mitt i pågående budgivning, ett pris säljaren rimligtvis måste ha godkänt när lägenheten gick ut på marknaden.
Citera
2015-03-05, 21:46
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Visa inte att du vill ha den, Vill man köpa något till bra pris är det pokerface som gäller.
Att springa runt på en visning och säga saker som å vad underbar utsikt och vilket fantastiskt vardagsrum är ord som kostar dig tusentals kronor att säga.

Säg att du tittar på andra objekt men är beredd att ge utgångsbudet men inte mer ifall säljaren skulle acceptera det.

Kör nog på denna taktik. Har förmodligen varit alldeles för entusiastisk (men seriöst, lägenheten var som att ha... jag vet inte, en naken Angelina Jolie under Tomb Raider-dagarna naken i sitt sovrum, så fin var den).
Citera
2015-03-05, 21:46
Medlem
think2acts avatar
Säg till mäklaren ni får 2 310 000. Och ni skriver på samma dag säg att det är de enda budet han får av er. Sätt press på säljaren och mäklaren.
Senast redigerad av think2act 2015-03-05 kl. 21:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in