2015-03-05, 14:28
Bannlyst
Min mamma ringde precis och grät och sa att de hittat en knöl i levern men de vet inte vad det är än..

Känner mig alldeles skakig nu, det kan i princip vara kört va?

Jävla fittcancer!! ursäkta men blir arg på sjukdomen, hon står mig så nära, nästan som en extra mamma som jag växt upp med, vägg i vägg. Och nu kanske hon tynar bort, nyss fyllda 59 år..

Vad tror ni kommer hända?
Citera
2015-03-05, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Min mamma ringde precis och grät och sa att de hittat en knöl i levern men de vet inte vad det är än..

Jävla fittcancer!! ursäkta men blir arg på sjukdomen, hon står mig så nära, nästan som en extra mamma som jag växt upp med, vägg i vägg. Och nu kanske hon tynar bort, nyss fyllda 59 år..

Försök vara lugn tills du vet mer. Chansen att det är cancer är mindre än att det inte är cancer. Det skulle mycket väl kunna vara en stor cysta.

"Cystor i levern är vanliga. De är ofarliga och blir inte elakartade. Ibland kan de bli så stora att de måste åtgärdas, men det är bara om leverfunktionen påverkas vilket ytterst sällan är fallet.

Hur stora de kan bli är svårt att säga, men det är inte storleken som är avgörande utan om leverns funktion är bra eller inte. För att avgöra leverfunktionen finns blodprover, vilka säkert läkaren har kontrollerat. Ibland kan levercystor bero på parasitsjukdom och då finns en ökning av en speciell sorts vita blodkroppar. " källa; vårdguiden

Det diagnoseras bara 350 fall av levercancer varje år i Sverige, vilket är en väldigt liten del av alla cancerfall. Jag är inte läkare, men jag råder dig att tro på det bästa tills du vet mer.
Citera
2015-03-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Försök vara lugn tills du vet mer. Chansen att det är cancer är mindre än att det inte är cancer. Det skulle mycket väl kunna vara en stor cysta.

"Cystor i levern är vanliga. De är ofarliga och blir inte elakartade. Ibland kan de bli så stora att de måste åtgärdas, men det är bara om leverfunktionen påverkas vilket ytterst sällan är fallet.

Hur stora de kan bli är svårt att säga, men det är inte storleken som är avgörande utan om leverns funktion är bra eller inte. För att avgöra leverfunktionen finns blodprover, vilka säkert läkaren har kontrollerat. Ibland kan levercystor bero på parasitsjukdom och då finns en ökning av en speciell sorts vita blodkroppar. " källa; vårdguiden

Det diagnoseras bara 350 fall av levercancer varje år i Sverige, vilket är en väldigt liten del av alla cancerfall. Jag är inte läkare, men jag råder dig att tro på det bästa tills du vet mer.

Säger som ovan-du vet för lite än.Huvudtumören kan sitta på ett helt annat ställe. Vänta till du vet mer
Citera
2015-03-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede

Cancer, cysta, cirrhos, steatos. Finns säkert fler alternativ.
Citera
2015-03-12, 20:25
Bannlyst
Tror det blev ett missförstånd, det var tydligen fläckar på levern som de hittat, men det kan ha varit där sen födseln. Men hon ligger iaf fortfarande inlagd och är ganska trött. Det hon känner som är konstigt är som hon beskriver ett "tryck" ungefär vid levern eller sidan om den. Som en knöl eller nåt.

Tror de har kollat det mesta och de har tagit cellprover(tror jag det var) inget svar har kommit än så det är ingen som vet vad felet är.

När hon kom in till sjukhuset så hade hon jättehögt blodtryck samt att hon var väldigt svullen runt fötterna och benen, ungefär som elefantfötter.

Kanske låter som nån slags allergi-reaktion men vad jag vet så är hon inte allergisk mot nånting speciellt och det är ingen som nämnt nåt om det vad jag vet.
Senast redigerad av TheKillerSwede 2015-03-12 kl. 20:29.
Citera
2015-03-12, 23:48
Medlem
Har dem kollat sköldkörteln, den kan orsaka trötthet, svullnader.
Citera
2015-03-17, 03:38
Bannlyst
De har hittat spår av cancer i ena lungan. Vad det innebär vet jag ej. Levern var iaf bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in