2015-03-04, 23:15
Medlem
Hej,

Tänkte börja samla vinylskivor, har dock läst mycket om dess underhåll och dylikt.

Hur mycket underhåll kräver vinylskivor? Är underhållsmaterial till vinylskivor dyrt? Hittar inga bra svar på mina frågor på nätet...
Citera
2015-03-05, 01:07
Medlem
MaryBoleyns avatar
Är faktiskt inte mycket alls du behöver tänka på. Köp vinylskivor du! Håll dom borta från hög värme och solljus bara, ha gärna plastficka runt konvolutet, borsta av den med en sådan speciell borste för vinyler innan du spelar dom typ... Och stoppa alltid tillbaka dom i innerkonvolutet såklart! Försök att inte kleta massa fingeravtryck på osv. Och inget damm på nålen!
Citera
2015-03-05, 07:04
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Hej,

Tänkte börja samla vinylskivor, har dock läst mycket om dess underhåll och dylikt.

Hur mycket underhåll kräver vinylskivor? Är underhållsmaterial till vinylskivor dyrt? Hittar inga bra svar på mina frågor på nätet...
Förutom det som redan sagts så ha plattorna i antistatpåsar,stoppa plattan utanför ytterkonvolutet annars finns det risk att konvolutet fördärvas,ha skivorna stående så rakt som möjligt och ha inte nån öppning så att damm kan komma in skivan.
Ska du köpa vinyl beg så tänk på att en del verkligen är misshandlade,många skivor har aldrig fått snurra i en bra spelare som inte svarvar ner hela plattan.
Kolla på Svalanders hemsida där finns en del fakta om vinyl och en massa tillbehör.
Citera
2018-02-01, 20:19
Medlem
pilatuspilatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Förutom det som redan sagts så ha plattorna i antistatpåsar,stoppa plattan utanför ytterkonvolutet annars finns det risk att konvolutet fördärvas,ha skivorna stående så rakt som möjligt och ha inte nån öppning så att damm kan komma in skivan.
Ska du köpa vinyl beg så tänk på att en del verkligen är misshandlade,många skivor har aldrig fått snurra i en bra spelare som inte svarvar ner hela plattan.
Kolla på Svalanders hemsida där finns en del fakta om vinyl och en massa tillbehör.

Hur många brukar vara fördärvade ungefär? Funderar på beställa en eller två på tradera
Citera
2018-02-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilatuspilates
Hur många brukar vara fördärvade ungefär? Funderar på beställa en eller två på tradera

Det är omöjligt att säga, men de flesta (seriösa) säljare brukar beskriva skicket på skivan med hjälp av olika skalor. Den vanligaste är M/NM/EX/VG/G/F/P. Kollar runt lite och läs på, det är ganska enkelt. Problemet är att en del säljare är kassa på att gradera skivor, dessutom finns det rena bedragare - men om du köper via nätet (t.ex. Tradera, Ebay, Discogs osv. osv) så kan du alltid kolla in säljarens omdömen. De brukar vara svåra att manipulera. (Även om en, i mina kretsar ganska välkänd, person med god feedback försökte blåsa mig och några andra samlare på sammanlagt några hundra tusen i somras. Tack satan för paypal, som återbetalade mina 1800 euro...) I butiker är det betydligt enklare då du kan plocka ut plattan ur konvolutet och granska den och även provlyssna på den om du tycker att det behövs. Lycka till! Det är superkul med skivor!
Citera
2018-02-01, 21:32
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Hej,

Kolla även in denna Flashback Tråd Tråden om det svarta guldet. Allt om vinyl.https://www.flashback.org/t1193218 Här finns även lite tips m.m.

Har du Facebook så slår jag ett slag för FB-Gruppen (Är dock En Sluten Grupp)
Vi som älskar vinylskivor https://www.facebook.com/groups/404361082922486/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in