Citat:
Ursprungligen postat av
Barrington1975
Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om grabben. Han har helt klart en allvarlig missbruksproblematik.
Sen verkar han inte lida av någon psykisk åkomma, om det har med missbruket att göra eller inte är svår att säga.
Men ja, han beter sig som ett riktigt svin. Däremot tyckte jag mig ändå se en mänsklig sida hos honom när han pratade med Hasse. Till skillnad från de andra stalkarna i tidigare program.
Han borde spärras in på rättspsyk ett par år, annars kommer detta inte sluta bra. Daniel kommer fortsätta terrorisera omgivningen och antagligen själv sluta som bänkalkis om ingen ingriper.
Daniel är ju redan på parkbänken och med dom usla domar han får så blir det ingen tvångsvård. Försök har ju gjorts att få honom att genomgå en behandling men han avbryter för allt är frivilligt.
Håller med om att han borde spärras in innan det händer något ännu värre. Frågan är... vem ska ingripa? Kan hans familj begära en LVM kanske? Han sockontakt gör ju inget och det är troligen för att dom är tvungna att betala... och det är dyrt med LVM.
"För ett omhändertagande enligt LVM ska ske krävs en anmälan till socialtjänsten av exempelvis läkare, socialsekreterare eller nära anhörig."
När skall/får LVM tillämpas
Om missbrukaren till följd av ett fortgående missbruk av alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel anses vara i behov av vård för att komma ifrån sitt missbruk och denna inte kan tillgodoses enligt Socialtjänstlagen eller på annat sätt (till exempel genom SoL, HSL, LPT), kan LVM bli aktuell under någon av dessa tre förutsättningar:
Utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara. (ex. inte äter, riskerar att frysa ihjäl)
Löper uppenbar risk att förstöra sitt liv. (ex. förlorar jobb/utbildning/boende/familj mm. Läggs större vikt vid gällande yngre.)
Kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller andra närstående.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lag_om_v%C3%A5rd_av_missbrukare_i_vissa_fall
Daniel uppfyller väl alla punkter, speciellt den sista, för att en LVM kan tillämpas.
Den mänskliga sida han visar för Hasse har jag sett många många gånger hos den typen av folk och dom lovar allt... för att 5 minuter senare fortsätta precis som förut.
Var Daniel ens nykter eller inte påtänd när han pratade med Hasse?