Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-04, 14:32
Medlem
Jag har bott utomlands i ca 1,5 år, i Europa, och ska nu eventuellt flytta till Afrika. Jag är less på att kolla utländsk tv, oftast dubbad, och tycker att det är rätt meckigt att använda alla olika play tjänster från viasat/netflix/cmore/svt beroende på vad jag vill kolla. Dessutom måste jag byta app och streama till TVn istället för att ha allt samlat i TVn eller i en box.

Jag vet hur VPN fungerar och använder mig av det men nu tänkte jag kolla upp om det finns något enklare alternativ där jag kan använda mig av en box eller något likande för att få in ett svenskt kanal utbud utomlands över internet. Jag vill alltså slippa kolla allt på paddan eller streama från någon mobil enhet till TVn.

Jag har parabol abonnemang i sverige och vill ha liknande utomlands men jag hajar att regler/rättigheter sätter stopp för vad som får visas vart. Skulle vara tacksam om någon kunde mer om detta och ge mig tips om vad jag ska leta efter. Jag har läst lite om dreambox/skybox/slingbox och förstår att det inte riktigt är lagligt om jag vill använda den till det jag tänkt. Finns det andra alternativ?

Förstår om frågan ställts förut men jag hittar inga exakta trådar om detta och jag kan tänka mig att det finns fler som bor utomlands som vill se svensk tv i TVn.

Tack på förhand
Citera
2015-03-04, 16:14
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernow
Jag har parabol abonnemang i sverige och vill ha liknande utomlands men jag hajar att regler/rättigheter sätter stopp för vad som får visas vart.
Så länge du är inom footprint för sändningarna av svenska kanaler från satelliterna på 1 väst och 5 öst så är det ju bara att titta så mycket du vill. Satelliterna vet ju inte om en tittare sitter i Sverige eller någon annanstans.

Dock tveksamt om spillet från Nordic Beam från dessa når ner över afrikanska kontinenten.

Sedan finns det ju SVT World också, som sänds från ett par ytterligare satelliter just i syfte att kunna nå platser som ligger utanför footprint för de "nordiska" satelliterna.
Citera
2015-03-05, 13:14
Medlem
Slingbox är i allra högsta grad lagligt. Jag använder det själv, problemet är att dels måste du ha en box stående i Sverige som du fjärrstyr. Du behöver även ha bra internetuppkoppling både uppströms från Sverige och nedström där du tar emot.

Om du fixar allt detta så är det bara köpa en boxee eller netgear neotv som har slingplayer inbyggd så får du upp det på tvn direkt.
Citera
2015-03-06, 13:51
Medlem
Kongruensbojds avatar
This satellite is below horizon in Tokyo, Japan

... kollade nyss satelliten SES 5 som Viasat sänder via. De sänder också via Astra 4A, men dess footprint är som bäst de norra kusterna på den afrikanska kontinenten.

Tror du på internetalternativet? Har de tillräcklig bandbredd i Afrika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in