2015-03-04, 13:36
Medlem
Metylfenidat kommer i många olika former.

Concerta som depottablett, Ritalin som vanliga tablett eller med modifierad frisättning osv.

Om vi t.ex ser på Ritalinens vanliga tablett kontra den med modifierad frisättning, kan någon förklara för mig vad skillnaden är?

Jag ska få Ritalin utskrivet, men har ingen aning om vad skillnaden är.
Citera
2015-03-04, 18:35
Medlem
Pizzeria-Vetarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tee!!
Metylfenidat kommer i många olika former.

Concerta som depottablett, Ritalin som vanliga tablett eller med modifierad frisättning osv.

Om vi t.ex ser på Ritalinens vanliga tablett kontra den med modifierad frisättning, kan någon förklara för mig vad skillnaden är?

Jag ska få Ritalin utskrivet, men har ingen aning om vad skillnaden är.

Concerta.

Ritalin

Slutsats med Concerta: En depottablett är en beredningsform av läkemedel för oralt bruk. Det som skiljer depottabletterna från vanliga tabletter är att det aktiva innehållsämnet frigörs långsamt och i olika ställen i matsmältningssystemet, detta för att koncentrationen av läkemedlet i blodet ska bli jämn och inte lika plötslig som vid intag av konventionella tabletter, vilket innebär att antal gånger per dygn man behöver ta medicinen minskar.

Slutsats med Ritalin: Frisättningen modifieras så att den aktiva substansen tar sig förbi magen oskadd. Det finns även metoder för att förlänga frisättningen från tabletten och därmed förlänga effekten. (Kommer på en gång.)
Senast redigerad av Pizzeria-Vetarn 2015-03-04 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in