2015-03-07, 16:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Jag trodde dock aldrig att diskriminering mot en man just för att denne är man någonsin skulle lyftas fram inom DO. Det enda jag skulle förvånas mer över i detta avseende är om vit diskriminering skulle lyftas fram.
Vit är väl underordnat .. däremot skulle jag gärna se att man fick en utslag mot dessa butiker/företag etc som via irrelevanta språkkrav utestänger svensktalande från olika arbeten ...

Svensk taxi-chaufför är förbjudet att erbjuda - men syrianskt/arabiskt/turkiskt affärsbiträde är helt okej .. DET är sjukt.
Citera
2015-03-07, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ok? Och det betyder att en homosexuell man kommer att vara glad bakom disken?
Hur fick du ihop det?

Jag menar inte att han kommer att vara det utan att han, såväl som en hetero, kan vara det. Och visst är det upp till arbetsgivaren vem han vill anställa men det är, som någon skrev, inte tillåtet att diskriminera folk.
Citera
2015-03-09, 12:31
Avstängd
OliverCromwells avatar
Det här var väl ett udda fall.
Citera
2015-03-09, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Jag trodde dock aldrig att diskriminering mot en man just för att denne är man någonsin skulle lyftas fram inom DO. Det enda jag skulle förvånas mer över i detta avseende är om vit diskriminering skulle lyftas fram.

Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Det var ju ett DO-fall mot Södertörns brandstation (tror jag det var) där en man som inte fick sommarvikariat just för att han var en vit man. Kommer inte ihåg om det blev fällande dom eller ej, men det finns säkerligen en tråd här på Flashback om det.

Även vid ett universitet i Göteborg har jag för mig, som kvoterade in kvinnor.
Citera
2015-03-10, 09:25
Medlem
Lolitasyndromes avatar
Finns det någon liknande händelse där det finns ett utfall/dom/beslut? Med hur många anställningar som sker känns det som det måste finnas.

Har någon funnit vilket kafé det är än? När lär DO vara klara med sin utredning?

//Lolitasyndrome
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in