Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-03, 21:57
  #1
Medlem
MalleusMaleficarums avatar
Fick en sån här tanke just, och tänker att den passar här. Jag tar inte ställning för någon förintelses vara eller icke vara, då det är ovidkommande för diskussionen.

Frågeställningen är alltså: förintelseprat är ständigt aktuellt och emellanåt hör man till och med folk som får böter eller även fängelse för att de inte accepterar konsensus. Ifall det skulle bli världskrig igen, tror ni att det finns olika grupper som blivit inspirerade av historierna och ger sig ut på att på riktigt förinta folk? Behöver ju inte nödvändigtvis vara judar som blir måltavlor, men antagligen. Säkert på balkan eller östeuropa börjar det i så fall, förstås muslimer försöker väl som bäst utan att lyckas så värst bra
Citera
2015-03-03, 23:03
  #2
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalleusMaleficarum
tror ni att det finns olika grupper som blivit inspirerade av historierna och ger sig ut på att på riktigt förinta folk?
Nix. Det finns många galningar därute, men om det kommer nya folkmord, och det tror jag, så är det knappast pga inspiration av nazisterna utan de har nog troligen sin egen agenda.

Citat:
Ursprungligen postat av MalleusMaleficarum
Frågeställningen är alltså: förintelseprat är ständigt aktuellt och emellanåt hör man till och med folk som får böter eller även fängelse för att de inte accepterar konsensus. Ifall det skulle bli världskrig igen,
Detta har vi tagit upp gång efter annan i denna del av FB och bara för att du gör det igen blir det inte mer sant.
Har du något bra exempel på någon som fått fängelse för att denne inte accepterat konsensus?
Jag tror inte du har det. Däremot finns det exempel på aktiv förnekelse och förringande av det som hände, ofta i både ord och skrift. En viss skilnad mot det du skrev.
Det är några få länder som har sådana lagar och troligen är det i samtliga fall pga att de drabbades hårt av nazisterna och de vill inte se något liknande igen. Så stiftar de lagar som man hoppas ska stävja skitpratet.

/VV
Citera
2015-03-03, 23:03
  #3
Medlem
yggdrazils avatar
Tja, det har ju hänt lite då och då även utan förintelseberättelser, så jag har svårt att tro att de skulle tillföra mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback