2015-03-03, 20:53
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Hej!

Köpte en Toshiba laptop för en vecka sedan med SSD-hårddisk och intel i7 processor. En hyffsad dator som borde klara normal belastning.
Nu till problemet.

Idag har det hänt 3 ggr att datorn, till synes utan anledning, plötsligt blivit väldigt långsam.
Trögheten visar sig i att det tar lång tid att byta mellan flikar i firefox, texten släpar när jag skriver, program tar lång tid att öppna etc. Att spela dataspel blev dessutom omöjligt eftersom min FPS sjönk kraftigt. De första två gångerna åtgärdade jag problemet genom att starta om datorn, men sista gången har inte det fungerat och min dator är således seg i skrivande stund. Har inte massa program uppe endast 3% av CPU används. 30% av datorns "minne" används dock (antar att det är ram-minnet).

Tips på hur jag kan felsöka eller åtgärda problemet uppskattas.
Igår laddade jag hem ett program som heter "Leatrix latency fix" som skulle optimera grafikkortet eller liknande. Kan detta ha fått motsatt effekt?

Mvh JR
Citera
2015-03-03, 21:01
Medlem
Burkbubbas avatar
Är ingen datorexpert, men köpte också en Toshiba för ett tag sedan och min har varit otroligt seg från dag ett. Min är ingen värsting, ska jag läsa aftonbladet eller expressen så måste sidan ladda 5 minuter innan. Detsamma gäller program, spelar jag upp musik med spotify i offline mode så hackar musiken så fort jag rör på musen, detsamma gäller filmer via VLC. Att streama youtube, vialay eller netflix kommer inte på frågan.

Jag ringde till Toshiba som bad mig ladda ner diverse drivrutiner som skulle optimera datorn. Ingenting hände. Jag ringde tillbaka och supporten sa "Tyvärr, vi lämnar ingen garanti på mjukvara".

Mitt problem låter ju ganska likt ditt ändå, har tyvärr ingen lösning men tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Toshiba. Lyckas du lösa problemet får du gärna höra av dig till mig.
Citera
2015-03-03, 21:02
Medlem
planaprojects avatar
Försök uppgradera alla drivrutiner om du inte gjort det! Och försök hitta något program som håller koll på temperaturen i datorn, blir det för högt så ska du nog lämna tillbaka den!
Citera
2015-03-03, 21:10
Medlem
1FFs avatar
Till Ts : Prova att avinstallera programmet .

Till Er med Toshiba datorer - vilket Av har ni ?
Citera
2015-03-03, 21:17
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Till Ts : Prova att avinstallera programmet .

Till Er med Toshiba datorer - vilket Av har ni ?
Om Av är antivirusprogram så kör jag med AVG, men datorn var lika seg innan jag ens hann installera virusprogrammet eller något annat program. Har även formaterat om den och den är lika seg när den är nyformaterad. Jag har en Toshiba Satellite C50D A 14E vilket jag vet inte är någon värsting. Men när jag pratade med supporten så sa dom att jag lätt skulle kunna streama filmer och lyssna på musik. Men det funkar inte ens felfritt med nedladdade filmer. Sjukt irriterande..
Citera
2015-03-03, 21:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Om Av är antivirusprogram så kör jag med AVG, men datorn var lika seg innan jag ens hann installera virusprogrammet eller något annat program. Har även formaterat om den och den är lika seg när den är nyformaterad. Jag har en Toshiba Satellite C50D A 14E vilket jag vet inte är någon värsting. Men när jag pratade med supporten så sa dom att jag lätt skulle kunna streama filmer och lyssna på musik. Men det funkar inte ens felfritt med nedladdade filmer. Sjukt irriterande..

Om försäljning har skett under uppenbart falska förespeglingar så har man rätt att häva ett köp . En dator med bara 1ghz processor kan inte göra det du vill problemfritt så kontakta konsumentverket för mer info och sedan försäljaren för att häva köpet . Stå på dig !
Citera
2015-03-03, 22:29
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om försäljning har skett under uppenbart falska förespeglingar så har man rätt att häva ett köp . En dator med bara 1ghz processor kan inte göra det du vill problemfritt så kontakta konsumentverket för mer info och sedan försäljaren för att häva köpet . Stå på dig !
Du verkar ju kunna lite mer om datorer än mig. Vad är din åsikt? Jag menar, när jag inte ens kan kolla på film och röra musen samtidigt utan att filmen ska börja hacka och hänga sig. Ska denna dator klara av det eller har jag köpt något riktigt sunkigt?
Citera
2015-03-03, 22:52
Medlem
Alt 1. Ladda ner antivirus program http://www.filehippo.com/download_avg_antivirus_64
Alt 2. Formatera om den.
Citera
2015-03-03, 23:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Du verkar ju kunna lite mer om datorer än mig. Vad är din åsikt? Jag menar, när jag inte ens kan kolla på film och röra musen samtidigt utan att filmen ska börja hacka och hänga sig. Ska denna dator klara av det eller har jag köpt något riktigt sunkigt?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är 1ghz riktigt klent och de flesta film sajter jag känner till rekommenderar ungefär omkring 1.7ghz - minst - så - så var det med det . Det är alltså en riktigt klen dator processor mässigt överlag .
Citera
2015-03-04, 09:18
Medlem
.Strix0rs avatar
Låter som försäljaren antingen inte var helt ärlig, eller så har du något på den som segar ner det totalt. Jag hade tagit kopia på precis allt jag vill spara, sedan dragit ner en valfri windows iso ifrån något torrent sajt och installerat om hela skiten.

Och ja - jag hade dragit ner windows istället för att köra med windows restore partition, om det hade funnits en sådan. Det är knappast troligt men inte heller omöjligt att något av toshibas (bloat) program orsakar problemet.

Pröva först att ladda ner speccy. Där ser du hårdvaran och temperaturen. Vad har du i laptopen, och för temperatur?
Citera
2015-03-04, 10:29
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Själv har jag denna Toshiba-dator. http://www.elgiganten.se/product/dat...ar-dator-svart

Grafikkort och RAM-minne är inte mycket att jubla över men nog borde den klara normal användning!?
Just nu har trögheten släppt, stängde av automatiska uppdateringar, förhoppningsvis var det någon uppdatering som puttrade på i bakgrunden utan att jag visste om det. Återkommer om problemet återuppstår, kanske blir att tanka windows isf och ominstallera.
Citera
2015-03-04, 11:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Själv har jag denna Toshiba-dator. http://www.elgiganten.se/product/dat...ar-dator-svart

Grafikkort och RAM-minne är inte mycket att jubla över men nog borde den klara normal användning!?
Just nu har trögheten släppt, stängde av automatiska uppdateringar, förhoppningsvis var det någon uppdatering som puttrade på i bakgrunden utan att jag visste om det. Återkommer om problemet återuppstår, kanske blir att tanka windows isf och ominstallera.

Helt okej specs på den datorn . Var det Windows uppdateringar du stängde av ?...se till att slutför dem sedan stäng av . Det kanske var något tillfälligt med internet ?

Mm , ominstallation med nytt Windows utan allt medföljande enligt rådet i post #10 är en god idè hursom helst .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in