• 6
  • 7
2015-03-08, 02:25
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jaha, ja, det var ju en tråkig åsikt då. Lyckligtvis skulle mycket få hålla med dig om att det är OK att offra en bunt oskyldiga människor för att få fast en mängd skyldiga så vi kommer ju som tur är aldrig att få någon sådan lag iaf

Sen sympatiserar jag inte med pedofiler som gjort sig skyldiga till övergrepp mot barn överhuvudtaget, men pedofiler som aldrig rört ett barn är ju i praktiken som alla andra. Jag fantiserar inte om sex med barn men däremot har jag säkert andra fantasier som skulle bryta mot någon lag om de genomfördes, såsom exemplet med mord som redan tagits upp - folk kan ibland helt klart provocera en till den grad att man nästan skulle kunna slå ihjäl dem, men det gör man ju inte eftersom man har mentala spärrar och en moral som inte tillåter handlingen. Jag kommer sannolikt aldrig att slå ihjäl någon i mitt liv, men helt klart har jag då och då stött på någon människa som jag i praktiken kan anse skulle förtjäna det (som t.ex vissa fall av pedofiler som begått mycket grova och våldsamma övergrepp mot barn).

Skulle man börja utdöma straff för fantasihandlingar utan att något brott begåtts så skulle jag gissa att ungefär hela landets befolkning skulle sitta i fängelse/få böter/whatever.
Vad är det vi offrar? Pedofil sexlust och pedofilers förmåga att föröka sig. Tycker du att det är en stor förlust för samhället?
Citera
2015-03-08, 05:21
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TetrisNinja
Vad är det vi offrar? Pedofil sexlust och pedofilers förmåga att föröka sig. Tycker du att det är en stor förlust för samhället?
Att kollektivt straffa en hel folkgrupp i förebyggande syfte är självklart helt sjukt. Hur skall du hitta dessa har du fortfarande inte svarat på.
Eftersom dom flesta blir som dig och upphör att använda hjärnan när ordet pedofil kommer på tal så är jag en av ytterst få som erkänner att jag är det. Hur skall du hitta resten hade du tänkt?
Dom som jobbar har vovve och villa och pratar om heta milfar som är rena trainwreck i verkligheten bara för att vara som alla andra.
Citera
2015-03-08, 12:42
Medlem
VenomXs avatar
Citat:

Det vi offrar är naturligtvis rättsprincipen att du är oskyldig till brott tills du bevisats skyldig, och är du oskyldig till brott så har du självklart samma rättigheter som alla andra i samhället. Du har därmed bl.a rätt att vägra vård av läkare om du vill, och måste naturligtvis också få vägra en kemisk sterilisering med läkemedel. Att bli påtvingad detta utan att ha gjort något fel är en enorm tappning i människovärde och empati och tar ett stort kliv tillbaka mot medeltiden?

Du verkar resonera ungefär som en helt känslokall robot så kanske förstår du inte dessa värderingar, men de allra flesta människor gör det som tur är.
Citera
2015-03-08, 13:15
Medlem
Citat:
Nej, jag har frågat hur vi ens skulle kunna genomföra det du pratar om. Pedofiler är en liten grupp psykstörda människor, medans nästan vem som helst har kapaciteten till att mörda. Alltså blir det konstigt att jämföra de två, vi måste kolla på hur det skulle fungera i praktiken.

Tror du det finns en större risk att lesbiska misshandlar eller utnyttjar sina barn?
Incest.
Vi pratar om pedofiler i den här tråden. Ja, det finns vissa personer som förgripit sig på sina barn. Men ytterst få personer ger sig på sinegna avkomma då våra dofter och signaler gör att vi normalt sett inte attraheras av vår avkomma. Det finns studier på.
Men om man ser till djurvärlden så ser man det mycket enklare, ytterst sällan som incest förekommer bland djur. Jag har själv sett hur en löptik försöker våldta allt hon ser, oavsett kön för att sedan näpsa av sin egna son.
Hur fick du in misshandel i det här? Kan du visa fakta på att just pedofiler misshandlar sina barn?
Vad stödjer du dina ord om att en sexuell avvikelse är psykstörda? Jag känner flertalet bögar som är helt normala. Hur många pedofiler jag känner vet jag inte. Men jag vet att ingen jag känner kan klassas som psykiskt störda.

Som vanligt undviker du att svara på mina frågor, trotts att du tidigare påstått att jag slingrar mig.
Hur vore det om du kom upp ur sandlådan nu?
Citat:
Varför ska inte en pedofil få föröka sig? Kom inte med snacket att de är olämpliga som föräldrar. Deras partner kan efter skilsmässa uppfostra barnet.
Senast redigerad av Elchockad 2015-03-08 kl. 13:21.
Citera
2015-03-08, 15:28
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Att kollektivt straffa en hel folkgrupp i förebyggande syfte är självklart helt sjukt. Hur skall du hitta dessa har du fortfarande inte svarat på.
Eftersom dom flesta blir som dig och upphör att använda hjärnan när ordet pedofil kommer på tal så är jag en av ytterst få som erkänner att jag är det. Hur skall du hitta resten hade du tänkt?
Dom som jobbar har vovve och villa och pratar om heta milfar som är rena trainwreck i verkligheten bara för att vara som alla andra.
Pedofiler är ingen folkgrupp, precis som schizofrena eller laktosintoleranta inte är exempel på folkgrupper.

Jag har förklarat i min tråd hur det hela skulle gå till.

Citat:
Du verkar resonera ungefär som en helt känslokall robot så kanske förstår du inte dessa värderingar, men de allra flesta människor gör det som tur är.
Hela vårt samhälle är uppbyggt på inskränkningar av människors autonomi. Till exempel så tvingas vi betala skatt för att upprätthålla välfärdsstaten, vilket är stöld.

Du gav ett scenario där vi bötfäller alla som kör bil, men hur skulle detta vara annorlunda? Hur kan du rättfärdiga det ena men inte det andra? Jo det handlar om det kollektiva intresset: ska vi kunna stjäla pengar från hårt arbetande människor för att hjälpa allmänheten, ska vi medicinera de sjuka så att de blir mindre av ett hot för sin omvärld?

Det är ju inte som att vi inte redan tvångsmedicinerar människor i Sverige. Eller ska det vara helt olagligt? Ska det också vara olagligt att mata en anorektiker via slang mot dennes vilja?

Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Incest.
Vi pratar om pedofiler i den här tråden. Ja, det finns vissa personer som förgripit sig på sina barn. Men ytterst få personer ger sig på sinegna avkomma då våra dofter och signaler gör att vi normalt sett inte attraheras av vår avkomma. Det finns studier på.
Men om man ser till djurvärlden så ser man det mycket enklare, ytterst sällan som incest förekommer bland djur. Jag har själv sett hur en löptik försöker våldta allt hon ser, oavsett kön för att sedan näpsa av sin egna son.
Hur fick du in misshandel i det här? Kan du visa fakta på att just pedofiler misshandlar sina barn?
Vad stödjer du dina ord om att en sexuell avvikelse är psykstörda? Jag känner flertalet bögar som är helt normala. Hur många pedofiler jag känner vet jag inte. Men jag vet att ingen jag känner kan klassas som psykiskt störda.
Den vanligaste formen av övergrepp på barn handlar om någon i den egna familjen. Alltså är det ganska relevant om det är något fel på en person som gör att den blir attraherad av småbarn, särskilt med tanke på hur många barn som faktiskt utnyttjas.

DSM-5 definierar pedofili som en psykisk störning och en parafili. De har till och med uttryckligen sagt att det inte är en sexuell läggning.

Citat:
Som vanligt undviker du att svara på mina frågor, trotts att du tidigare påstått att jag slingrar mig.
Hur vore det om du kom upp ur sandlådan nu?

Varför ska inte en pedofil få föröka sig? Kom inte med snacket att de är olämpliga som föräldrar. Deras partner kan efter skilsmässa uppfostra barnet.
Vilka frågor har jag undvikit?

Som sagt, det är inte lämpligt att vissa typer av psykiskt sjuka människor får uppfostra barn, däribland pedofiler. Om det finns en genetisk komponent så är det också bra om de inte får sprida dessa gener vidare.
Citera
2015-03-08, 17:16
Medlem
Citat:
Pedofiler är ingen folkgrupp, precis som schizofrena eller laktosintoleranta inte är exempel på folkgrupper.

Jag har förklarat i min tråd hur det hela skulle gå till.

Hela vårt samhälle är uppbyggt på inskränkningar av människors autonomi. Till exempel så tvingas vi betala skatt för att upprätthålla välfärdsstaten, vilket är stöld.

Du gav ett scenario där vi bötfäller alla som kör bil, men hur skulle detta vara annorlunda? Hur kan du rättfärdiga det ena men inte det andra? Jo det handlar om det kollektiva intresset: ska vi kunna stjäla pengar från hårt arbetande människor för att hjälpa allmänheten, ska vi medicinera de sjuka så att de blir mindre av ett hot för sin omvärld?

Det är ju inte som att vi inte redan tvångsmedicinerar människor i Sverige. Eller ska det vara helt olagligt? Ska det också vara olagligt att mata en anorektiker via slang mot dennes vilja?

Den vanligaste formen av övergrepp på barn handlar om någon i den egna familjen. Alltså är det ganska relevant om det är något fel på en person som gör att den blir attraherad av småbarn, särskilt med tanke på hur många barn som faktiskt utnyttjas.

DSM-5 definierar pedofili som en psykisk störning och en parafili. De har till och med uttryckligen sagt att det inte är en sexuell läggning.

Vilka frågor har jag undvikit?

Som sagt, det är inte lämpligt att vissa typer av psykiskt sjuka människor får uppfostra barn, däribland pedofiler. Om det finns en genetisk komponent så är det också bra om de inte får sprida dessa gener vidare.
Jag orkar inte skriva dem om o om igen utan att få svar.
Du får söka upp frågorna själv denna gång.
Citera
2015-03-08, 18:16
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
PHela vårt samhälle är uppbyggt på inskränkningar av människors autonomi. Till exempel så tvingas vi betala skatt för att upprätthålla välfärdsstaten, vilket är stöld.

Nja, det är ju snarare "kontraktet" mellan dig och staten, att genom att du får tillgång till mark att bo på, sociala skyddsnät att nyttja, polis som skyddar dig mot kriminella och en försvarsmakt som skyddar dig från invaderande fiender (i teorin iaf), så är du med och betalar för detta. Det står ju dig självklart fritt att flytta iväg någon annanstans om du inte vill skriva under på det kontraktet, ingen tvingar dig att bo och betala skatt i Sverige. Om det sedan finns något land som öht inte beskattar befolkningen tvivlar jag ju på, men du kan åtminstone välja något land som har ett "kontrakt" som tilltalar dig mer och Sverige kan ju knappast rå för att det inte finns några helt skattefria alternativ på jordklotet.

Citat:

Njae, något sådant exempel gav jag inte men du kanske tänker på det jag skrev om att straffa alla heterosexuella män innan de begår våldtäkter. Hursomhelst så är jag naturligtvis emot alla sådana former av kollektiva bestraffningar så jag rättfärdigar verkligen inte det ena framför det andra. När det gäller skatten ser jag den som nödvändig och inte som en stöld per definition, men däremot kan jag gärna tycka att folk borde få ha lite mer bestämmanderätt i hur skattepengarna används.

Citat:

Jag har ingen koll på hur något av detta fungerar i Sverige eftersom jag aldrig varit i kontakt med någon tvångsvård, men vad gäller att tvångsmata anorektiker med slang - ja, det borde då definitivt vara olagligt i alla fall, under samma princip som att du får vägra andra olika former av vård om du vill. Men jag tycker ju också att aktiv dödshjälp a la Belgien absolut borde vara tillåtet det med, men det är det ju tyvärr inte.
Citera
2015-03-09, 14:42
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Jag orkar inte skriva dem om o om igen utan att få svar.
Du får söka upp frågorna själv denna gång.
Fin ursäkt. Erkänn bara att du inte har några argument.

Är det varför jag gör skillnad på mord och pedofili? För det har jag redan svarat på.

Citat:
Nja, det är ju snarare "kontraktet" mellan dig och staten, att genom att du får tillgång till mark att bo på, sociala skyddsnät att nyttja, polis som skyddar dig mot kriminella och en försvarsmakt som skyddar dig från invaderande fiender (i teorin iaf), så är du med och betalar för detta. Det står ju dig självklart fritt att flytta iväg någon annanstans om du inte vill skriva under på det kontraktet, ingen tvingar dig att bo och betala skatt i Sverige. Om det sedan finns något land som öht inte beskattar befolkningen tvivlar jag ju på, men du kan åtminstone välja något land som har ett "kontrakt" som tilltalar dig mer och Sverige kan ju knappast rå för att det inte finns några helt skattefria alternativ på jordklotet.
Det ändrar inte riktigt det faktum att skatt är sanktionerad stöld, och hela välfärdsstaten kan egentligen ses som en ofrivillig försäkring. Inte för att det stör mig, jag tycker att nationalstaten är viktig, men jag tycker att det gott kan vara en del av diskussionen, nämligen vilken roll vi vill ge staten.

En intressant synvinkel hade också varit vad följderna kan bli om vi ger staten dessa utökade befogenheter. Egentligen så är jag inte helt hundra på om detta skulle vara ett bra förslag, men jag bollar lite med idén.

Hursomhelst så ser jag inga problem med att i alla fall kemiskt kastrera de pedofiler som gör sig skyldiga till övergrepp, då de har visat att de inte kan ansvara för sin sexualitet. Har noll sympati för dessa människor.
Citera
2015-03-09, 16:38
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Det ändrar inte riktigt det faktum att skatt är sanktionerad stöld, och hela välfärdsstaten kan egentligen ses som en ofrivillig försäkring.

På sätt och vis ser jag din poäng, men jag håller ändå inte riktigt med. Den är aldrig riktigt påtvingad och ofrivillig. Du kan förstås inte rå för att du föds i just Sverige, men ända fram till du blir myndig och skaffar eget jobb så behöver du inte slanta upp några skattepengar ur egen ficka, det gör dina föräldrar, och i och med myndighetsålder så har du också det fria valet att flytta någon annanstans - ett drag du har gott om tid och möjlighet att efterforska och planera för under dina första 18 år i livet, och det är dessutom ganska lätt idag när Europa i princip har öppna gränser och du antagligen talar hyfsat flytande engelska vid den åldern.

Så eftersom du trots att du fötts mot din vilja i Sverige kan leva resten av ditt liv utan att någonsin skatta en krona här så kan jag ändå inte se det som att det skulle uppfylla definitionen för "stöld". Att fortsätta leva i Sverige är ett aktivt val för alla vuxna människor, och man gör det valet med vetskapen att det då också ingår skyldigheter att betala skatt.

Citat:
Hursomhelst så ser jag inga problem med att i alla fall kemiskt kastrera de pedofiler som gör sig skyldiga till övergrepp, då de har visat att de inte kan ansvara för sin sexualitet. Har noll sympati för dessa människor.

Nej, jag har heller inga problem med kemisk kastrering av pedofiler som en del av ett straff när de väl förgripit sig på ett barn, det är mycket svårt att känna empati för dem som sagt. Detsamma kunde även få gälla folk som begått våldtäkter också, det är svårt att känna någon större värme för dem med. Frågan är dock som sagt hur mycket det egentligen hjälper att sänka sexlusten eftersom många människor sägs våldta pga andra anledningar som önskan att kontrollera och förnedra sitt offer som ett maktbeteende och ren sadism är ju svårt att medicinera mot.

Sen kan man väl iofs också applicera mitt eget argument på de människor som är pedofiler och riskerar en ev. proaktiv kastrering innan begånget brott, de kan ju förstås också välja att flytta från landet och undgå det straffet precis som att de kan undgå att betala skatt här. Men jag tror ändå att de flesta människor ser en sådan påtvingad behandling som ett oförsvarligt övergrepp mot individen, det ligger nog lite för nära tvångs-steriliseringarna vi utförde på en massa människor mellan 30- och 70-talet.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in