2015-03-03, 01:46
Medlem
Vill försäkra ett djur men inte få restriktioner. Vad händer om man anger att hunden är/varit fullt frisk om det inte stämmer?
Om hunden senare blir sjuk i samma sjukdom, och man kräver ersättning? Hur pass bra är de på att snoka upp?

När djuret har varit hos veterinär har endast namn på djuret (dvs inga idmärkningsnummer och dylikt) och mina personuppgifter angivits.

Kan de ändå ta reda på att djuret varit sjukt tidigare?
Citera
2015-03-03, 08:56
Medlem
Myrtens avatar
Är det behandlat av veterinär så är det journalfört. Journalen skickas ofta till försäkringsbolaget vid reglering då de ibland vill kolla upp vad som gjorts. Så du kan inte använda samma veterinär.

Den veterinär du anlitar kan ibland vid behov begära journalkopia från tidigare kliniker, ofta scannas dessa in i journalen... Så du är tvungen att mörka tidigare veterinärbesök för din nya veterinär. Vilket beroende på vad det handlar om kan vara ödesdigert för hunden, men ffa kan det leda till att du inte kommer kunna prata dig ur att göra eventuellt samma utredningar som gjorts en tidigare gång. Beroende på vad det handlar om....

Vissa saker är relativt enkla att avgöra för en veterinär att de varat en längre tid. Frågan kommer då uppkomma varför inte kontakt med veterinär gjorts tidigare, risk i värsta fall är att ni blir anmälda för djurplågeri om ni inte talar om att ni faktiskt anlitat veterinär. Beroende på vad det handlar om....

Vissa saker (som HDröntgen och annat) registreras centralt, iaf om det finns stamtavla och hunden ingår i ett åtgärdsprogram och om ni inte uttryckligen sagt ifrån att det inte ska skickas in.

Så ni kan ju försöka, men lite krångligt blir det.

Vad är det som ni inte vill ha restriktion på?

Ska tillägga att då veterinär skriver intyg ska denne intyga på heder o samvete att såvitt den vet hunden inte har behandlats för en viss grej. Så behöver ni intyg till försäkringsbolaget så välj en veterinär och en klinik som inte vet något om hunden mer än det de ser vid undersökningstillfället.
Citera
2015-03-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Är det behandlat av veterinär så är det journalfört. Journalen skickas ofta till försäkringsbolaget vid reglering då de ibland vill kolla upp vad som gjorts. Så du kan inte använda samma veterinär.

Den veterinär du anlitar kan ibland vid behov begära journalkopia från tidigare kliniker, ofta scannas dessa in i journalen...

Men om hunden inte är försäkrad kan det ju inte skickas till försäkringsbolag? Och hunden är inte identifierad av veterinär mer än namn på hunden och mina personuppgifter. Så inga reg.nr eller chip eller dylikt är nämnt.

Låt säga att hunden blir sjuk när den är oförsäkrad. Sedan blir den frisk.
Sedan försäkras den. Då blir den sjuk igen av samma sjukdom och man söker ersättning av försäkringsbolaget (och har behandlat hunden hos en ny veterinär).
Kan de hitta att hunden varit sjuk tidigare med den lilla infon här ovan?
Citera
2015-03-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intrusive
Låt säga att hunden blir sjuk när den är oförsäkrad. Sedan blir den frisk.
Sedan försäkras den. Då blir den sjuk igen av samma sjukdom och man söker ersättning av försäkringsbolaget (och har behandlat hunden hos en ny veterinär).
Kan de hitta att hunden varit sjuk tidigare med den lilla infon här ovan?

Det enda sättet som de skulle kunna upptäcka det som jag kan komma på är om du säger till veterinären att hunden haft samma sjukdom tidigare och veterinären skriver in det i journalen, som sedan skickas till försäkringsbolaget. Alternativt att veterinären kan se att sjukdomen pågått länge och skriver in det i journalen.

Men om du låtsas som att det är första gången hunden får sjukdomen kommer du nog undan med det... tror jag.
Citera
2015-03-03, 21:53
Medlem
Jag tror du är lite fel ute.
Alla veterinärer måte journalföra av den anledningen att du som kund kanske kommer anmäla dem. Vore mycket ansvarslöst om din hund fått vård utan att både ägare samt hund har registrerats.

Det som händer om du uppger oriktiga uppgifter och sedan kräver ersättning för en befintlig skada/sjukdom är att du får betala hela kalaset själv när du avtjänat straffet för bedrägeri.
Citera
2015-03-03, 23:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Alla veterinärer måte journalföra av den anledningen att du som kund kanske kommer anmäla dem. Vore mycket ansvarslöst om din hund fått vård utan att både ägare samt hund har registrerats.

Det som händer om du uppger oriktiga uppgifter och sedan kräver ersättning för en befintlig skada/sjukdom är att du får betala hela kalaset själv när du avtjänat straffet för bedrägeri.
Nja, bolaget kommer neka ersättning.
Citera
2015-03-04, 12:10
Medlem
Myrtens avatar
Nej, går du till ny veterinär och inte talar om att den är behandlad sedan förut så kan försäkringsbolaget inte ta reda på vad som hänt förut.
Citera
2015-03-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad

Fast hunden är endast registrerad vid namn hos veterinär, de frågade inte efter något annat. Dock är ju inte diagnos fastställd än så det kan ju hända att man får lämna uppgifter nästa gång.

Men som sagt , hittills har de endast hundens namn/älder och mina uppgifter samt att jag hämtat ut läkemedel i hundens namn och mitt namn på apoteket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in