Regeln finns såklart inte där för att varningar ska delas ut till folk som tror att inlägget är placerat i rätt forum...
(Vad trådskaparen
tror har självklart INTE med det att göra i grund och botten dock om det spelar in.)
Moderatorer bestämmer om det är normalt bäst att tråden ligger där TS lagt den eller inte. Vilket vi bedömer efter relativt objektiva kriterier. Anser vi att den ligger fel flyttar vi. Om det är så att vi bedömer att även trådskaparen borde ha förstått detta, då kan varningar utdelas. Ofta är det dock så att man förstår hur TS har tänkt, men som mer insatt i ett ämne, exempelvis juridik, så förstår jag att TS tror att något var juridik, när det i själva verket var politik. Då flyttas tråden dit utan varning.
Majoriteten av trådarna flyttas utan att varningar utdelas, kan personligen säga att det är ofta jag ändrar topic på trådar för att användare lättare ska förstå vad tråden handlar om, eller flyttar dem, för att forumet helt enkelt ska vara mer lättmanövrerat för andra användare än TS.
Det är enbart i undantagsfall som varningar utdelas för dålig topic eller forumval.
Det är till viss del vårt ansvar att se till att saker hamnar rätt kan jag anse. Men det är INTE vårt ansvar att sitta och skicka alla trådar rätt för att en trådskapare inte brytt sig alls, då skall användaren varnas för att skärpa sig.
Att skriva "moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel" är för övrigt ingen friskrivning, den bevisar snarare att TS visste att tråden kunde ligga fel, men inte brydde sig om det.
Det här blev mer allmän information om hur jag personligen ser på regeln och tillämpar den...
Eventuellt varnas även användare som upprepade gånger startar trådar efter tillsägelse, men det är lite ett specialfall.