Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-02, 22:05
Medlem
När jag väljer vilken forumdel jag ska posta mina startinlägg så går jag efter forumdelen där jag tror folk vet mest om ämnet och därmed få bäst svar och inte exakt vilken kategori tråden tillhör. Moderatorn brukar sedan omdirigera tråden till "rätt ställe" och då har jag redan fått svar på min fråga.

Min fråga är: varför ska det vara ett regelbrott att starta en tråd i en forumdel där man tror folk har bäst kompetens inom området? Ge istället trådskaparen access till att omdirigera tråden om tråden ligger "fel" i efterhand när hen fått hjälp.

Trådar av den karaktären där ett ämne ska diskuteras och TS inte behöver hjälp med en konkret sak förstår jag dock varför dessa ska ligga rätt från början.

Edit: om denna tråd ligger fel får moderator gärna flytta den
Citera
2015-03-04, 14:26
Medlem
Inaniss avatar
Det är bättre att moderatorerna flyttar trådar som ligger fel eftersom dom har bättre koll än vanliga användare. Dessutom skulle det kunna bli en lång process om personen först ska ha hjälp med hitta rätt forum och sen själv flytta tråden.
Dessutom ökar risken att skit sprider sig mer i forumen om användarna helt fritt får välja var dom vill ha sin tråd. Folk som vill ha uppmärksamhet och provocera är i dagsläget förhållandevis begränsade i vilka forumsdelar dom kan skapa trådar i, dom kan inte skriva vad som helst var som helst. Om dom däremot hade fått lov att göra det med hänvisningen att dom tycker att det passar där hade det troligen blivit fler trolltrådar på olika ställen här, tror jag iallafall. Bättre att moderatorerna har ett övergripande ansvar och flyttar trådar som passar bättre på andra ställen. Är man sen inte nöjd är det ju lätt att prata med en moderator och kanske lyckas övertyga dom om att den borde ligga där du lagt den (dock är det väl ovanligt att dom ändrar sina beslut har jag fått intrycket av).

Hade alla velat forumets bästa och kunna ta eget ansvar hade dock din lösning varit bra, men hade alla kunnat det hade moderatorerna för det mesta blivit överflödiga tror jag.
Citera
2015-03-04, 14:54
Moderator
Siegfrids avatar
Vi har ingen som helst skyldighet att städa upp efter medlemmar som kan, men inte vill hitta rätt forum för sina trådstarter.
Era morsor jobbar inte här.
Citera
2015-03-05, 13:07
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vi har ingen som helst skyldighet att städa upp efter medlemmar som kan, men inte vill hitta rätt forum för sina trådstarter.

Eh? Nog är det väl ändå moderatorernas ansvar att hålla efter sin forumsdel och städa bort trådstarter som inte hör hemma där, det är ju därför ni papperskorgar trådar. Så jo visst är det ert ansvar att papperskorga/flytta (er bedömning) trådar som inte hör hemma i forumsdelen. Jag tror det är därför dom lagt in "0.02 forumsval" under rapporteraknappen.
Citera
2015-03-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Det är väl det som är eran uppgift?
Citera
2015-03-05, 16:00
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Eh? Nog är det väl ändå moderatorernas ansvar att hålla efter sin forumsdel och städa bort trådstarter som inte hör hemma där, det är ju därför ni papperskorgar trådar. Så jo visst är det ert ansvar att papperskorga/flytta (er bedömning) trådar som inte hör hemma i forumsdelen. Jag tror det är därför dom lagt in "0.02 forumsval" under rapporteraknappen.
Jo, men inte genom att curla och lägga dem rätt nödvändigtvis.
Det är trådstartarens uppgift att hitta rätt forum, inte moderatorernas. Är man osäker ska man fråga innan postning, inte skriva "Flytta om den hamnat fel".
Citera
2015-03-05, 19:52
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jo, men inte genom att curla och lägga dem rätt nödvändigtvis.
Det är trådstartarens uppgift att hitta rätt forum, inte moderatorernas. Är man osäker ska man fråga innan postning, inte skriva "Flytta om den hamnat fel".

Det är klart att det är mitt ansvar som användare att placera tråden där den ska vara. Dock tror jag det är ovanligt att man frågar var den ska vara. Jag hade placerat tråden där jag tror att den ska vara och där jag tror att jag får bäst svar. Sen är det upp till moderatorerna att papperskorga/flytta tråden om den är felplacerad.
Sen kan ju visst moderatorerna varna för det om den är felplacerad men det tror jag också är ovanligt om det inte är uppenbart och man tror att användaren placerat tråden fel medvetet.
Citera
2015-03-05, 20:38
Medlem
wh0res avatar
Regeln finns såklart inte där för att varningar ska delas ut till folk som tror att inlägget är placerat i rätt forum...
(Vad trådskaparen tror har självklart INTE med det att göra i grund och botten dock om det spelar in.)

Moderatorer bestämmer om det är normalt bäst att tråden ligger där TS lagt den eller inte. Vilket vi bedömer efter relativt objektiva kriterier. Anser vi att den ligger fel flyttar vi. Om det är så att vi bedömer att även trådskaparen borde ha förstått detta, då kan varningar utdelas. Ofta är det dock så att man förstår hur TS har tänkt, men som mer insatt i ett ämne, exempelvis juridik, så förstår jag att TS tror att något var juridik, när det i själva verket var politik. Då flyttas tråden dit utan varning.

Majoriteten av trådarna flyttas utan att varningar utdelas, kan personligen säga att det är ofta jag ändrar topic på trådar för att användare lättare ska förstå vad tråden handlar om, eller flyttar dem, för att forumet helt enkelt ska vara mer lättmanövrerat för andra användare än TS.
Det är enbart i undantagsfall som varningar utdelas för dålig topic eller forumval.

Det är till viss del vårt ansvar att se till att saker hamnar rätt kan jag anse. Men det är INTE vårt ansvar att sitta och skicka alla trådar rätt för att en trådskapare inte brytt sig alls, då skall användaren varnas för att skärpa sig.

Att skriva "moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel" är för övrigt ingen friskrivning, den bevisar snarare att TS visste att tråden kunde ligga fel, men inte brydde sig om det.

Det här blev mer allmän information om hur jag personligen ser på regeln och tillämpar den...
Eventuellt varnas även användare som upprepade gånger startar trådar efter tillsägelse, men det är lite ett specialfall.
Senast redigerad av wh0re 2015-03-05 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in