Jag tnker att ansvaret fr att st fr sina egna levnadskostnader har flyttats frn pappan till barnet. Om mammans ekonomiska situation r beroende av den extra inkomsten fr att klara boende- och matkostnaderna s blir det barnets skyldighet att betala den del som pappan tidigare stod fr.
Den summa av underhllsstdet som eventuellt anvnts fr klder, njen och liknande fr dock barnet behlla, men blir sjlv ansvarig fr att finansiera dessa omrden.
Rent juridiskt r pengarna barnets. Sen kan man ju diskutera vad som r moraliskt rtt. Bda frldrarna skall frsrja den unge om hen gr p gymnasiet. Om barnet enbart bor hos mamman, tycker jag att det rimliga vore att pappan betalade en del fr detta till mamman, eller att den unge sjlv fr st fr vissa utgifter som tex mobil och klder, och ev en slant till hushllet om det behvs.
Nr det begav sig fr undertecknad s gjorde jag och min mor en deal som jag tyckte var fair. Hon fick studiebidraget och jag underhllet istllet. Underhllet var ngon hundring mer n studiebidraget d i alla fall.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!