• 2
  • 3
2015-12-14, 11:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
Någon får rätta mig och jag har fel nu. Men ankor simmar väl inte runt i vatten där det finns hajar och krokodiler?

I dom vatten ankor lever i är det väl inte så mycket rovfiskar som är så pass stora att dom ger sig på ankor, i alla fall fullvuxna ankor. Utan det är relativt små rovfiskar som tar småfiskar osv.

Ankor simmar definitivt i vatten där det finns krokodiler och hajar. I Sverige så tas många ankor av gäddor.
Citera
2018-05-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
Någon får rätta mig och jag har fel nu. Men ankor simmar väl inte runt i vatten där det finns hajar och krokodiler?

I dom vatten ankor lever i är det väl inte så mycket rovfiskar som är så pass stora att dom ger sig på ankor, i alla fall fullvuxna ankor. Utan det är relativt små rovfiskar som tar småfiskar osv.

Du har fel. Ankor lever runt hajar och krokodiler så klart!
Citera
2024-01-01, 05:38
Medlem
polisflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Jag har försökt fånga gräsänder genom att dyka under dem (väldigt djupt vatten). Antingen så ser de jävligt bra, eller så känner de vibrationerna, för det var fan helt omöjligt att fånga någon. Min bror stod dessutom och matade dem samtidigt, så man tycker att de borde haft annat att tänka på. Färg på vattnet? Pitch black.
En del ankungar tas av gäddor och andra rovfiskar, men vuxna änder försvarar sig. Att försöka fånga änder eller andra fåglar är olagligt och du kan dömas till 4 års fängelse för det. Alla vilda djur i Sverige är fredade.
Citat:
Jaktlag (1987:259)
Departement/myndighet: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSL

2 § Med vilt avses i lagen vilda däggdjur och fåglar. Med jakt avses att fånga eller döda vilt och att i sådant syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt. Till jakt räknas också att göra ingrepp i viltets bon och att ta eller förstöra fåglars ägg.

3 § Viltet är fredat och får jagas endast om detta följer av denna lag eller av föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen. När viltet är fredat, gäller fredningen också dess ägg och bon.

43 § För jaktbrott döms till böter eller fängelse i högst ett år

44 § Om ett jaktbrott är att anse som grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1987-259/
Senast redigerad av polisflickan 2024-01-01 kl. 05:42.
Citera
2024-01-01, 08:26
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Ja. Man kan tycka att det är ett ganska märkligt, för att inte säga infantilt, misstag att blanda ihop pingviner och ankor...

Faktum är dock att det finns två rovdjur som faktiskt tar olika former av sjöfågel (i Sverige främst gräsandsungar) på vattnet. Nämligen gädda och mal.

Mal tar förmodligen även vuxna fåglar.

fiskmåsar kan ju tyvärr döda ungarna med om de får chansen. Tror inte ts behöver oroa sig för hajar och krokodiler i småsjöarna i norden.
Citera
2024-01-01, 22:39
Medlem
polisflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
fiskmåsar kan ju tyvärr döda ungarna med om de får chansen. Tror inte ts behöver oroa sig för hajar och krokodiler i småsjöarna i norden.
Ankungar lever mycket farligt. En gräsand kan som tur är få en kull på över tio ankungar så även om hälften inte klarar sig är några kvar. En ankunge blir också vuxen på en månad så de gäller för dem överleva den sen är de ganska lugnt.

Vi människor kan nog inte föreställa oss hur tufft det är att överleva för vilda djur. Borde absolut ägna dem mycket mer respekt än vad de får.

Äcklas av jägare som bara åker ut med hunden för döda så många ankor de kan för nöjes skull, sen bara kastar de liken i skogen utan att ens ta köttet. (FB) Eventuellt miljöbrott: hundratals gräsänder dödade och dumpade, Bäckefors sept -19
Citera
2024-01-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisflickan
Ankungar lever mycket farligt. En gräsand kan som tur är få en kull på över tio ankungar så även om hälften inte klarar sig är några kvar. En ankunge blir också vuxen på en månad så de gäller för dem överleva den sen är de ganska lugnt.

Vi människor kan nog inte föreställa oss hur tufft det är att överleva för vilda djur. Borde absolut ägna dem mycket mer respekt än vad de får.

Äcklas av jägare som bara åker ut med hunden för döda så många ankor de kan för nöjes skull, sen bara kastar de liken i skogen utan att ens ta köttet. (FB) Eventuellt miljöbrott: hundratals gräsänder dödade och dumpade, Bäckefors sept -19

Ett faktum (?) som jag inhämtade från ett radioprogram för ett tiotal år sedan: uppemot en tredjedel av alla gräsänder i Sverige är kläckta och uppfödda i fångenskap, för att sedan ha frisläppts!

Rimligen till nöje för skjutglada grevar och baroner, någonstans (om änderna uppfötts i Sverige eller utomlands framgick inte, eller så har jag glömt det)!
Citera
2025-03-16, 18:35
Änder är sociala djur som ofta lever i flockar. De har en stark överlevnadsförmåga genom att anpassa sig till sin miljö. Flocken ger dem gemenskap och skydd. Att studera ankornas beteenden kan ge oss insikter om hur vi människor också kan leva i harmoni.
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ett faktum (?) som jag inhämtade från ett radioprogram för ett tiotal år sedan: uppemot en tredjedel av alla gräsänder i Sverige är kläckta och uppfödda i fångenskap, för att sedan ha frisläppts!
Det föds upp väldigt många änder, fasaner och höns i fångenskap för att sedan kunna skjutas för nöjes skull. Men det är för det inte finns tillräckligt med vilda att skjuta. Många jägare vill få uppleva glädjen i att släcka så många oskyldiga liv som möjligt.
Citat:
Varje år föds det i Sverige industriellt upp 400 000 gräsänder, 250 000 fasaner och 75 000 rapphöns för att släppas ut och skjutas, utöver alla vilda änder som jagas. Totalt i Europa föds det varje år upp 3 miljoner gräsänder för jakten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Andjakt
Citera
2025-04-16, 16:50
Medlem
chran508s avatar
De tas av gäddor. Främst andungar såklart men har sett större individer sugas ner i djupet också.
Citera
2025-04-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det förklarar varför gräsanden från att varit en raritet för några hundra år sedan blivit så vanlig.

Utter tror jag kan tänkas ta en och annan.
Citera
2025-04-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
De tas av gäddor. Främst andungar såklart men har sett större individer sugas ner i djupet också.
👍 Till dig som lyfte upp denna tråd. Något jag funderat på.

Att ungarna stryker med är ju standard för de flesta arter. Men de vuxna individerna verkar klara sig bra med att hålla ihop i grupp. Men jag som bor vid havet ser dem oftast i par, en hona och en hane. Och ser sällan singlar bland änder. Däremot bland svanar (hjärtat brister varje gång).
Så de verkar ha bra strategier för att klara sig.

Edit; såg att tråden var aktuell senast igår.
Senast redigerad av XY3000 2025-04-16 kl. 17:11.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in