2015-03-02, 13:25
Medlem
teasardigs avatar
P min (nya) cykel knns det som att bakhjulet frskjutet t hger i ramen. Hjulen r parallella med varandra, och kr man rakt framt bildas tv parallella spr. Felet mrks mest nr man svnger t vnster och cykeln sladdar. Egentligen vet jag inte om det r bakhjulet som r frskjutet t hger eller framhjulet t vnster.

Frgorna r: Hur centrerade br hjulen vara? Hur mter man felet? Hur tgrdar man det?
Citera
2015-03-02, 13:51
Medlem
Vad r det fr cykel? Mountainbike med skivbromsar?
Citera
2015-03-02, 15:28
Medlem
teasardigs avatar
Nej denna: http://www.evobike.se/?sID=45&p=webs...ct&id=30181310

(Skrpcykel med massor med andra fel)
Citera
2015-03-03, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
P min (nya) cykel knns det som att bakhjulet frskjutet t hger i ramen. Hjulen r parallella med varandra, och kr man rakt framt bildas tv parallella spr. Felet mrks mest nr man svnger t vnster och cykeln sladdar. Egentligen vet jag inte om det r bakhjulet som r frskjutet t hger eller framhjulet t vnster.

Frgorna r: Hur centrerade br hjulen vara? Hur mter man felet? Hur tgrdar man det?

r det ramen som r skev eller? knns ju inte riktigt som hjulen skulle hamnat s snett i fstena att det blir tv hjulspr efter cykeln. nr kpte du den?
Citera
2015-03-26, 15:21
Medlem
Att hjulen r parallella beror vl p att framhjulet naturligt styrs efter bakhjulet. Tycker det lter som att bakhjulet r snett monterat. Enkelt att rtta till genom att lossa bakhjulet och vinkla om s det pekar bttre mot framhjulet?
Senast redigerad av Tulk 2015-03-26 kl. 15:28.
Citera
2025-05-15, 23:34
Medlem
Vart kper man bst utrustning fr att laga ett dck?
Citera
2025-05-16, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booiii7
Vart kper man bst utrustning fr att laga ett dck?

Nr man pratar om att laga dck, s r det oftast punktering i dck man anvnder utan slang, allts slanglst. Det finns reparationssatser att kpa fr det ndamlet t.ex. https://bikable.se/reservdelar/tubel...repair-kit-m-2 . Men har du ftt ngot strre hl som det typen av pluggar inte fungerar till s r det mer tveksamt att laga, man vill ju inte riskera att dcket exploderar nr man cyklar vilket kan orsaka allvarliga olyckor. (Jag har dock sytt en mindre reva med tandtrd en gng och anvnt en vanlig laglapp fr slangar p insidan, men det r inget jag rekommenderar.)
Citera
2025-05-16, 17:35
Medlem
Knivur-273s avatar
Du kan brja med att mta med ett snre. Felet kan bero p en stukad eller felaktig ram, eller att det ena hjulet r frskjutet t ena sidan.

I det senare fallet kan du ltta ngot p alla ekrar p den ena sidan, och spnna upp lika mycket p den andra sidan.

Detta r vanligt med derailer-hjul som ej r symmetriska och ngon kan ha fetfingrat ekerspnningen utan att veta ngot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in