Halloj där framför skärmarna
Varnar för onödigt utfyllnadsskrivande.
Bakgrund till frågan/problemet
:
jag går hos min lokala psykiatri (landstinget). Genomgår just nu en diagnos-undersökning, då starka misstankar utsagas om ADD från både "undersökningsledarna" (de jag träffar under utredningen), psykologen och de två läkare jag träffar. Jag har bland annat okontrollerad aggressivitet m.m. Och fick för några veckor sedan Theralen utskrivit av min läkare som jag skulle inta vid behov alternativt mot sömnproblematiken då jag endast sover 2-4 timmar/dygn.
Problematiken
:
Problemet är just nu att Theralenet förstör mig totalt! Jag sover i ca 48 timmar på EN tablett (10mg rosa piller), eller så blir jag bara "tung i huvudet". Blir på ett hemskt elakt humör (bisk i tonen, "huggig" etc) mot omgivningen och helt svart i blicken enligt min sambo (känslokall). Jag tappar kontrollen totalt över mitt humör, stress & personlighet. Jag har provat både en halv tablett men blir exakt samma effekt mer eller mindre. Vi provade tre kvällar i rad fram tills nu då jag/vi ger upp detta. Jag ska träffa min läkare nu på torsdag, där jag tänker ta upp detta hur jag/vi upplever mitt tillstånd. För så som jag blir på medicinen är ohållbart och jag vill ej utsätta min sambo för den jag "blir" (dr jekyll/mr hyde). Jag har själv försökt googlat/flashat efter anledning till varför reaktionen blir den motsatta till vad den ska motverka då jag har den är utskriven för att lugna mig och bidra till god sömn. Inte bidra till att allt blir så j*vla mycket värre. Kan även tillägga att jag har provat propovan och Xanor 0,5mg där jag reagerar exakt lika så som på theralenet. Ej provat Lyrica men kan någon insatt i ämnet yttra några rader eller har andra tips på alternativ som kan fungera för just mig?
Om någon sitter på teorier till varför just jag reagerar så på theralen (alt. "lugnande") eller har egna erfarenheter om liknande, dela gärna med er.
Nu har jag och min sambo samtalat om att det är bättre att jag sitter uppe tills jag blir trött och går upp samtidigt som henne varje morgon. Får helt enkelt ta "baby-steps" för var dag som går med undersökningen, läran om självkontroll etc
Varnar för onödigt utfyllnadsskrivande.
Bakgrund till frågan/problemet
: jag går hos min lokala psykiatri (landstinget). Genomgår just nu en diagnos-undersökning, då starka misstankar utsagas om ADD från både "undersökningsledarna" (de jag träffar under utredningen), psykologen och de två läkare jag träffar. Jag har bland annat okontrollerad aggressivitet m.m. Och fick för några veckor sedan Theralen utskrivit av min läkare som jag skulle inta vid behov alternativt mot sömnproblematiken då jag endast sover 2-4 timmar/dygn.
Problematiken
:Problemet är just nu att Theralenet förstör mig totalt! Jag sover i ca 48 timmar på EN tablett (10mg rosa piller), eller så blir jag bara "tung i huvudet". Blir på ett hemskt elakt humör (bisk i tonen, "huggig" etc) mot omgivningen och helt svart i blicken enligt min sambo (känslokall). Jag tappar kontrollen totalt över mitt humör, stress & personlighet. Jag har provat både en halv tablett men blir exakt samma effekt mer eller mindre. Vi provade tre kvällar i rad fram tills nu då jag/vi ger upp detta. Jag ska träffa min läkare nu på torsdag, där jag tänker ta upp detta hur jag/vi upplever mitt tillstånd. För så som jag blir på medicinen är ohållbart och jag vill ej utsätta min sambo för den jag "blir" (dr jekyll/mr hyde). Jag har själv försökt googlat/flashat efter anledning till varför reaktionen blir den motsatta till vad den ska motverka då jag har den är utskriven för att lugna mig och bidra till god sömn. Inte bidra till att allt blir så j*vla mycket värre. Kan även tillägga att jag har provat propovan och Xanor 0,5mg där jag reagerar exakt lika så som på theralenet. Ej provat Lyrica men kan någon insatt i ämnet yttra några rader eller har andra tips på alternativ som kan fungera för just mig?
Om någon sitter på teorier till varför just jag reagerar så på theralen (alt. "lugnande") eller har egna erfarenheter om liknande, dela gärna med er.
Nu har jag och min sambo samtalat om att det är bättre att jag sitter uppe tills jag blir trött och går upp samtidigt som henne varje morgon. Får helt enkelt ta "baby-steps" för var dag som går med undersökningen, läran om självkontroll etc