2015-03-02, 02:44
Medlem
orkoLovers avatar
Halloj där framför skärmarna

Varnar för onödigt utfyllnadsskrivande.

Bakgrund till frågan/problemet :

jag går hos min lokala psykiatri (landstinget). Genomgår just nu en diagnos-undersökning, då starka misstankar utsagas om ADD från både "undersökningsledarna" (de jag träffar under utredningen), psykologen och de två läkare jag träffar. Jag har bland annat okontrollerad aggressivitet m.m. Och fick för några veckor sedan Theralen utskrivit av min läkare som jag skulle inta vid behov alternativt mot sömnproblematiken då jag endast sover 2-4 timmar/dygn.

Problematiken :

Problemet är just nu att Theralenet förstör mig totalt! Jag sover i ca 48 timmar på EN tablett (10mg rosa piller), eller så blir jag bara "tung i huvudet". Blir på ett hemskt elakt humör (bisk i tonen, "huggig" etc) mot omgivningen och helt svart i blicken enligt min sambo (känslokall). Jag tappar kontrollen totalt över mitt humör, stress & personlighet. Jag har provat både en halv tablett men blir exakt samma effekt mer eller mindre. Vi provade tre kvällar i rad fram tills nu då jag/vi ger upp detta. Jag ska träffa min läkare nu på torsdag, där jag tänker ta upp detta hur jag/vi upplever mitt tillstånd. För så som jag blir på medicinen är ohållbart och jag vill ej utsätta min sambo för den jag "blir" (dr jekyll/mr hyde). Jag har själv försökt googlat/flashat efter anledning till varför reaktionen blir den motsatta till vad den ska motverka då jag har den är utskriven för att lugna mig och bidra till god sömn. Inte bidra till att allt blir så j*vla mycket värre. Kan även tillägga att jag har provat propovan och Xanor 0,5mg där jag reagerar exakt lika så som på theralenet. Ej provat Lyrica men kan någon insatt i ämnet yttra några rader eller har andra tips på alternativ som kan fungera för just mig?

Om någon sitter på teorier till varför just jag reagerar så på theralen (alt. "lugnande") eller har egna erfarenheter om liknande, dela gärna med er.

Nu har jag och min sambo samtalat om att det är bättre att jag sitter uppe tills jag blir trött och går upp samtidigt som henne varje morgon. Får helt enkelt ta "baby-steps" för var dag som går med undersökningen, läran om självkontroll etc
Citera
2015-03-02, 02:53
Medlem
Redigt-Skevs avatar
Theralen funkar väldigt olika folk vad jag har hört. Mina egna erfarenheter är att första veckan blir jag helt förstörd dagen efter men sen försvinner det och fungerar ganska bra. Har fått det flytandes det senaste och jag tycker det fungerar bättre än tabletter
Citera
2015-03-02, 03:09
Medlem
Powens avatar
Körde på theralen droppar förr och blev bakis första veckan och sen gick bakfyllan över.
Citera
2015-03-02, 03:40
Medlem
plasticitets avatar
Mot din okontrollerad aggressivitetkan en låg dos risperdal fungera.
Citera
2015-03-03, 06:04
Bannlyst
Det beror på att Theralen innehåller det verksamma ämnet Alimemazin, och är ett fentiazinderivat. Förr i tiden användes dessa som neuroleptika, alltså antipsykotika, mot psykosrelaterade symptom, hos personer som led av Schizofreni exempelvis.

Theralen fungerar effektivt mot sömnproblem, och i viss mån ångest, eftersom att den påverkar en särskild histaminreceptor vilket ger en lugnande effekt och gör en trött. Utöver detta så fungerar Theralen även som en svag neuroleptika då den blockerar dopaminutsöndring ifrån en dopaminreceptor som heter D2.

Dopamin är en mycket viktig signalsubstans som har många olika uppgifter i kroppen. Bland annat främjar den lust, välmående och koncentrationsförmåga. Man kan då ganska snabbt förstå att upphovet till din förändring i humöret troligen kan bero på just detta. Lägger man också till att när medicinen fortfarande är aktiv i ditt system och du är trött och seg + att din utsöndring av dopamin är påverkad negativt så kan det definitivt medföra symptom så som irritabilitet. Man ska dock komma ihåg att blockering av dopaminutsöndring även kan minska symptom så som ilska, ofta hos patienter som faktiskt har Schizofreni, där dopaminutsöndringen hypotetiskt är FÖR hög. Ligger man på normala nivåer och dessa sänks under optimala nivåer lär samma symptom dock uppträda.

När man blockerar dopaminutsöndring kan även nivåer av prolaktin öka, vilket kan nedreglera nivåer av testosteron. Ökade nivåer av prolaktin kan medföra irritabilitet och ilska.

Samtliga fentiaziner och dess derivat (Propavan, Lergigan, Theralen m,m) är dirty drugs som påverkar andra funktioner i kroppen utifrån sitt användningsområde (i modern tid). Föreslår hellre en låg dos på exempelvis medicinen Mirtazapin om man vill åt antihistaminerga effekten - vilket gör en trött.
Senast redigerad av Mortificator 2015-03-03 kl. 06:13.
Citera
2015-03-03, 09:56
Medlem
Rävgift

Citat:
Ursprungligen postat av orkoLover
Halloj där framför skärmarna

Varnar för onödigt utfyllnadsskrivande.

Bakgrund till frågan/problemet :

jag går hos min lokala psykiatri (landstinget). Genomgår just nu en diagnos-undersökning, då starka misstankar utsagas om ADD från både "undersökningsledarna" (de jag träffar under utredningen), psykologen och de två läkare jag träffar. Jag har bland annat okontrollerad aggressivitet m.m. Och fick för några veckor sedan Theralen utskrivit av min läkare som jag skulle inta vid behov alternativt mot sömnproblematiken då jag endast sover 2-4 timmar/dygn.

Problematiken :

Problemet är just nu att Theralenet förstör mig totalt! Jag sover i ca 48 timmar på EN tablett (10mg rosa piller), eller så blir jag bara "tung i huvudet". Blir på ett hemskt elakt humör (bisk i tonen, "huggig" etc) mot omgivningen och helt svart i blicken enligt min sambo (känslokall). Jag tappar kontrollen totalt över mitt humör, stress & personlighet. Jag har provat både en halv tablett men blir exakt samma effekt mer eller mindre. Vi provade tre kvällar i rad fram tills nu då jag/vi ger upp detta. Jag ska träffa min läkare nu på torsdag, där jag tänker ta upp detta hur jag/vi upplever mitt tillstånd. För så som jag blir på medicinen är ohållbart och jag vill ej utsätta min sambo för den jag "blir" (dr jekyll/mr hyde). Jag har själv försökt googlat/flashat efter anledning till varför reaktionen blir den motsatta till vad den ska motverka då jag har den är utskriven för att lugna mig och bidra till god sömn. Inte bidra till att allt blir så j*vla mycket värre. Kan även tillägga att jag har provat propovan och Xanor 0,5mg där jag reagerar exakt lika så som på theralenet. Ej provat Lyrica men kan någon insatt i ämnet yttra några rader eller har andra tips på alternativ som kan fungera för just mig?

Om någon sitter på teorier till varför just jag reagerar så på theralen (alt. "lugnande") eller har egna erfarenheter om liknande, dela gärna med er.

Nu har jag och min sambo samtalat om att det är bättre att jag sitter uppe tills jag blir trött och går upp samtidigt som henne varje morgon. Får helt enkelt ta "baby-steps" för var dag som går med undersökningen, läran om självkontroll etc

Det är skrämmande att en läkare skriver ut Theralen år 2015.
Läkemedlet är ingen modern medicin.

Theralen är ett rävgift.

Stövel-Anders
Senast redigerad av Stövel-Anders 2015-03-03 kl. 10:29. Anledning: bättre svenska
Citera
2015-03-03, 18:42
Medlem
Isets avatar
Jag har theralen-piller, 8 st, varje kväll. Då jag även har zopiklon nozinan iktorivil o sen propavan har jag ett flertal ggr bett doktorn sätta ut dom jävla småpillren, men det verkar ständigt glömmas av.

I vilket fall som helst spöar pillren dropparna som dom ger en på avdelning...
Citera
2015-03-04, 08:17
Medlem
khomenis avatar
Jag har theralen droppar vid behov, men använder det bara vid akut ångest.
Citera
2015-03-04, 08:29
Medlem
Abilify har dämpat min aggressivitet.

Neuroleptika är kemisk lobotomi. Man blir snäll som ett lamm.

Om du reagerar så starkt på theralen att du sover i 48 timmar så borde du testa Atarax istället. Syrran sover som en stock på 5 mg Atarax. Jag hade 4x2 ml theralen som maxdos när jag var på psyket. Men jag var psykotisk och somnade inte ens på 2 ml.
Citera
2015-03-04, 12:00
Avslutad
Trivs bra med Theralen, använder det för att få en jämnare sömn. Har dragit ner dosen rätt rejält också. Tidigare tog jag ca 4-5 rör, nu tar jag 1,5 o har inte den muntorrheten längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in