2015-03-01, 19:06
Medlem
Reality81s avatar
Du ska inte döda.

varför genom hela historien har fram till idag, världen är i krig och alltid varit det.

jag har en känsla av att människan oavsett tro förr och idag. har valt att döda och strävat efter att 1du skall döda din fiende helst alla i en smäll.
förrän hela världens individer förlåter varandra. och blir vänskap på riktigt och håller det. har budskapet fått rätta betydelse och mening. helvetet måste vara väldigt mycket större. än himlen. vilket blir en elit minoritet. ren matematisk finns det hopp för något annat?känsla sett till historien framtill idag. eller finns det hopp för realistiskt fred och vänskap på jorden?
Citera
2015-03-01, 19:10
Medlem
Undersökningar visar att religion bidrar till ökad misstro för andra människor.

Religionen bidrar inte till ett bättre samhälle
http://www.dn.se/debatt/religionen-bidrar-inte-till-ett-battre-samhalle/
Citera
2015-03-01, 19:15
Medlem
Makt!
Om du har läst svensk historia så är den full av mord, och ond bråd död.
vikingarna tvingades på knä.
kungen döptes och tog makten.
sen höll man folket under bilan eller under korset eller i förtryck.
100 000 dog för en man - luther.
Så ?
Citera
2015-03-01, 19:18
Medlem
Nivovics avatar
Shit, du får nog gå om grundskolan och lära dig skriva sammanhängande texter - förstår knappt ett skit av vad du vill förmedla?
Citera
2015-03-01, 19:20
Medlem
MeanMEs avatar
Nu är ju dess betydelse i bibeln en annan än den vi tolkar den som.

I bibeln gäller förbudet judarna att de inte får döda en annan jude, andra folk var det inte förbjudet att döda. Se Jeriko som ett slående exempel på hur grymt judarna fick uppträda mot andra folk.
Citera
2015-03-01, 19:36
Medlem
Reality81s avatar
intressant fakta.
tron splittrar och leder till lidande. inte tillvälstånd och enande.
religion är skadligt för hälsan. tills den dagen vi tar det första steget förlåta och vänskap gäller ALLA.
det enklaste budskapet fred, om det enklaste är för svårt för oss. vad har då resten av budskapen och ord i religion för mening att läras ut? min uppmaning.
Citera
2015-03-01, 19:41
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Shit, du får nog gå om grundskolan och lära dig skriva sammanhängande texter - förstår knappt ett skit av vad du vill förmedla?

jag kan inte hjälpa att du är korkad min vän. förstod du detta då?
Citera
2015-03-01, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
intressant fakta.
tron splittrar och leder till lidande. inte tillvälstånd och enande.
religion är skadligt för hälsan. tills den dagen vi tar det första steget förlåta och vänskap gäller ALLA.
det enklaste budskapet fred, om det enklaste är för svårt för oss. vad har då resten av budskapen och ord i religion för mening att läras ut? min uppmaning.

tror jag inte på.
så länge som " Gud bestämmer och Gud har sagt... "
hela vår kultur säger att vi är fiender mot andra, allt från otrogen, ogräs, till hundar..
Guds barn. = mycket särskilda.
nästan alla krig som varit - har varit och är - religionskrig ( just nu IS )
Citera
2015-03-01, 19:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
ren matematisk finns det hopp för något annat?

Hur i jösse namn skulle man kunna räkna på det? Rent matematiskt?
Citera
2015-03-01, 20:08
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Du ska inte döda.

varför genom hela historien har fram till idag, världen är i krig och alltid varit det.

jag har en känsla av att människan oavsett tro förr och idag. har valt att döda och strävat efter att 1du skall döda din fiende helst alla i en smäll.
förrän hela världens individer förlåter varandra. och blir vänskap på riktigt och håller det. har budskapet fått rätta betydelse och mening. helvetet måste vara väldigt mycket större. än himlen. vilket blir en elit minoritet. ren matematisk finns det hopp för något annat?känsla sett till historien framtill idag. eller finns det hopp för realistiskt fred och vänskap på jorden?

Krig handlar oftast om girighet ,etnicitet och makt.
Mycket svårt att finna lösningar på krigsmaskineriet men man skall aldrig överge hoppet.
Det man skall frukta mest av allt är förmodligen rädsla och främlingsfientlighet.
Och verka för att ej bidra till segregering av vad det nu än må vara.
Citera
2015-03-01, 20:12
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
tror jag inte på.
så länge som " Gud bestämmer och Gud har sagt... "
hela vår kultur säger att vi är fiender mot andra, allt från otrogen, ogräs, till hundar..
Guds barn. = mycket särskilda.
nästan alla krig som varit - har varit och är - religionskrig ( just nu IS )

tro på fred vänskap och förlåta. eller var nöjd med hur dagens världsbild är. vilket val är bättre?
Krig, eller fred? jag väljer fred på hela jorden. vad kan jag göra åtr saken? vara fredlig mot de jag träffar i min omgivning. vänlig.

grunden som om alla valde detta inom IS?
det finns ett val varje människa gör personligt och det borde vara fred och förlåta. det känner jag som människa. jag förlåter is och erbjuder min vänskap. det är deras val att döda mig. hypotetiskt på personligt plan. vi ärindivider som gör valet.

du ska inte döda. det när det handlar om monoteism är skrivet i koranen i bibeln i toran.
vi utrotar varandra istället
Citera
2015-03-01, 20:14
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Hur i jösse namn skulle man kunna räkna på det? Rent matematiskt?
Undersökningar visar att religion bidrar till ökad misstro för andra människor.

Religionen bidrar inte till ett bättre samhälle
http://www.dn.se/debatt/religionen-b...ttre-samhalle/

andra posten i tråden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in