2015-03-01, 14:09
Medlem
Shoess avatar
Goddag.

Efter en lite lös släcktforskning på mitt (inte jätteovanliga) efternamn hittade jag en vapensköld från en gammal kyrkobok som jag förstod det. Jag planerar att gräva mig djupare i familjeträsket men det är inte aktuellt just nu.

Men nu undrar jag om jag får använda denna vapensköld i tex ett brev om jag skulle vilja? Kan jag hävda att detta är mitt?
Citera
2015-03-01, 14:19
Bannlyst
kan du bevisa genom släktforskning att du är en arvinge till den släkten (riddarsläkt antar jag) så borde du ha full rätt att använda den. dock inte på premissen om du bara råkar ha samma namn och inte kan bevisa att du tillhör originalsläkten. ingifte räknas nog inte i detta fallet så ex om du föddes Pärsson och din morsa gifter sig och tar namnet Lejonhufvud som är adligt så har du ingen rätt till namnet.

ta det du hittat om din släkt och gå till riddarhuset i Stockholm och stäm av med dom. alt ring eller maila dom.
Citera
2015-03-01, 14:45
Medlem
studentrolands avatar
Rätten till "gamla" vapensköldar följer den "agnatiska principen", så hur man är släkt på för vis spelar roll för rätten att använda ett gammalt släktvapen...
Senast redigerad av studentroland 2015-03-01 kl. 14:50.
Citera
2015-03-01, 14:54
Medlem
Shoess avatar
Då kontaktar jag riddarhuset för att se om jag har någon rätt till detta vapen, mycket trevliga svar dock!
Citera
2015-05-10, 17:03
Medlem
Fått något svar från Riddarhuset än?
Citera
2015-06-21, 18:31
Medlem
Det hela är mycket enkelt. Om du är besläktad 100% på manssidan till den som blev adlad eller hans söner så har du rätt till vapnet.

Men eftersom du frågor här så gissar jag att du på något ställe går via en kvinna.

Då har du absolut inte rätt till vapnet.

Däremot kan du ta fram ett nytt vapen som plockar färg/tinktur eller element från sköld eller hjälmprydnad.
Citera
2015-06-22, 00:48
Medlem
bjornebarns avatar
Är det olagligt att nyttja vapen som man enligt föråldrade seder inte har rätt till, och vad är isf straffet?
Citera
2015-06-22, 09:26
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Är det olagligt att nyttja vapen som man enligt föråldrade seder inte har rätt till, och vad är isf straffet?
På wikipedia står detta;
Citat:
Privata vapen kan sedan 2007 registreras i Svenskt Vapenregister genom Svenska Vapenkollegiet,[5] samt publiceras hos stiftelsen Skandinavisk Vapenrulla. Ingen av dessa organisationer ger vapnet någon form av juridiskt skydd utan en registrering bör snarare ses som en kvalitetsstämpel. Vapen som förs privat har aldrig reglerats i Sverige.
...att nyttja släktvapen utan rätt därtill är således inte juridiskt straffbart i Sverige som det verkar, utan straffet blir väl snarare allmän vanheder och förlust av den ev. ära man ditintills uppburit i berörda sociala kretsar? Om ett ev. straff för vanhedern man isåfall ådragit sig/släkten ifråga till äventyrs skulle utdelas av någon, så borde det väl antingen vara någon ur den egna familjen som utdelar valfritt straff, eller någon annan i någon till vapnet angränsande familjekonstellation med ett liknande vapen som blivit kränkt av den "oriktiga" vapenanvändningen och därmed vill upprätta sin egen heder...? (långsökt, eller? ...hedersmord förekommer ju i alla fall alltmer här i landet, med eller utan vapensköldar...)
Citera
2015-06-23, 00:15
Medlem
Att "fråga Riddarhuset" är nog det sista jag skulle göra, eftersom deras standardsvar är nej. De driver sådana här mål in absurdum för att upprätthålla sig själva.

På vilket sätt är du släkt med vapenbäraren? Hur många led tillbaka?
Citera
2015-06-23, 08:43
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
På wikipedia står detta;

...att nyttja släktvapen utan rätt därtill är således inte juridiskt straffbart i Sverige som det verkar, utan straffet blir väl snarare allmän vanheder och förlust av den ev. ära man ditintills uppburit i berörda sociala kretsar? Om ett ev. straff för vanhedern man isåfall ådragit sig/släkten ifråga till äventyrs skulle utdelas av någon, så borde det väl antingen vara någon ur den egna familjen som utdelar valfritt straff, eller någon annan i någon till vapnet angränsande familjekonstellation med ett liknande vapen som blivit kränkt av den "oriktiga" vapenanvändningen och därmed vill upprätta sin egen heder...? (långsökt, eller? ...hedersmord förekommer ju i alla fall alltmer här i landet, med eller utan vapensköldar...)
Det beror ju också på om det är en utdöd släkt eller en levande adelssläkt. En levande adelssläkt från t ex 1700-talet rör sig inte med "privata vapen" som registrerats efter 2007.

Det är däremot enbart en fråga om civilrättsliga skadeståndsanspråk för att man går in och använder släktens varumärke.
Citera
2015-06-23, 12:22
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det beror ju också på om det är en utdöd släkt eller en levande adelssläkt. En levande adelssläkt från t ex 1700-talet rör sig inte med "privata vapen" som registrerats efter 2007.

Det är däremot enbart en fråga om civilrättsliga skadeståndsanspråk för att man går in och använder släktens varumärke.
Njae...ett vapen från en "levande adelssläkt" är väl just det...ett släktvapen till skillnad från ett varumärke...?
Om man får använda adelsvapnet ifråga beror ju IMO av om man är släkt på svärdsidan, s.k. agnatiskt släkt, eftersom kvinnornas barn inte får använda släktvapnet då de tillhör (i bästa? fall) en annan agnatisk släkt, d.v.s. deras fars, och det är hans vapensköld de förväntas använda...
Skillnaden mellan vapensköld och varumärke blev väl fastställd i domen angående Steninge slott som man kan läsa om här;
Citat:
Ett vapen bestäms utifrån dess innehåll, till skillnad från varumärken som
bestäms av dess yttre form. Tack vare detta system har släktvapen från
1100-talet överlevt in i modern tid......
2009 fann Patent- och besvärsrätten att ensamrätt till
släktvapen inte inbegrep skydd mot registrering av ett heraldiskt likt
varumärke.....
Sammanfattningsvis lyser skydd för
släktvapen med sin frånvaro i dagens Sverige.
Citat:
Ett heraldiskt vapen är nära sammanbundet med en
fysisk eller juridisk persons identitet, och motsvarar på så vis ett namn i
bildform – ”vapnet är för ögat vad namnet är för örat”. Där logotyper och
varumärken bestäms utifrån dess utformning, bestäms heraldiska vapen
motsatsvis av sitt innehåll. Detta gör att heraldiska vapen kan återges
annorlunda beroende på rådande ideal och smak, utan att vara låsta till en
fast yttre design – till skillnad från varumärken.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449935&fileO Id=4498375
Senast redigerad av studentroland 2015-06-23 kl. 13:10.
Citera
2015-06-23, 14:20
Medlem
studentrolands avatar
Skillnaden mellan vapensköldar och varumärken fastställdes tydligen redan på 1300-talet i Italien av Bartolus de Saxoferrato;
Citat:
I De Insigniis anförde Bartolus vidare att, vapen skulle ärvas
genom börd i nedstigande led på manssidan – agnatiskt. Detta innebär att ett
vapen nedärvs från fadern till dennes söner och döttrar, men att det endast är
sönernas barn som i sin tur tar över vapnet. Kognater eller ingifta män kan
inte ta emot vapnet som sitt eget. Detta utgår från det romersk-rättsliga
begreppet familia som innefattade de som ingick i samma hushåll. Utifrån
familia baserades sedan släktskap i agnatiska led. Var släkten stor, menade
Bartolus att viss differentiering i form av inlägg i det ursprungliga vapnet
var acceptabelt. Kvinnor som ärvt sin faders vapen kunde dessutom föra en
delad sköld med faderns vapen på ena sidan och makens vapen på den
andra. På så sätt skiljer sig successionen av släktvapen från varumärken,
som i stället för att ärvas är kopplade till näringsverksamhet och övergår till
förvärvaren vid ett ägarbyte.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449935&fileO Id=4498375
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in