Citat:
Ursprungligen postat av
kysstiarslet
Idag måste äldre bo på äldreboenden för att de inte klarar sig, med medicinerna kan vi avskaffa dessa = mer pengar till kommunerna
Vi kan höja pensionsåldern om folk inte åldras. Dessutom kan vi spara in på sjukvården eftersom det oftast är äldre som är multisjuka som besöker sjukvården mest. Iom att äldre håller sig friskare minskar även sjukdomar.
Hur tänker du? Pensionsåldern är satt vid 65 genom att de som konstruerat det har ansett att folk är så pass skröpliga vid den åldern att de inte längre kan göra någon nytta. Åldras folk inte kan höja pensionsåldern och äldreboendena avskaffas vilket kommer generera extrema summor pengar till statskassan som vi kan lägga på bättre skolor, bättre infrastruktur, ja finns hur mycket pengar som helst vi kan spendera på istället
Du tycker alltså att USA som använt anabola till äldre i 2 decennier är fallfärdigt och på ruinens brant?
varför ska vi låta folk leva längre och höja pensionsåldern om vi lika gärna kan ha den pensionsåldern vi har idag och låta folk dö när det är menat? jag kanske inte vill arbeta tills jag är 75 bara för att vi inte har ''råd''. jag kanske vill ta pension vid 65 om jag är frisk och jobba tills 75 om jag själv vill för 1/3-dels skatt och därav tjäna ännu mer pengar tills jag tar pension..
genom att tjäna pengar så menar du att pensionsåldern måste höjas till 75. jag tror inte det är många som vill det.
jo men du kan ju inte jämföra med USA som tar in 1 miljon invandrare årligen dvs runt 0.3% av deras befolkningsmängd som också råkar i de flesta fall vara högutbildade med Sverige som tar in 3-4 gånger så mycket sett till befolkningsmängd med bottenkrav på bakgrund och kompetens när vi redan har både hög arbetslöshet och bostadsbrist...
nu var det någon annan i tråden som uttalade sig om att jag drog upp Invandringen i denna fråga men det är väldigt givet då det är en fråga som berör de flesta övriga viktiga samhällsfrågorna. ni pratar om att ''spara'' in pengar på sjukvården åt gamla för att? för att kunna ta hit ännu fler som saknar skyddsbehov eller som för den delen inte klassas som flyktingar enligt FN. så länge det finns pengar så kommer stasimakten kasta alla pengar i sjön..
stäng hellre gränserna för 20 år framöver så lär ni se att vi kommer kunna ha råd med att sköta om våra äldre som byggt upp vårt samhälle. varför ska alltid gamlingarna få göra uppoffringar för nysvenskarna? vart finns logiken?