2010-09-03, 19:45
Medlem
savoxovass avatar
Brandon Sandersons nya Mastodontverk Stormlight Archieve som trots sin tjocklek(över 1000 sidor) verkligen är en pageturner. Episk och heroisk fantasy när den är som allra allra bäst. Brandon vet verkligen hur man skriver lättflytande prosa , skapar intressanta karaktärer och en komplex värld. Han blir bara bättre och bättre för varje bok. Frågan är om han kan lyckas där Jordan misslyckades för första boken är minst lika bra och fängslande som jordans första wheel of time- böcker Det märks att författaren filat och putsat på världen i nästan 2 decennier och ett trevligt plus är att boken innehåller illustrationer.

http://www.amazon.com/Way-Kings-Stormlight-Archive/dp/0765326353

Det här kommer bli den största "hiten/bestsellern" i fantasybokvärlden under det här året och några år framöver. Mistborntrilogin som författaren skrivit innan kan mest ses som en övning inför den här ambitiösa serien.
Senast redigerad av savoxovas 2010-09-03 kl. 19:53.
Citera
2010-09-03, 22:27
Medlem
najass avatar
En förvånansvärt okänd Fantasy-författare i Sverige är Ungraren Stephen Brust (skriver på engelska), och hans böcker om Vlad Taltos. De höjer sig klart över mängden både vad gäller humor och problematiserande av hjälten. Dessutom experimenterar han rätt friskt med litterära tekniker i de olika böckerna vilket kan vara kul att reflektera över om man läst några stycken.
Citera
2010-09-07, 21:44
Medlem
Kamikazekiwis avatar
Det är ingen här som också letar efter lite mer "onda" huvudkaraktärer och inte det klassiska gruppen hjältar som ska störta den onda fursten.
Hade vart mysigt med en huvudkaraktär som ex var en nekromantiker som fifflar med odöda eller någon annan egoistisk jäkel som inte är den självoffrande hjälten.

Har vart på jakt nu ett tag men aldrig hittat något riktigt tillfredsställande att bita i
Citera
2010-09-08, 00:45
Medlem
Hjortronsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamikazekiwi
Det är ingen här som också letar efter lite mer "onda" huvudkaraktärer och inte det klassiska gruppen hjältar som ska störta den onda fursten.
Hade vart mysigt med en huvudkaraktär som ex var en nekromantiker som fifflar med odöda eller någon annan egoistisk jäkel som inte är den självoffrande hjälten.

Har vart på jakt nu ett tag men aldrig hittat något riktigt tillfredsställande att bita i
Läst Nick Perumovs serie Träsvärdet och Diamantsvärdet? Tipsats väldigt mycket om i denna tråden. De senare böckerna handlar till största del om en nekromantiker. Finns inte heller någon tydlig gräns mellan gott och ont.
Citera
2010-09-13, 13:25
Medlem
Kamikazekiwis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt
Läst Nick Perumovs serie Träsvärdet och Diamantsvärdet? Tipsats väldigt mycket om i denna tråden. De senare böckerna handlar till största del om en nekromantiker. Finns inte heller någon tydlig gräns mellan gott och ont.

Hmm jo jag har läst första boken har jag för mig. Var helt okej men fastnade inte så nämnvärt. Blir bättre alltså?
Kanske får ta och undersöka saken närmare.
Citera
2010-10-27, 01:14
Medlem
Strand.s avatar
Fantasy med inslag av skräck

Som rubriken lyder, jag undrar om det finns några bra fantasyböcker med inslag av skräck?

Jag vill ha fantasymiljö, typ Tolkien, Eddings osv men som ändå innehåller skräck. Jag läser väldigt mycket, främst fantasy men jag börjar bli lite less på de flesta fantasyböcker - uppbyggnaderna, handlingarna, karaktärerna etc. Därför söker jag nu något nytt att läsa och eftersom jag aldrig riktigt har prövat på skräck så skulle det vara kul att göra det. Som jag tidigare skrev så vill jag ha något i stil med Tolkien-miljö, alltså vanlig traditionell fantasy. Inte skräck i nutid utan gärna, om det finns, skräck i fantasymiljö där de springer runt med pil och båge osv

Jag är också sugen på lite mer mogen fantasy så om ni sitter på en bra sådan bok får ni gärna rekommendera den
Citera
2010-10-27, 01:23
Medlem
Håller faktiskt på och skriver en fantasy/skräck. Du får nog vänta nått år på den dock, om jag överhuvudtaget lyckas få den utgiven.
Citera
2010-10-27, 01:29
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenTeddy
Håller faktiskt på och skriver en fantasy/skräck. Du får nog vänta nått år på den dock, om jag överhuvudtaget lyckas få den utgiven.

Najs, skriver också en hel det. Har dock skrivtorka just nu så vill få lite nytt material att läsa som stimulerar skrivningen. Har du något tips på topic då?
Citera
2010-10-27, 01:50
Medlem
Topic till att skriva om eller att läsa? =)
Citera
2010-10-27, 01:54
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenTeddy
Topic till att skriva om eller att läsa? =)

Att läsa
Citera
2010-10-27, 11:13
Medlem
Glamazons avatar
Ja du... Ska titta runt lite i bokhyllan och se om jag kan komma på något åt dig. Min första tanke var Krönikorna om Thomas Covenant den Klentrogne, men de är nog inte skräck på det sättet du menar, även om de är mörka. Ska se vad jag kan hitta.
Citera
2010-10-27, 11:57
Medlem
K9Devils avatar
Stephen King och Peter Straubs samarbete Talismanen och uppföljaren Svarta huset kan kanske vara något för dig. Hoppar lite i tiden, dock, mellan medeltidsfantasy och nutid. Typ. Utmärkta böcker båda två.

EDIT: ...och givetvis hela mörka tornet-sviten av S.K.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in