Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-02-28, 08:57
Medlem
Någon som kan berätta varför man ska använda Icloud? Jag har en Iphone och Ipad men ingen mac-dator.
Jag är mest intresserad av säkerhetskopieringen men min telefon synkas väl till min dator via WI-FI varje dag ändå?

En fråga till, jag har 5gb utrymme Icloud i min Iphone står det. Tar dessa 5gb utrymme automatisk från min Iphone så jag får total lagring på min telefon 12gb-5gb=7gb? (16gb-telefon men 12gb i verkligt utrymme)
Jag räknade nämligen ihop all lagring och jag har använt ungefär 6gb och har 1gb ledigt.
Citera
2015-02-28, 09:08
Medlem
iCloud kan användas för att synca bilder mellan din iPhone och din iPad. T.ex. bilder, dokument, anteckningare, kontakter och appar. Läs mer här www.apple.com/se/icloud.

Utrymmet på iCloud är inget som påverkar utrymmet i din telefon, dom 5 GB du har i iCloud dras alltså inte ifrån din telefon. Informationen i iCloud lagras i apples databaser.

Angående synk via wifi så måste du aktivt aktiverat det i iTunes och dessutom måste dessa tre kriterier uppfyllas för att syncen ska starta:

1. iPhone/iPad måste laddas
2. iTunes är igång på din dator
3. Dator och iPhone/iPad måste vara ansluta till samma nätverk.
Senast redigerad av jo91 2015-02-28 kl. 09:11.
Citera
2015-02-28, 09:17
Medlem
felstavadds avatar
Jag använder iCloud till säkerhetskopiering till iPad och Iphonen, dina 5Gb du har där är det du har varken mer eller mindre, funkar väl som en hårddisk instörsta allmänhet. Däremot så är det oftast (beroende på vad du valt ska backas upp) enbart datafiler som säkerhetskopieras, musikfiler och appar laddas ner från appstore/itunes om den behöver återställas. Bilder är jag osäker på, har inte fattat det här med "Bildström" än.

Fördelen över säkerhetskopieringen till din dator är väl att du har tillgång till det överallt där det finns ett wifi samt att datorn kan pajja (inte så stor risk att det sker samtidigt kanske men ändå).

Har inte min dator kopplad till molnet så det samspelet vet jag inget om men tanken är väl att ha tillgång till dokument och filer på alla uppkopplade enheter via iCloud (rätta mig om jag har fel). Smidigt tycker vissa, förvirrande tycker andra, däribland jag.
Citera
2015-02-28, 10:37
Medlem
här finns nog allt iCloud kan användas för https://www.apple.com/se/icloud/

men det är väl mäts till för att synda grejer mellan flera iOS enheter och mac datorer, så har man bara en enhet är väl mest backup och hitta min iphone intressant.
Citera
2015-02-28, 12:30
Moderator
Tystnads avatar
När man byter mobil till en nyare Iphone är det guld värt att allt redan är säkerhetskopierat i Icloud.
när man startar den nya mobilen väljer man att hämta från Icloud och sedan sköts det automatisk.
Allt man hade i den gamla mobilen läggs in i den nya.
Citera
2015-02-28, 19:00
Medlem
Tack för snabba svar.

Men, då återstår mysteriet med utrymmet på min telefon. När jag räknar ihop alla appar; Spotify, Bilder osv får jag det till 6gb använt bara. Men i telefonen står det 11gb använt. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Jag har googlat lite och hittat något om att folk undrar vad "Övrigt" innebär i utrymmet. Jag hittar dock inte något Övrigt i min telefon.
Citera
2015-02-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiZ
Tack för snabba svar.

Men, då återstår mysteriet med utrymmet på min telefon. När jag räknar ihop alla appar; Spotify, Bilder osv får jag det till 6gb använt bara. Men i telefonen står det 11gb använt. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Jag har googlat lite och hittat något om att folk undrar vad "Övrigt" innebär i utrymmet. Jag hittar dock inte något Övrigt i min telefon.

Operativsystemet tar en del plats med.
Citera
2015-03-01, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiZ
Tack för snabba svar.

Jag har googlat lite och hittat något om att folk undrar vad Övrigt innebär i utrymmet. Jag hittar dock inte något Övrigt i min telefon.

Operativsystemet, synkroniserade bilder, musik eller liknande
Citera
2015-06-01, 21:42
Medlem
Halloj. Har stött på ett problem med min iPhone 6. Det ploppar ofta upp en ruta där jag måste ange lösenordet för mitt Apple:ID med rubriken "Logga in på iCloud".
Jag gör det, och en liten stund senare ploppar rutan upp igen. På senare tid så har även inte mina bilder sparats i "bildströmmen". Och får ofta meddelandet att "denna iPhone har inte säkerhetskopierats på 7 veckor". Någon som vet hur man åtgärdar det problemet? Kan heller inte uppdatera till iOS 8.3, kanske också det pga detta? Tacksam för hjälp!
Citera
2015-06-02, 06:15
Citat:
Ursprungligen postat av fixern
Halloj. Har stött på ett problem med min iPhone 6. Det ploppar ofta upp en ruta där jag måste ange lösenordet för mitt Apple:ID med rubriken "Logga in på iCloud".
Jag gör det, och en liten stund senare ploppar rutan upp igen. På senare tid så har även inte mina bilder sparats i "bildströmmen". Och får ofta meddelandet att "denna iPhone har inte säkerhetskopierats på 7 veckor". Någon som vet hur man åtgärdar det problemet? Kan heller inte uppdatera till iOS 8.3, kanske också det pga detta? Tacksam för hjälp!
Att du inte kan uppdatera är helt irrelevant till detta problemet. Bildströmmen är heller ingen "säkerhetskopia" där ligger bilderna enbart i 30 dagar, men ja dom lagras där helt enkelt för att du inte är inloggad och det är även därför iCloud rutan poppar upp. Pröva fylla i lösenordet i rutan som poppar upp. Var noga med å se vilken mailadress den frågar efter så det stämmer.
Senast redigerad av Big B 2015-06-02 kl. 06:18.
Citera
2015-06-04, 10:32
Medlem
Tack för svar! Jo jag skriver i lösenordet gång på gång men får ändå upp rutan hela tiden. Står att lösenordet är fel då jag går in i inställningarna > iCloud > och sedan fyller i lösenordet den vägen.

Men kan ju fortfarande ladda ner appar och även logga in på iCloud via datorn så lösenordet är inte fel. Fattar ingenting. Har kollat mailen som du säger också så att den stämmer.

Angående uppdateringen så är det så att då jag ska trycka på "installera nu" så tvärdör appen varje gång.
Citera
2015-06-04, 14:01
Citat:
Ursprungligen postat av fixern
Tack för svar! Jo jag skriver i lösenordet gång på gång men får ändå upp rutan hela tiden. Står att lösenordet är fel då jag går in i inställningarna > iCloud > och sedan fyller i lösenordet den vägen.

Men kan ju fortfarande ladda ner appar och även logga in på iCloud via datorn så lösenordet är inte fel. Fattar ingenting. Har kollat mailen som du säger också så att den stämmer.

Angående uppdateringen så är det så att då jag ska trycka på "installera nu" så tvärdör appen varje gång.
Har du på senaste tiden gjort några ändringar på ditt Apple ID? Som att byta mail på det eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in