2017-05-16, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilket inte säger något om dess sanningshalt. Hur ond eller god man anser en religion vara, har inget att göra med om den är sann eller inte.

Den extremt förkortade versionen:

Abrahams gud (som man får anta att muhammed (piss be upon him) åsyftade när han kom på sin ideologi efter att ha våldtagit sina kristna och judiska "erövringar") definieras som sanning, i koranen så är guden full av lögner och ett av hans namn är lögnens mästare, eller nåt sånt, alltså jag vet inte hur jag ska kunna förklara det enklare, sannolikheten att pisslam är sann är 0%.

Inte 0.1, inte 0.000000000001 utan 0 (NOLL) procent.
Senast redigerad av toduah 2017-05-16 kl. 13:52.
Citera
2017-05-16, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Den extremt förkortade versionen:

Abrahams gud (som man får anta att muhammed (piss be upon him) åsyftade när han kom på sin ideologi efter att ha våldtagit sina kristna och judiska "erövringar") definieras som sanning, i koranen så är guden full av lögner och ett av hans namn är lögnens mästare, eller nåt sånt, alltså jag vet inte hur jag ska kunna förklara det enklare, sannolikheten att pisslam är sann är 0%.

Inte 0.1, inte 0.000000000001 utan 0 (NOLL) procent.
Att en Gud ljuger betyder inte att den inte existerar.
Citera
2017-05-16, 14:11
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Det kontroversiella ordet på arabiska är "QATA'". Det finns runt tjugo olika tolkningar av detta ord.

(...)

Hur kan man extrahera lagar från Koranen som är menade att tillämpas i ett mångkulturellt samhälle när den individ som förstår Koranens sanna innebörd (Profeten Muhammed) gått bort?
Det spelar ingen roll vilken av de tjugo versionerna som är rätt och det spelar ingen roll hur man kan extrahera lagar från en ett och ett halvt tusen år gammal bok om ökenspöken. Samtliga lagar man skulle kunna ta därifrån är antingen så utdaterade att de inte borde tillämpas, eller är helt uppenbara för alla även utan boken - och helt oavsett det, antagligen inte ens väl lämpade för bokens samtid. Koranens "sanna innebörd" var att skapa en religion som kunde användas som vapen, och det krigsherren Muhammed ville göra (och gjorde) var att skapa sig ett imperium där han själv styrde som guds utvalde.
Citera
2017-05-16, 14:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det spelar ingen roll vilken av de tjugo versionerna som är rätt och det spelar ingen roll hur man kan extrahera lagar från en ett och ett halvt tusen år gammal bok om ökenspöken. Samtliga lagar man skulle kunna ta därifrån är antingen så utdaterade att de inte borde tillämpas, eller är helt uppenbara för alla även utan boken - och helt oavsett det, antagligen inte ens väl lämpade för bokens samtid. Koranens "sanna innebörd" var att skapa en religion som kunde användas som vapen, och det krigsherren Muhammed ville göra (och gjorde) var att skapa sig ett imperium där han själv styrde som guds utvalde.

Japp, islams primära betydelse är och förblir UNDERKASTELSE ... antingen det nu är i religiös eller nån annan form.
Citera
2017-05-16, 14:20
Medlem
Citat:
Att en Gud ljuger betyder inte att den inte existerar.

Det säger jag inte, men det är inte Abrahams gud, dvs koranen har ingen grund att stå på, bottenlagret är byggt på sand, det bygger på att muhammed (piss be upon him) har stulit sina våldtäktsoffers gud och förvridit den.

Sannolikheten för att koranens gud skulle vara Abrahams gud finns inte.

Pisslam är ett skämt, inse.
Citera
2017-05-16, 14:23
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, islams primära betydelse är och förblir UNDERKASTELSE ... antingen det nu är i religiös eller nån annan form.
Det ena är det andra. Religion är bara politik via proxy.
Citera
2017-05-16, 14:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det ena är det andra. Religion är bara politik via proxy.

KAN vara.

En hel del religion ÄR faktisk metafysiska spekulationer. Men det kan vi ju diskutera i detaljer på relevant tråd.
Citera
2017-05-16, 15:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
KAN vara.

En hel del religion ÄR faktisk metafysiska spekulationer. Men det kan vi ju diskutera i detaljer på relevant tråd.
Missta inte religion och teologi/religiös filosofi. Spekulerande runt det man tror på är inte detsamma som själva tron.
Citera
2017-05-16, 15:31
Medlem
Citat:
Det säger jag inte, men det är inte Abrahams gud, dvs koranen har ingen grund att stå på, bottenlagret är byggt på sand, det bygger på att muhammed (piss be upon him) har stulit sina våldtäktsoffers gud och förvridit den.

Sannolikheten för att koranens gud skulle vara Abrahams gud finns inte.

Pisslam är ett skämt, inse.
Ja, jag är ingen fan av Islam. Och dessa sannolikheter vet jag inte hur du räknat ut.
Men detta är kanske OT, i denna tråd.
Citera
2017-05-16, 15:43
Bannlyst
tack så mycket för en intressant och lärorik tråd!

jag vet att någon frågade vilken inriktning du räknar dig till och jag tror att du svarade "Shia". men då undrar jag bara (för jag har inget bättre att komma med just nu) hur många gånger om dagen ber du? har hört att inom Shia är det tre gånger om dagen som gäller?

ska läsa vidare angående Ali och splittringen och revolutionerna, då jag är tämligen opåläst om Islams historia. men du har öppnat mina ögon för dess värde. om du har litteraturtips (eller länkar) i ämnet tar jag tacksamt emot. tyvärr funkar min arabiska endast för det mest basala.

frid och bästa önskningar!
Citera
2017-05-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ja, jag är ingen fan av Islam. Och dessa sannolikheter vet jag inte hur du räknat ut.
Men detta är kanske OT, i denna tråd.

Om något = A och A ≠ B , då kan inte A = B.

A = sanning , B = lögn , sanning ≠ lögn.

A är Abrahams gud, B är koranens gud (vars namn bland annat är något i stil med den största lögnaren)

Enkel logik.

Koranens gud kan vara djävulen eller spaghettimonstret eller mitt bajs, men det kan omöjligt vara Abrahams gud.
Senast redigerad av toduah 2017-05-16 kl. 16:41.
Citera
2017-05-16, 16:41
Medlem
Citat:
Om något = A och A ≠ B , då kan inte A = B.

A = sanning , B = lögn , sanning ≠ lögn.

A är Abrahams gud, B är koranens gud (vars namn bland annat är något i stil med den största lögnaren)

Enkel logik.
Ja, jag är nog inte lika logisk som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in