2015-04-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag delar inte synen att jag lovar någon viss gud något när man gifter sig. Men många verkar tro att dom gör det? Och varför är det bara otrohet (sex) som är äktenskapsbrott? Att skilja sig borde väl vara mycket värre i guds ögon? Då borde man verkligen stenas i så fall? När man gifter sig lovar man väl varandra (och Gud) en massa saker,så varför är det bara otrohet som ska straffas?
Nä,enligt mig är äktenskapsbrott bara mellan dom inblandade. Dom kan själv avgöra vad dom tycker är ett svek och inte.

När man gifter sig enligt muslimsk sed, så har man inga äktenskapslöften eller något sånt. man "bekräftar" bara inför gud och vittnen att man ingår "man och hustru" relation.

Att skilja sig är ingen big deal, inom islam.
Citera
2015-04-02, 00:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Tror tyvärr att Sverige är ett av de mest slutna länder som finns med en åsiktskorridor som inte tillåter en mer pluralistisk syn på islam, Sharia, ISIS, Hisbollah mm. Varför ifrågasätter ex Margot Saudiarabiens tolkning av islam och kallar den medeltida? På vilka grunder har Margot tolkningsföreträde av islam?

Den svenska åsiktskorridoren finns och är ett problem, men utrymme för en "mer pluralistisk syn" på ISIS är inte något som vi behöver. Att mörda och tortera andra mäniskor för att de har "fel" religion är lika fel oavsett viken religion du själv har.

Vad gäller Margot Wallström, så blev hon ju sannspådd när saudierna startade sitt idiotiska angreppskrig mot Jemen. Sällan har avbrytandet av ett vapensamarbete kommit mer lägligt.
Citera
2015-04-02, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RimaBos
När man gifter sig enligt muslimsk sed, så har man inga äktenskapslöften eller något sånt. man "bekräftar" bara inför gud och vittnen att man ingår "man och hustru" relation.

Att skilja sig är ingen big deal, inom islam.
Nä,man får ju ha flera fruar. Då kan mannen vara otrogen "lagligt" . Kan kvinnan det?
Citera
2015-04-02, 07:40
Medlem
Citat:
Tror tyvärr att Sverige är ett av de mest slutna länder som finns med en åsiktskorridor som inte tillåter en mer pluralistisk syn på islam, Sharia, ISIS, Hisbollah mm. Varför ifrågasätter ex Margot Saudiarabiens tolkning av islam och kallar den medeltida? På vilka grunder har Margot tolkningsföreträde av islam?
Jag upplever det tvärtom. Tänk om något annat land hade haft lika hög invandring som oss. Det skulle troligtvis inte fungera. Det är extremt sällan islam kritiseras av politiker m.m.
Jag läser inte nyheter så ofta,men det är ändå känslan jag har.
Citera
2015-04-02, 14:11
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Tror tyvärr att Sverige är ett av de mest slutna länder som finns med en åsiktskorridor som inte tillåter en mer pluralistisk syn på islam, Sharia, ISIS, Hisbollah mm. Varför ifrågasätter ex Margot Saudiarabiens tolkning av islam och kallar den medeltida?

Hon ifrågasatte inte SAs tolkning av islam eller kallade den för medeltida. Det hon sa var att bestraffningen de använder sig av är medeltida. Men för all del så kommer den väl från en tolkning av islam, men det var inte det hon sa i alla fall

Citat:
På vilka grunder har Margot tolkningsföreträde av islam?

Det har hon aldrig hävdat. Hon har aldrig nämnt islam i något negativt ordalag. I förlängningen är det ju givetvis deras vidriga tolkning av sharia och islam som ligger bakom deras, inte ens medeltida, snarare stenåldersmetoder. SA förtjänar all kritik de får, bra mycket mer än nu. Om något land i mellanöstern skulle invaderas för att göra lite förändringar i ledningen är det just SA. Den regimen är värre än den i Iran t.ex. och det säger inte lite.
Citera
2015-04-02, 17:13
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag upplever det tvärtom. Tänk om något annat land hade haft lika hög invandring som oss. Det skulle troligtvis inte fungera. Det är extremt sällan islam kritiseras av politiker m.m.
Jag läser inte nyheter så ofta,men det är ändå känslan jag har.

1. Det är svårt att hävda att ett annat land lyckats bättre eller sämre då förutsättningarna aldrig kommer vara exakt samma. Det går aldrig att ha en kontrollgrupp/punkt.

2. Håller helt med dig att islam aldrig kritiseras och där ligger även problemet att det endast släpps fram en åsikt i frågan. Det hävdas även bestämt att ISIS/Hizbollah/Saudi vantolkar islam och att den svenska tolkningen är den korrekta. Utifrån postmodern teoribildning finns ingen objektiv sanning vilket medför att ISIS/Hizbollah/Saudi har lika mycket rätt i sin tolkning av islam.
Citera
2015-04-02, 17:16
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
1. Hon ifrågasatte inte SAs tolkning av islam eller kallade den för medeltida. Det hon sa var att bestraffningen de använder sig av är medeltida. Men för all del så kommer den väl från en tolkning av islam, men det var inte det hon sa i alla fall

2. Det har hon aldrig hävdat. Hon har aldrig nämnt islam i något negativt ordalag. I förlängningen är det ju givetvis deras vidriga tolkning av sharia och islam som ligger bakom deras, inte ens medeltida, snarare stenåldersmetoder. SA förtjänar all kritik de får, bra mycket mer än nu. Om något land i mellanöstern skulle invaderas för att göra lite förändringar i ledningen är det just SA. Den regimen är värre än den i Iran t.ex. och det säger inte lite.

1. ok
2. Margot och övriga jamsare försöker lansera en svensk folkhemsislamism med ex statlig imamutbildning och på så sätt kunna hävda att Sveriges tolkning av Koranen är den korrekta.
Citera
2015-04-02, 17:20
Medlem
Citat:
1. Det är svårt att hävda att ett annat land lyckats bättre eller sämre då förutsättningarna aldrig kommer vara exakt samma. Det går aldrig att ha en kontrollgrupp/punkt.

2. Håller helt med dig att islam aldrig kritiseras och där ligger även problemet att det endast släpps fram en åsikt i frågan. Det hävdas även bestämt att ISIS/Hizbollah/Saudi vantolkar islam och att den svenska tolkningen är den korrekta. Utifrån postmodern teoribildning finns ingen objektiv sanning vilket medför att ISIS/Hizbollah/Saudi har lika mycket rätt i sin tolkning av islam.
Nä,jag vet. Det var därför jag skrev troligen....
Citera
2015-04-02, 17:36
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
1. ok
2. Margot och övriga jamsare försöker lansera en svensk folkhemsislamism med ex statlig imamutbildning och på så sätt kunna hävda att Sveriges tolkning av Koranen är den korrekta.

Va? Vilken skulle "Sveriges tolkning av islam" vara menar du? Statlig imamutbildning, existerar det och har du några belägg för det?
Citera
2015-04-02, 17:39
Medlem
Frågan är, kan Islam anpassa sig till ett demokratiskt samhälle, där folketviljan styr?
Ett samhälle där religionen är din privatsak och där folk kan välja att vara fri från någon religion.
För mig framstår de muslimska länderan som icke demokratiska och mer eller mindre totalitära.
Islam med dess regelsystem, som inte kan ändras, är förtryckande.
Svaret är alltså: Nej!
/Per
Senast redigerad av PerSkrylle 2015-04-02 kl. 17:41. Anledning: Fattas svar
Citera
2015-04-02, 18:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Va? Vilken skulle "Sveriges tolkning av islam" vara menar du? Statlig imamutbildning, existerar det och har du några belägg för det?

Frågan utreddes av alliansregeringen. Utredaren föreslog en sådan utbildning, men det blev av olika skäl aldrig av.

Har bland annat diskuterats i en tråd politik : inrikes. Se mitt inlägg där:

http://www.flashback.org/p37435217#p37435217

Personligen tycker jag bara att det är bra om imamerna i svenska moskéer utbildas här i landet, och inte i någon wahhabitisk koranskola finansierad av saudierna.
Citera
2015-04-02, 18:40
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frågan utreddes av alliansregeringen. Utredaren föreslog en sådan utbildning, men det blev av olika skäl aldrig av.

Har bland annat diskuterats i en tråd politik : inrikes. Se mitt inlägg där:

http://www.flashback.org/p37435217#p37435217

Personligen tycker jag bara att det är bra om imamerna i svenska moskéer utbildas här i landet, och inte i någon wahhabitisk koranskola finansierad av saudierna.

Jaha där ser man. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den saken, rent spontant tycker jag inte det är statens sak att "utbilda" varken prällar imamer eller häxdoktorer. Jag tycker också det vore bra förstås om vi inte gav kyrkor och moskéer pengar via skatten, eller upplät kommunal mark till sådana byggen. Med det sagt förespråkar jag givetvis inget religionsförbud eller så, bara att vi bör resonera och argumentera emot religion, istället för att uppmuntra företeelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in