2015-02-27, 16:36
Medlem
Tjo,

Har nu gått runt och haft riktigt ont i magen i några dagar. Allting började för ett halvår sen. Men jag trodde då att det var någon magkatarr eller något så jag tänkte bara:"det går över om 100 år". Sen gick det faktiskt över ett tag (efter typ 3 månader) men notera att jag inte alls led av min mage lika mycket då som nu.

För några veckor sen var jag inne på vårdcentralen och ville få reda på vad det kunde vara. De sade att det antagligen var IBS(irritated bowel syndrome). Då gick jag faktiskt med på det för då hade det inte börjat göra så j*vla ont som det gör nu(ibland mer eller mindre - kommer i perioder). Nu har jag försökt att få tag i vårdcentralen men de säger bara att de inte kan ta samtalet just nu och att jag ska försöka senare(fast de egentligen inte kan ta samtalet alls idag).

Så då tänkte jag fuck it- då ringer jag 1177 o frågar lite. Visst fan sitter man en halvtimme i kö och när man väl kommer fram så bryter det. Jag har ju inte direkt fått någon vidare hjälp från vårdcentralen ändå så då frågar jag här istället.

Jag har ibland ont i magen(illamående, magknip) och det känns som om det ligger nåt i halsen och vill upp. Jag måste skita efter varenda fucking måltid i princip(och ibland oftare) - var väl därför de tänkte att jag hade IBS eftersom det är ett tydligt symptom MEN man kan fan inte ha såhär ont/vara så illamående och framförallt UPPBLÅST av bara IBS. Måste vara något mer, har tänkt att det kanske var blindtarmen men har inte ont runtom naveln direkt, eller i nedra hörnen vid magen som är typiskt för blindtarmsinflammation.

Finns det något man kan ta emot detta? Blir värre o värre för varje dag känns det som.

Hjälp mig flashback, pallar fan inte mer. O fråga på som fan för jag har säkert glömt nåt.

O inga onödiga jävla *jagärtappadiklinkersgolvet* kommentarer- försök att vara lite sofistikerade o hjälpsamma, tack
Citera
2015-02-27, 17:17
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag blev faktiskt tappad i ett toalettgolv som barn. Jag vet dock inte om det var klinkers så jag svarar ändå.

Har du testat att utesluta laktos och gluten ur din kost under några veckor? Jag är laktosintolerant och blir lustig i magen av produkter som innehåller det, men jag kräks mer än att "göra nummer två".

En bekant är kraftigt glutenintolerant och hon blev nästan dödssjuk och fick ligga på sjukhus en lång tid innan man kom på vad det var och hon uteslöt det då ur kosten. Hon mår prima idag så länge hon låter bli gluten. Hennes första symptom var som de du beskriver, hon hade ont i magen och var tvungen att gå på toaletten hela tiden. Hon beskrev också att hon kände sig uppblåst.

http://glutenintolerans.se/vad-ar-glutenintolerans/
Citat:
De mest vanliga symptom för glutenintolerans är:
Att du blir mycket trött
Får diarré och gaser i magen
Svullen mage
Kraftig viktnedgång utan särskild anledning
Blodbrist
Järnbrist
Brist på vitamin B12 och folsyra.
Blåsor i munnen
Värk i skelettet
Svårigheter med att skaffa barn.

Det står även på flera sidor att symptomen varierar mycket mellan individer. Problemen sitter även i tunntarmen så din onda mage kan också vara ett symptom. Jag vet ju så klart inte om flera av dessa symptom stämmer in på dig, men det vore nog bra om du testade glutenfritt några veckor. Det finns många ersättningsprodukter för de vanligaste produkterna med gluten nu mer så du behöver inte ens ändra på maten hemma så mycket.
Citera
2015-03-18, 13:10
Medlem
Fick nyss reda på att det inte verkade vara någon glutenintolerans. Laktos kanske jag är känslig mot men det verkar inte spela någon roll vad jag äter eller hur och när, jag har typ alltid ont i magen varje dag på förmiddagen i vilket fall.

Känns som att jag har något som växer i magen på mig eller gör så att det tar stopp och vill upp igen. Samt trycker på onödigt mycket. Lider ganska mycket av det nu....

Ska bli kallad till några fler undersökningar snart...
Citera
2015-03-21, 22:11
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkish
....
Jag har ibland ont i magen(illamående, magknip) och det känns som om det ligger nåt i halsen och vill upp. Jag måste skita efter varenda fucking måltid i princip(och ibland oftare) - var väl därför de tänkte att jag hade IBS eftersom det är ett tydligt symptom MEN man kan fan inte ha såhär ont/vara så illamående och framförallt UPPBLÅST av bara IBS. Måste vara något mer, har tänkt att det kanske var blindtarmen men har inte ont runtom naveln direkt, eller i nedra hörnen vid magen som är typiskt för blindtarmsinflammation.

Finns det något man kan ta emot detta? Blir värre o värre för varje dag känns det som.

Hjälp mig flashback, pallar fan inte mer. O fråga på som fan för jag har säkert glömt nåt.

O inga onödiga jävla *jagärtappadiklinkersgolvet* kommentarer- försök att vara lite sofistikerade o hjälpsamma, tack

Har IBS själv sedan ca 3 år tillbaka, och tyvärr förvandlar sjukdomen ens liv stundvis till ett helvete.
Uppblåshet, smärtor, ständiga och akuta toalettbesök, diarré efter måltid mm. mm.

Vilka prover har du tagit mer? Har du gjort mycket olika blod och avföringsprover? Har du gjort en koloskopi. En koloskopi är jobbig att göra men ur diagnossynpunkt av väldigt positivt värde.

IBS är en uteslutningsdiagnos som sätts när man inte kunnat hitta någon annan förklaring till magbesvären, vid ibs går det inte att hitta några fysiska fynd allt ser normalt ut både på prover och inuti tarmen.

Hur ser dina avföringsvanor ut? Är det mest löst/diarré eller växlar konsistensen?

Om du har diarrévarianten av IBS (jag har det) så är mitt största tips att asap skaffa recept på imodium/loperamid det är det enda som verkligen hjälpt mig och gör livet någorlunda hanterbart.

Sen gäller det att tänka på kosten att minska ned på t.ex. kaffe och all form av laxerande föda och helst äta uitfrån FODMAP dieten (gjorde det ett tag, vissa saker var lätt att välja bort men vill samtidigt inte tvingas försaka saker jag tycker om att äta)

Probiotika funkar hyfsat bra, men enl. min personliga erfarenhet har vissa gjort magbesvären ännu värre medan andra minskar symptomen.

Så du får försöka pröva dig fram och se vad som hjälper.
Citera
2015-03-21, 22:14
Medlem
-=Damian=-s avatar
Chrons? har det själv och kan stämma på beskrivningen.
mediciner får du dock efter många år av undersökingar m.m.. oftast en cortison som verkr lokalt i tarmen, finns dock en handfull olika mediciner för den sjukdomen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in