2015-02-27, 11:59
Medlem
VWazzs avatar
Hur blir man på snabbaste sätt behörig SFI-lärare? Tycker att informationen är diffus över nätet. Måste man studera till lärare först för att sedan komplettera eller dylikt? Eller finns det en färdig skräddarsydd utbildning? Det har jag för mig att alliansen introducera. Någon som vet? Tack
Citera
2015-02-27, 12:11
Medlem
Ziggues avatar
Du söker till lärarhögskolan. Svenska som andra språk tror jag ämnet heter. Du läser det och ett ämne till om du vill plugga för gymnasienivå
Citera
2015-02-27, 12:16
Medlem
VWazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggue
Du söker till lärarhögskolan. Svenska som andra språk tror jag ämnet heter. Du läser det och ett ämne till om du vill plugga för gymnasienivå

Vad har man för behörighet efter att ha läst det ämnet? Hur lång är den utbildningen? Och vilket ämne till för att komplettera för gymnasienivå?

Sitter på mobilen nu och därför jag inte kan googla ordentligt. Tack för ditt svar!
Citera
2015-02-27, 12:34
Medlem
VWazzs avatar
Som jag förstått det så är detta kompletterande kurser och en förutsättning är att du redan sitter på en lärarexamen (dvs minst 4års avklarad utbildning). Sjukt oflexibelt system i Sverige. Nej tack till det då!
Citera
2015-02-27, 21:17
Medlem
Ziggues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VWazz
Som jag förstått det så är detta kompletterande kurser och en förutsättning är att du redan sitter på en lärarexamen (dvs minst 4års avklarad utbildning). Sjukt oflexibelt system i Sverige. Nej tack till det då!

Nej, du läser det när du pluggar till lärare. Om du går in på tex gu.se och väljer ämneslärarprogrammet så kan du välja svenska som andra språk samt ett ämne till. Då är detta alltså dina ämnen som du är behörig att undervisa i sedan. Så först läser du ett halvår pedagogik och sedan några kurser svenska, lite pedagogik osv. Och fem år senare är du behörig lärare. Om du kan komplettera efter vet jag inte. Men är övertygad om att du måste ta lärarexamen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in