Citat:
Ursprungligen postat av
IlDivinoCodino
Du är i samma situation som mig då. Jag jobbar hemifrån sedan 4 månader, fick sluta jobb pga stress och utbrändhet och bli egenföretagare. Kunde inte åka tåg, buss etc. till jobb. Jag blev stressad av allt folk och rädd att jag skulle få panikattack framför alla.
Som folk skriver här, det tar tid att vända på allt, framförallt om man är ensam mycket. Då tänker man bara stressiga tankar.
Jag har börjat spela fotboll två kvällar i veckan, jag gymmar varje dag kl 12, jag undviker kaffe på morgonen före jag vet att jag ska ut i stressiga miljöer. Jag gick även promenader dagligen.
Jag undviker starksprit och kör bara öl. I början kunde jag inte gå på klubb utan att få panik. Men jag har sakta hittat tillbaka. Känner inte att jag kan jobba till 100% ute bland folk än, men allting känns mycket bättre.
Nästa gång du kör till affären kommer du enbart att tänka "hoppas jag inte får panik där inne" men mitt tips är att ta på dig ett par hörlurar och sjung med i någon låt. Går och läs nyheter i mobilen osv, ge inte hjärnan tid att tänka.
Jag kan hålla med dig om det mesta men inte det sista du skriver.
Panikattacker är helt ofarliga känslor som skapar kroppsliga reaktioner, ytliga andning ex. Panikångest är i sig ofta en symptom av något annat, ex social fobi. Genom att sätta på sig hörlurar, läsa nyheter etc så bekräftar du bara hjärnans reaktion av att något är farligt och nu ska det undvikas.
Botemedel för paniksyndrom är så många panikattacker som möjligt. Då lär sig hjärnan sakta men säkert att panikattacker bara är känslor och ingen riktigt fara finns, paniken går ALLTID över. Det skapar även andra positiva egenskaper så som att lära sig sina stressreaktioner etc. Personligen tror jag att någon som upplevt starka panikreaktioner och lärt sig behärska dessa är betydligt starkare psykiskt än någon som inte utsatts för så mycket påfrestning.