2015-02-26, 19:55
Medlem
Bor just nu hemma men har nyligen sålt bostaden där jag får ut ca 700 000 genom arv (har även runt 100 000 utöver det men det är pengar jag kommer att använda som säkerhet). Jag har nyligen börjat studera och behöver en egen lägenhet och planen är att köpa en bostadsrätt med hjälp utav min mamma, utan lån. Bostaden är såld för 7 miljoner minus 2.6 miljoner bolån samt ytterligare 700 000 i lån som ska betalas av, minus ~100 000 mäklararvode. Kvar blir då 3,6 miljoner där 700 000 är mina, förutsatt uppskov på reavinsten.

Min mamma får då alltså 2,9 miljoner och jag 700 000. Vi har pratat om att hon då går in som delägare i min lägenhet som rimligtvis kommer att kosta omkring 1,8 miljoner. Det lämnar i sådana fall 1,8 miljoner kvar till lägenhet för min mamma, dock så kommer hennes lägenhet antagligen kosta någonstans mellan 2-2,5 miljoner, säg 2,3, varpå hon då tar lån på ca 500 000 kr för sin egen lägenhet. Utöver det är hon då lånefri. Hon går dock i pension det här året och kommer få en lägre inkomst, 20 000 efter skatt med lite extrajobb som timanställd. Är hela det här rimligt/vettigt? Är det också rimligt att min mamma får lån på 500 000 kr som pensionär? Jag vill helt enkelt få synpunkter eller få bekräftat att jag inte tänker fel i något avseende. Vad sägs, hur hade du gjort i min situation?
Citera
2015-02-26, 20:01
Medlem
Är 500k det enda hon kommer ha i lån? Isf är det väl en räntekostnad inte ens värd att prata om... Säg att bankräntan skulle gå upp till 10% så skulle hon ändå bara betala ca 3k i månaden.
Citera
2015-02-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Är 500k det enda hon kommer ha i lån? Isf är det väl en räntekostnad inte ens värd att prata om... Säg att bankräntan skulle gå upp till 10% så skulle hon ändå bara betala ca 3k i månaden.

Jag tänker så också. Dock sa hon ganska nyligen att hon betalar 6000 kr för de lån som är på 700 000 vilket jag tyckte lät orimligt, det är dock 3 olika lån som jag har förstått det som uppgår i 700 000. Hon är däremot totalt okunnig inom området och det kan lika gärna vara så att bolånet på 2,6 miljoner är inkluderat i det men att hon har missförstått någonting. Inte fan kan det kosta 6000 i månaden för ett lån på 700 000? Swedbank sa tydligen nej på lån på 1 miljon efter en kreditupplysning, men jag antar att de utgår ifrån hennes nuvarande lånekostnader, som ju kommer att betalas av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in