Citat:
Ursprungligen postat av
T_Sand
Att blåsa förbi en korsning där högerregeln gäller och inte ens ha koll på ifall det kommer en bil från höger är heller inte speciellt lyckat på en uppkörning.
Men okej, jag kan vara beredd på att ge mig. Verkar som att TS i stort sett siktade på den andra bilen, vilket inte är okej heller.
Naturligtvis så gäller högerregeln med, och personen är berättigad till både ordningsbot och körkortsåterkallelse, om nu polisen hade rapporterat.
Försäkringsbolagen, försöker ju oftast dela eller lägga ansvaret på andra bolaget.
Ej anpassad fart är inte heller okej, men försäkringsbolagen undviker sådana bedömningar, då bevisningen är svårare. Exempelvis vittnen, film, eller hastighetsmätning behövs.
Av den anledningen så klarar sig den som kört fortare bättre vid korsningar. Jag har själv blivit vållande vid en korsning där jag hade kollat båda håll, men sedan så kom en bil snabbt, men enligt den föraren så gick det sakta, och sådant kan ju inte motbevisas.
Men lite osäkert är det, TS skulle kunna stämma andra föraren i tingsrätten, för att få en bättre bedömning. För praxis är ju annars att högerregeln gäller även om när någon håller vänster innan korsningen.