• 2
  • 3
2015-04-05, 10:11
Medlem
Ett vanligt nybörjarfel är att bara kolla åt höger innan man kör ut i en högerregelskorsning eftersom man "har rätt". Det är ett så allvarligt fel att man blir underkänd på en uppkörning!

"Rätt" avsökningsmetod i en högerregelskorsning är, precis som när man går över gatan, vänster-höger-vänster (naturligtvis med sunt förnuft, är det fri sikt åt höger är det naturligtvis OK att kolla höger först, men det är viktigt att hinna ha koll åt BÅDA hållen innan man kör ut).

Sen förstår jag inte hur TS tänker. Dels genar du genom korsningen, dels säger du själv att vägen är så smal att det bara får plats en bil. Det innebär ju att om du kör ut i korsningen så tvingar du den andra bilen att backa några hundra meter! Tycker du det verkar vara ett rimligt körsätt?

Det är en rimlig bedömning av FB att TS är vållande pga genandet. Om han inte genat hade han nog kommit undan med att det var korkat kört (genom att tvinga motparten att backa en längre sträcka).
Citera
2015-04-05, 10:58
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Ett vanligt nybörjarfel är att bara kolla åt höger innan man kör ut i en högerregelskorsning eftersom man "har rätt". Det är ett så allvarligt fel att man blir underkänd på en uppkörning!
Att blåsa förbi en korsning där högerregeln gäller och inte ens ha koll på ifall det kommer en bil från höger är heller inte speciellt lyckat på en uppkörning.

Men okej, jag kan vara beredd på att ge mig. Verkar som att TS i stort sett siktade på den andra bilen, vilket inte är okej heller.
Citera
2015-04-05, 11:26
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
Att blåsa förbi en korsning där högerregeln gäller och inte ens ha koll på ifall det kommer en bil från höger är heller inte speciellt lyckat på en uppkörning.

Men okej, jag kan vara beredd på att ge mig. Verkar som att TS i stort sett siktade på den andra bilen, vilket inte är okej heller.

Naturligtvis så gäller högerregeln med, och personen är berättigad till både ordningsbot och körkortsåterkallelse, om nu polisen hade rapporterat.

Försäkringsbolagen, försöker ju oftast dela eller lägga ansvaret på andra bolaget.

Ej anpassad fart är inte heller okej, men försäkringsbolagen undviker sådana bedömningar, då bevisningen är svårare. Exempelvis vittnen, film, eller hastighetsmätning behövs.

Av den anledningen så klarar sig den som kört fortare bättre vid korsningar. Jag har själv blivit vållande vid en korsning där jag hade kollat båda håll, men sedan så kom en bil snabbt, men enligt den föraren så gick det sakta, och sådant kan ju inte motbevisas.

Men lite osäkert är det, TS skulle kunna stämma andra föraren i tingsrätten, för att få en bättre bedömning. För praxis är ju annars att högerregeln gäller även om när någon håller vänster innan korsningen.
Citera
2015-04-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand

"Blåser förbi" är knappast applicerbart när man precis passerat ett farthinder. Dessutom visar TS egen bild att motparten inte ens nått förlängningen av TS väg innan olyckan sker.
Citera
2015-04-08, 17:50
Medlem
Svängningsregel och högerregeler går egentligen inte att jämför eftersom de är två olika saker.
Svängningsregel gäller t ex bara vid mötande trafik. DVS även om du har grönt (ej grönt med riktning) måste du välja för mötande trafik. Svängningsregel tillämpas bara vid vänstersvängar.

Högerregel tillämpas då du kommer till en korsning där trafiksignal och vägmärke saknas. Men även här, när du ska svänga till vänster och har mötatande så har du väjningsplikt mot mötatande trafik.
källa trafiklärare gratisteori.se
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in